Skriv ut  

Ryanair öppnar bas på Azorerna

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 13 december 2014
Den portugisiska ögruppen Azorerna blir Ryanairs senaste bas i ordningen. I första hand tre linjer till fastlandet men öarna ligger också strategiskt för framtida flygningar över Atlanten.

Ryanair har tidigare meddelat att långlinjer över Atlanten får vänta tills att det finns widebody-maskiner ute på marknaden lämpliga för den trafiken. Samtidigt startar allt fler flygbolag trafik mellan Europa och USA med mindre flygplan i takt med att räckvidd och kapacitet ökar, i första hand i de nya generationerna B737MAX och A321neo. Norwegian har ju redan meddelat att de beställda MAX-flygplanen ska kunna användas på tunnare intercont-linjer. Det är en konkurrenssituation som Ryanair av allt att döma studerar noggrant. Nyligen annonserade flygbolaget också en order till Boeing på 200 B737MAX-200 med första leverans 2019. Visserligen talades det om att de skulle användas till att starta ännu fler linjer i Europa men de har också kapacitet att flyga över Atlanten, särskilt om de startar långt västerut på den Europeiska kontinenten.

Nu meddelar Ryanair att bolaget öppnar en ny bas, denna gång på den portugisiska ögruppen Azorerna, en av de mest västliga punkterna i Europa. Det blir flygbolagets 72:a bas, den fjärde i Portugal och i ett första skede ska en Boeing 737-800 baseras där. Flygprogrammet startar i april nästa år och består av tre linjer, till Lissabon, Portugal och Stansted. Det kan också bli tal om att flyga inrikes till Terceira, en av de andra öarna i Azorerna.

En titt på kartan visar också att Azorerna ligger ytterst strategiskt till mellan södra Europa och USA och Västindien. Öarna har också spelat en viktig roll i utvecklingen av flygtrafiken mellan Europa och den amerikanska kontinenten, särskilt under propellerepoken då flygplatsen Ponta Delgada-Nordela Airport var en hub för en del av atlanttrafiken.

Det är en historia som Ryanair knappast är omedveten om.



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Två veckor
Skrivet av TAP, 2014-12-16 21:10:46
Skrev jag 2-3 år, jag menade såklart 2-3 veckor. Ryanair vet nog vad de gör när de öppnar bas på Azorerna. När Ryan väl begravt TAP är det risk för att SAS står på tur.
Anmäl inlägget
Kung Ryan är bäst störst vackrast
Skrivet av olleli, 2014-12-16 12:18:38
Har flygtorget inte fått mutorna denna mån från Sas? Eftersom de börjat nämna Ryans succse'r
Många tidskrifter i swe föregås av köpta inlägg från olika gruperingar.
Anmäl inlägget
Kung Ryan är bäst störst vackrast
Skrivet av olleli, 2014-12-16 12:12:42
De som påstår att Kung Ryan inte är seriös, inte uppfyller krav, e.t.c e.t.c, dessa sorgliga individer vet överhuvud taget inte vad de Babblar om, surrar en massa bottenlös smörja.
Bara en sak till dessa : vilket annat flygbolag kan glädja så många miljoner människor med marknadens billigaste biljetter, och bästa tidshållning. Har tidigare sagt att Sas Bör gå i skola hos Ryan. Men det lär bli mycket kostsamt.
Ha de.
Anmäl inlägget
Vad skönt!
Skrivet av Joråsåatt..., 2014-12-14 23:01:36
Vad skönt att Flygtorgets begåvningsreserv har uttalat sig om Ryans nya bas. Synd att inte RYR kollade med er först, innan de öppnade basen på Azorerna...
Anmäl inlägget
Texmextaxametern
Skrivet av Paprikatåget, 2014-12-14 11:48:18
TAP överlever nog men kommer säkert att lägga över många av de europeiska linjerna till dotterbolaget Portugalia, enligt samma modell som många andra europeiska bolag gör. De kommer att fortsätta mata in passagerare till TAP:s långlinjer. De är stora på såväl Sydamerika som Afrika.
Easyjet har konkurrerat med TAP till Madeira under många år nu...
Anmäl inlägget
Början på slutet för TAP
Skrivet av TAP, 2014-12-14 11:18:15
Jag ger TAP 2-3 år innan bolaget är kk. Om man bortser från några charterflygningar så tillsammans med SATA har de haft i stor sett monopol på flygningar till Madeira och Azorerna. Det är slut på det nu.
Anmäl inlägget
Ryanairs mulige program
Skrivet av pf, 2014-12-14 10:44:24
på PDL

http://airlineroute.net/2014/12/08/fr-pdl-s15/
Anmäl inlägget
Azorene ligger vel
Skrivet av pf, 2014-12-14 10:37:12
ikke akkurat slik til at man flyger via de mellom USA og store deler av Europa-det blir også sannsynligvis ulønnsom for et LCC.

Ryanair skal ha en lørdagsrotasjon til STN fra PDL, mulig rotasjon av fly.
Anmäl inlägget
Dödens basetransfer
Skrivet av Piloten, 2014-12-13 16:33:57
Då kan många RYR-piloter se fram emot en påtvingad basetransfer till världens hörn. Lycka till att pendla hem där ifrån. Command upgrade, nej tack..
Anmäl inlägget
Svar:
Skrivet av !, 2014-12-13 12:10:18
Svar: Ponta Delgada Airport är den nya basen.
Anmäl inlägget
Ööööö...
Skrivet av Texmextaxametern, 2014-12-13 12:03:20
Ja, det går ofta lite väl fort när Anders Carlsson flyger fram i geografin...
Azorerna är dessutom en ö-GRUPP med åtminstone tre större flygplatser. Vore intressant att veta var basen ska finnas nånstans; Horta, Ponta Delgada eller Terceira.
Anmäl inlägget
Lite fel i artikeln
Skrivet av dholdens, 2014-12-13 10:43:00
Man kanske ska byta ut Portugal till Porto
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev