Skriv ut  

Norwegian vill ha samma villkor som SAS

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 16 december 2014
EU måste granska förhållandena mellan SAS och Norwegian. Just nu pågår en diskriminering som påverkar trafikrättigheter och prissättning. Det menar Norwegian som nu gjort en formell anmälan till EU och ESA.

Norwegian

SAS har ett ”historiskt specialarrangemang” som ger flygbolaget möjlighet att verka i tre länder samtidigt. Tillståndet innebär att flygbolaget kan flytta flygplan och besättningar fram och tillbaka mellan Norge, Danmark och Sverige på ett sätt som inte andra flygbolag kan göra utan är hänvisade till olika wet-leasearrangemang.
         
Det är en situation som Norwegian menar är konkurrenshämmande och har därför flera gånger ansökt om att de två Skandinaviska flygbolagen ska behandlas lika. Men utan framgång. Men nu har alltså Norwegian tröttnat och anmäler situationen till EU och ESA och vill att de tre ländernas överenskommelse om SAS ska granskas.

- Särbehandlingen handlar om att SAS har ett så kallat samskandinaviskt AOC som är mycket fördelaktigt för SAS men som Norwegian inte får tillgång till. Anmälan till europeiska myndigheter har länge legat ”på vänt” i hopp om att de skandinaviska luftfartsmyndigheterna skulle ta fram ett liknande regelverk för konkurrerande flygbolag som verkar på samma marknad. Den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA är också kritisk till detta speciella upplägg som SAS har. Ändå har det fått vara kvar, skriver Norwegian i ett pressmeddelande.
         
Framför allt går det ”historiska specialarrangemanget” ut över konkurrensen och möjligheten att få trafikrättigheter, menar Norwegian.

- Det samskandinaviska drifttillståndet ger trafikrättigheter i både EU och EES, alltså Norge, något som Norwegian nekas i dagsläget eftersom Norge inte är med i EU. Norwegian skulle till exempel kunna trafikera sträckan Helsingfors – Dubai samt flyga till Tel Aviv från London och Barcelona. Dessa linjer har Norwegian nyligen fått avslag på eftersom bolaget inte har AOC i EU.
         
När den formella ansökan till EU-kommissionen ska behandlas är inte klart eftersom den skickades in i dagarna.



Kommentera artikeln
Det finns 19 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Til Hallåen
Skrivet av Jon, 2014-12-18 18:29:37
Vill Svenskefaen ha respekt, så stopp med ljugingen! Sett deg inn i arbeidsvilkårene til NAS først!
Anmäl inlägget
Hyklere i SAS
Skrivet av Ole, 2014-12-18 18:24:21
Hyklere i SAS bare klager på Norwegian, men de vil ikke gi de samme vilkår. Løgnene deres om " sosial dumping", er blitt avslørt gang på gang
Anmäl inlägget
Social dumpning?
Skrivet av Rune, 2014-12-17 20:02:43
Skulle SAS vara bättre!?
27 000 i ingångslön för en erfaren styrman med typ!
Wetlease av JT....
Kom igen vakna.... SAS glansdagar är borta...
Och vi vill inte sponsra dem på skattsedeln
Anmäl inlägget
Social dumpning?
Skrivet av Rune, 2014-12-17 20:02:41
Skulle SAS vara bättre!?
27 000 i ingångslön för en erfaren styrman med typ!
Wetlease av JT....
Kom igen vakna.... SAS glansdagar är borta...
Och vi vill inte sponsra dem på skattsedeln
Anmäl inlägget
Hycklare
Skrivet av Orkar inte, 2014-12-16 20:37:56
Vad sägs om att deras personalpolitik hamnar på samma villkor som SAS och slutar med social dumpning innan man drar till med en sån sak? Dessutom har de redan ett EU-AOC.
Anmäl inlägget
Norwegian gör helt rätt och korrekt
Skrivet av Flyglisa, 2014-12-16 19:34:34
Norwegian är numera ett globalt företag och har anställda i Europa, USA och i Thailand. Alla medarbetare har marknadsmässig lön i de land där de har sin bas och så ska Norwegian fortsätta växa. Bolaget betalar alla lagstadgade skatter och avgifter i alla länder där de har verksamhet.
Framtidens konkurrens är global och det måste alla flygbolag som vill överleva inse!!!
Anmäl inlägget
Är jag för dyr?
Skrivet av Orolig CC, 2014-12-16 18:30:25
Jag jobbar som CC på Norwegian och tjänar runt 40 000 i månaden. Är jag för dyr? Ska jag bli orolig för jobbet?
Anmäl inlägget
...
Skrivet av ..., 2014-12-16 18:29:06
Skattebetalaren, det är ju bra att du betalar skatt för Norwegian gör det ej...
Anmäl inlägget
Bra Norwegian
Skrivet av Skattebetalare, 2014-12-16 17:39:50
Det måste bli slut på bidragstagaren SAS, Scandinaviens gökunge med näsan i vädret!!!!!
Anmäl inlägget
iopopopop
Skrivet av Uioioioio, 2014-12-16 15:49:41
Problemet är Kjos och Norwegian!
Anmäl inlägget
Välkommen till verkligheten
Skrivet av Rob Roy, 2014-12-16 15:00:22
Norweigian (NAS) är ett norskt bolag. SAS är ett gemensamägt skandinaviskt bolag så vad är problemet.
Anmäl inlägget
Myndigheterna
Skrivet av sv Pierre, 2014-12-16 14:52:51
är väl knappast till för sig själva. Flygbolagen är luftfartsmyndigheternas kunder.
Det är nya tider nu, även för SAS.
Anmäl inlägget
De på NAS vill ha fast anställning!
Skrivet av Harry, 2014-12-16 12:54:10
Är de inte värda det kanske?

Eller skall de bli utbytta mot thailändare eller spanjorer?

Det vill Kjos, som nu lättar ut, eftersom han ser åt vilket håll det går för Norwegian
Anmäl inlägget
Skyddad verkstad
Skrivet av $$$, 2014-12-16 12:04:54
Syns vilka kommentarer som kommer från riktiga " sassare "
Anmäl inlägget
Gör om Kjosen.
Skrivet av Hallåan, 2014-12-16 10:46:33
Vill norrbaggen ha samma villkor är det bara att först börja anställa personalen och betala skatter och avgifter som man ska. Ta arbetsgivaransvar är steg nummer ett!
Anmäl inlägget
Asiatisk billigcrew på dispens!
Skrivet av Harry, 2014-12-16 10:24:42
Det kan man kalla hyckleri. De har inte arbetstillstånd och tjänar 3.000 kr i månaden. Konkurrens på lika villkor? Inte mycket.
Anmäl inlägget
Skandinaver?
Skrivet av John, 2014-12-16 09:47:22
Börja med att flagga era kärror i Skandinavien innan ni gapar om samskandinaviskt AOC. Hyckleri.
Anmäl inlägget
Buhu... Stackars NAS.
Skrivet av Jetstream, 2014-12-16 09:43:31
Skitsnack som vanligt när det kommer från Norwegian. Dom ska bara ha och ha. Tröttsamt. Men nu är det inte länge kvar...
Anmäl inlägget
Hvor dybt kan man synke ?
Skrivet av pierre holmgren, 2014-12-16 09:37:47
norwegian tror at myndigheder er til for deres skyld og man önsker det bedste fra alle hylder , senest illustreret med denne sag , nu er man pludselig skandinavisk og i andre tilfälde irsk eller thai for sidenhen at väre amerikansk alt efter hvad der gavner forretningen , usympatisk isär da man ikke giver noget tilbage.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev