Skriv ut  

Långlinjer till lågpris ska stärka Lufthansa

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 15 december 2014
Konkurrensen från lågkostnadsbolagen på europatrafiken kommer på sikt också att gälla långlinjerna. Det är Lufthansa övertygade om och startar nu ett eget lågkostnadsbolag som ska flyga utvalda intercontlinjer men på ett annat AOC.

Konkurrensen från de olika lågkostnadsflygbolagen har förändrat förutsättningarna för de traditionella flygbolagen, det är ingen nyhet. Men de traditionella nätverksbolagen har haft problem med att anpassa sig till den nya verkligheten. Nu tar dock Lufthansa ett steg vidare med Eurowings som ska bygga vidare på samarbetet med de egna flygbolagen Eurowings och Germanvings, som tidigare fått ett allt större ansvar för att flyga Lufthansas europatrafik.

– Det är vår respons på en av de största utmaningarna som den Europeiska flygindustrin ställts inför, säger Carsten Spohr som är styrelseordförande och vd för Lufthansa Group.

Eurowings blir nu det officiella namnet på det flygbolag som på allvar ska ta upp konkurrensen med Ryanair, Norwegian, Easyjet, Vueling, Wizz och andra flygbolag med kostnadsnivår långt under Lufthansas egna. Det handlar om flygningar point-to-point i bland annat Tyskland, Belgien, Schweiz och Österrike. Redan i januari nästa år ska alla Lufthansas linjer som inte trafikerar hubbarna i Frankfurt och München vara överförda till det nya flygbolaget.

Det innebär också att en helt ny flygplansflotta byggs upp. Drygt 20 Airbus A320 ska tillföras Eurowings som samtidigt fasar ut 23 Bombardier CRJ900. Senast 2017 ska flygbolaget ha en enhetsflotta av A320, alltså samma modell som övriga lågkostnadsbolag.

Men det är inte bara Europa som omfattas av Wings, som projektet heter. Hotet från lågkostnadsbolagen finns också på de längre sträckorna, menar Carsten Spohr.

– Vi är säkra på att den här konkurrensen mer och mer utvidgas till segmentet för långdistansresor under kommande år.

Därför ska Eurowings från slutet av 2015 även flyga långlinjer med en flotta på upp till sju A330-200. Den trafiken ska ske i samarbete med turkiska Sun Express där Lufthansa är delägare. Flygningarna sker på Sun Express eget AOC och bemannas med piloter och kabin från Sun Express Deutchland.

Långlinjeverksamheten baseras på flygplatsen Köln-Bonn och i ett första skede blir det trafik till Florida, Sydafrika och platser i Indiska Oceanen.

Samtidigt som det nya lågkostnadskonceptet lanseras som ska erbjuda ”kvalitetsprodukter till attraktiva priser” stärker Lufthansa den trafik som fortsatt flyger under LH-prefix. Det innebär bland annat en ny och uppfräschad första klass, ny Business och Premium economy på alla långlinjer. Dessutom tillförs flottan två A380 och fyra B747-8.

Sammantaget innebär det att resenärerna ska kunna välja den nivå på service som man är villig att betala för. Eurowings är tänkt att attrahera den stora gruppen privatresande medan Lufthansa själva siktar in sig på affärsresandet och de villiga att betal för Lufthansa Premium Quality.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Nytt ansikte
Skrivet av kapten, 2014-12-17 07:24:50
@ carsten: Det var deras avtal från början! Annars kanske de hade valt annat bolag eller yrke..... Svenska sosse avundsjukan visar ett nytt ansikte........
Anmäl inlägget
Piloterna sänker Lufthansa
Skrivet av Carsten Skaan, 2014-12-15 22:05:10
Piloter som strejkar för att få "pensionera" sig vid 55 års ålder med 60 % av lönen håller på att sänka bolaget. De strejkar inte för att sluta flyga vid 55 års ålder utan för att ta en ny anställning i ett annat bolag som Emirates eller Qatar - som då kan konkurrera med Lufthansa. Tala om en lose-lose för Lufthansa.... Girigheten har verkligen fått ytterligare ett ansikte.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev