Skriv ut  

Heathrow och Gatwick i fullt krig om ny landningsbana

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 8 december 2014
London behöver mer flygkapacitet. Det är alla överens om. Frågan är bara var den nya landningsbanan ska ligga och det har orsakat fullt krig mellan de två stora flygplatserna i staden: Var ska den nya landningsbanan ligga?

London Heathrow
Hethrow tower

Heathrow är fullt. Gatwick är fullt. Stansted närmar sig full kapacitet. London City kan inte ta emot större maskiner. Det gör att idag räknas Luton och Birmingham som huvudstadens flygplatser. Men det fungerar inte i längden, redan idag tappar London trafik till de större hubbarna i Europa. Kapaciteten måste alltså öka, det är alla överens om, frågan är bara var en ny bana ska ligga.

Länge spekulerades och planerades för en helt ny flygplats, Thames Estuary Airport, belägen ett stycke österut i Themsens mynning. Men kostnaderna är för stora och i den utredning som nu pågår finns inte Boris Island, som planerna också kallats, längre med i framtidsbilden.

Istället är det Gatwick eller Heathrow det handlar om och vilken av flygplatserna som ska få en ny, efterlängtad landningsbana. I takt med att avgörandet närmar sig, den så kallade Daviskommissionen ska presentera ett förslag senast i juni nästa år, ökar ordkriget mellan de två flygplatserna.

– Ja, det är fullt krig och framför allt är det första gången som vi på allvar kan vara med och tävla mot Heathrow och det monopol som de haft så länge. Det gör att de är en av de absolut dyraste flygplatserna i världen. Redan idag är passageraravgiften 22 pund per passagerare och byggs en ny bana där ökar den till 42 pund. Det är inte acceptabelt för flygbolagen, säger Stewart Wingate, vd på Gatwick till Flygtorget.

Vad han och allt fler bedömare pekar på är det faktum att Heathrow i princip är kringbyggt. Att frigöra mark skulle kosta enorma summor, fördyra och förlänga hela projektet och dessutom orsaka miljöstörningar för drygt en kvarts miljon hushåll, något som knappast är acceptabla idag.

I och omkring Gatwick är det annorlunda, mestadels ängsmarker och inte mer än 13 800 hushåll som kan komma att påverkas av en ny bana. Den skulle i så fall placeras parallellt med dagens och ha terminalbyggnader och bryggor mellan banorna. Framför allt är det en nybyggnad som är billigare, finansieras utan skattepengar och vara klar minst fem år före Heathrow.

– Det skulle ge London två utomordentliga flygplatser. Inte en överdimensionerad och en som sladdar efter.

Gatwick är idag världens mest trafikerade flygplats med en bana och hanterar som mest 55 rörelser i timmen. En siffra som flygledningen just nu skruvar upp till 58 för att kunna ta emot de 39 miljoner resenärer som använder flygplatsen. Det innebär att redan idag byggs bland annat ny pir, ny järnvägsstation, allt för att skapa en kompakt och lättnavigerad flygplats.

– Får vi dessutom den nya banan blir vi en tuff konkurrent till Heathrow. Idag är det stenhård konkurrens mellan flygbolagen och konkurrens sänker priserna. Samma system gäller för flygplatser och gynnar naturligtvis flygtrafiken.

– Vi är en hub för London och ska ge service till staden. Heathrow tycker tvärtom att staden ska ge service till flygplatsen.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Heja civilisationen!
Skrivet av Paprikatåget, 2014-12-08 21:28:16
Vad gör du på en flygsite, Å Romson?
Borde inte du just nu sitta fastlåst på Småländska höglandet i en SJ-vagn utan värme och mat i några timmar?
Anmäl inlägget
Ta tåget!
Skrivet av Å Romson, 2014-12-08 17:45:06
39 miljoner näsor kontra Arlanda som har runt 20 miljoner på tre banor!! Som dessutom har fullt i peak!!?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev