Skriv ut  

Svenska folket: Sverigeflyg och Malmö Aviation bäst

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 11 december 2014
SAS ligger kvar på samma nivåer som tidigare år, Norwegian också. Däremot har Sverigeflyg och Malmö Aviation klättrat på listan och är de flygbolag som svenska folket gillar bäst. Det visar årets mätning av Svenskt Kvalitetsindex.

Svenskt Kvalitetsindex, SKI, mäter varje år svenska folkets kundrelationer till olika serviceinrättningar, från sjukvård till privatkonsumtion. En av avdelningarna handlar om persontransporter och där visar siffrorna hur flygbolagen sköter sig. Det hela presenteras på en skala 0 till 100.

- Generellt sett har branschen och aktörer som får betyg under 60 procent svårt att motivera sina kunder att stanna kvar medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund, skriver SKI.

Med det sättet att räkna ligger SAS fortfarande kvar farligt nära den undre gränsen även om flygbolaget lyckats höja sig från bottennoteringen 61,2 procent år 2009. I år hamnar SAS på 67,4 procents kundnöjdhet och håller kvar nivån sedan förra året. Norwegian är lite bättre 70,2 procent. De båda stora internationella nätverksbolagen hamnar dock långt efter Sverigeflyg 79,1 procent och Malmö Aviation, 76,4 procent nöjda kunder. Det innebär att de båda petat ner Norwegian som toppade listan förra året.

- Egentligen spelar det ingen roll att vi är bättre än SAS och Norwegian, det viktiga är att vi har så nöjda kunder som känner sig väl bemötta, som trivs i våra flygplan och uppskattar den service vi ger, säger Christer Paulsson, vd för Sverigeflyg till Flygtorget.

Vilka enskilda faktorer som ligger bakom det höga betyget, är ännu inte publicerat, men Christer Paulsson räknar upp den lokala förankringen, att passagerarna är igenkända av personalen och den närhet som många har till det lokala flygbolaget.

- Och så Bromma naturligtvis. Alla uppskattar att kunna landa där och stödet för flygplatsen från våra resenärer och näringslivet runt om i landet har ju varit enormt. Vi som flygbolag har inte behövt driva frågan utan det har våra kunder gjort.

I början av nästa år startar arbetet på att samla de sju flygbolagen och Malmö Aviation under ett gemensamt namn och en gemensam organisation.

- Vi tar helt enkelt det bästa från två världar och slår samman till en enhet.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

till ABC
Skrivet av DEF, 2014-12-14 07:23:29
ABC antar att du jobbar för SAS Hahah!
Anmäl inlägget
Gapet är stort
Skrivet av Klas Klang, 2014-12-12 09:33:19
Gapet är stort mellan flygbolagens service och hur vänliga och flexibla de är mot kunden. SAS och framförallt Norwegian pressar så hårt att man märker att de anställda inte mår bra. Jag håller med exemplet vid service-diskarna där Malmö Aviation är mycket mycket mer mänskliga. Jag, som gärna betalar 450 kr för en inrikesresa med Malmö Aviation via ICA-kortet väljer dom alla dagar i veckan framför de andra...
Anmäl inlägget
Skojar ni
Skrivet av ABC, 2014-12-11 14:36:52
Ännu en helt meningslös och intetsägande utmärkelse. Hur man kan tro att man erövrat världen genom denna triviala grejen är inget annat än pinsamt.
Dessutom verkar ju de anställda, med smått neurotiska problem, tro på all denna smörja.
Ankdamm
Anmäl inlägget
Mavia helt klart trevligast
Skrivet av Driver, 2014-12-11 09:38:31
Varken SAS eller NAS kan närma sig den känslan av "mysighet" och trevnad som Mavia. Nu har jag åkt väldigt mycket med alla dessa tre och arbetar även som flygande personal på annat bolag. Det har hänt ganska många gånger att jag kommer till flygplatsen med en ej ombokningsbar biljett, någon timma för tidigt. Endast Mavia är så serviceinriktade att de fixar biffen och ger tidigare flight gratis trots att de inte behöver. Stor eloge.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev