Skriv ut  

Norwegian satsar på Gatwick

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 11 december 2014
Basen på Gatwick Airport blir allt mer viktig för Norwegian. Drygt 40 destinationer och ett nära samarbete med flygplatsen gör London till en viktig hub där både Norwegian och Easyjet flyger in passagerare till långlinjerna.

Nästa år är ett mellanår i leveranserna av nya långlinjemaskiner till Norwegian Den enda B-787 som levereras då ska baseras på Gatwick, en flygplats som får allt större betydelse i flygbolagets nätverk. Redan idag består basen av elva Boeing 737-800, 120 piloter och 200 kabinanställda som flyger ett linjenät på 42 destinationer. Två av dem är dessutom till USA vilket gett flygplatsen två sedan länge efterlängtade rutter över Atlanten. Men det innebär också att Norwegian gett sig in i det getingbo som trafiken mellan London och New York innebär. Från Heathrow flyger British Airways, United, Virgin Atlantic, American Airlines, Delta och Kuwait Airways sammanlagt 192 flighter i veckan till New York och Newark.

– Samarbetet med Norwegian är mycket viktigt för oss, säger Stewart Wingate, vd på Gatwick och pekar på att Norwegian nu är tredje största flygbolag på flygplatsen efter Easyjet och British Airways.

Det var 2009 som Norwegian flyttade från Stansted till Gatwick och fyra år senare öppnades den egna basen där. Sedan dess har positionen på Londons andra största flygplats växt i betydelse och är nu den av bolagets 17 baser som växer kraftigast. I år räknar alla med att antalet passagerare där ska nå tre miljoner, en tillväxt på 52 procent.

Norwegians framtid på Gatwick sammanfaller med strategin i övrigt att mixa Dreamliners och Boeing 737MAX på intercont-trafik. Från London öppnar sig då en rad destinationer i USA, Afrika och Västindien. Men också sådana avlägsna destinationer som Hawai, Indien och Sydafrika när väl den nya Boeing 787-9 kommer in i flottan från 2016.

– Gatwick har en nyckelroll i vår tillväxt i Europa och med allt fler destinationer skapar vi ett feedernät som kommer långlinjerna till godo. Samtidigt har vi Easyjet som i dagsläget har över 130 destinationer från Gatwick och som blir en minst lika viktig resurs när det gäller att fylla våra långlinjer, säger Björn Kjos.

Om allt går som ledningen för Gatwick vill är det där som den nya landningsbanan i London ska hamna. Det kommer i sin tur att gynna Norwegian som då, i kraft av sin tydliga närvaro på flygplatsen och med expansionsplaner på långlinjesidan, har möjlighet att få tillgång till attraktiva slottider.

- Vi växer i samarbetet med Norwegian. Linjerna till USA har ökat vår konkurrenskraft och pressat priserna för resenärerna. Ju starkare vi blir, desto bättre kan vi konkurrera med andra flygplatser och pressa kostnaderna för flygbolagen, säger Stewart Wingate.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

DY LGW
Skrivet av thomas, 2014-12-15 14:15:34
DY går bra från LGW sett pax siffrorna på DTSen
Anmäl inlägget
?
Skrivet av :), 2014-12-11 09:27:10
Så hur ska easyjets passagerare ta sig vidare till USA tycker du? Ska de ta båten?
Anmäl inlägget
Nyheter
Skrivet av MaxPax, 2014-12-11 08:59:55
Easy Jet har inga långlinjer. . .

De lär väl inte flyga in passagerare till konkurrenten Norwegian?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev