Det finns 17 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Flöden
Skrivet av Ni har ingen koll, 2014-12-20 19:02:45
Ni snackar om banor och ramper. Ingen nämner flödena med passagerare. Swedavia säger att dom ligger ca 2år efter. JAg skulle snarare säga 5-7 år efter.
Flödena till f-piren idag är ett skämt. Thai, EK, QR, IR, charter och ett par sas sparkar avgår inom 1h intervall ifrån non-schengen. Passkontrollen bemannas med som mest 4 diskar. Där har ni en akilleshäll. Smala T5 i avgångshallen med terminalvärdar som drar stolpar till höger och vänster. Köer i drivor över andra bolags köer.
|
|
A380
Skrivet av No worries, 2014-12-19 21:37:43
A380 kräver inte lika mycket bana som fullastade Boeing 747-400. Inget problem på Arlandas 3300 meter. Bullshit igen!!!
|
|
Läs på
Skrivet av En som vet, 2014-12-19 21:33:35
Banlängden akilleshäl? Thai flyger året runt med fulla pax och fraktvolymer.
|
|
Vilka sakfel har vi här?
Skrivet av Sakfel?, 2014-12-19 16:27:15
Som vanligt finns gissningar och sakfel. Varför behöver t.ex. plattan förstärkas vid F-piren. Det är ju bullshit. A380 har lägre footprint än en 747. Behövs alltså inte!!! Flygtorget gissar???
|
|
Arn:s banor?
Skrivet av Markus, 2014-12-19 10:20:24
Banlängderna då? Arn:s start- och landningsbanor är en stor akilleshäl. Apropå B-777-9X och uppfällda vingspetsar. När B-777 togs fram och marknadsfördes vid början av 1990-talet fanns redan då en möjlighet att få uppfällda vingspetsar eftersom vingbredden redan då ansågs breda. Men inget bolag valde det p.g.a kraftigt ökad vikt. Kommer någon köpare att välja det på B-777-9X?
|
|
Kortbanor för korttrafik
Skrivet av Långbänken, 2014-12-18 15:43:48
Arlanda har ju bara satsat på kortlinjetrafik. Man har ju de kortaste banorna av alla större huvudstäder. Förläng 08/26 till 3500 meter i stället för att bara bygga nya shopar och p-hus. Någon 380 kommer nog ändå aldrig till ARN. Dream on.
|
|
Passasjertilvekst Oslo
Skrivet av GM, 2014-12-18 07:35:51
Korrigering: Var ingen rekordtilvext i Oslo i november, men likevel flere passasjerer enn Kastrup.
|
|
Byggde tredje banan, nu A380!
Skrivet av Storhetsvansinne!, 2014-12-18 01:11:37
Ja man tar sig för pannan! Tre banor på Arlanda! Nu vill man ta in en flygplanstyp som ingen längre köper.
Flyget blev aldrig tänkt till vad det kunde bli!
Det hade räckt med en bana och en turboprop ha ha!
|
|
hmm...
Skrivet av Fredde, 2014-12-17 23:06:56
.. Världens största hubbar? Vet inte om Manchester, Barcelona och Maldiverna tillhör detta. De har ju trafik med A380 från Dubai.
|
|
A380Neo
Skrivet av Mikael, 2014-12-17 21:49:55
@Big ass Det är därför Airbus ska utveckla A380Neo? "Airbus Industrie CEO Fabrice Bregier has confirmed plans for an upgraded New Engine Option (NEO)" ??
|
|
Arlanda
Skrivet av Cristoffer, 2014-12-17 21:40:02
Arlandas största hinder är trafiken till och från. 500 pers ska kunna ta sig in till city samtidigt.
|
|
13 miljarder
Skrivet av Jazz, 2014-12-17 18:44:00
i investeringar men inte en krona på banlängd. Ojojoj vilken tid det tar för Swedavia att förstå denna Arlandas akilleshäl.
|
|
Bygg
Skrivet av Oskar, 2014-12-17 17:30:06
Bra, bygg på! Arlanda är på tok för litet. Lägg till en bana på 4000m när ni håller på :-)
|
|
thai
Skrivet av anton, 2014-12-17 17:26:37
Thai har väl också a380? Personligen ser jag störst chans att den dyker upp på arn.
|
|
skrytbygge
Skrivet av Big ass, 2014-12-17 17:26:29
Ingen köper längre 380 och Airbus själv säger att tillverkningen troligen upphör 2018. Folk vill flyga direkt Toch då lämpar sig 350 och 787 mycket bättre
|
|
Klara, färdiga...
Skrivet av Paprikatåget, 2014-12-17 17:17:57
Snart börjar drevet... Anti-Kastrup-maffian kommer snart att ladda bössan. Jag är inte ens säker på att mitt inlägg hinner först.
|
|
A380...
Skrivet av Ludde, 2014-12-17 17:13:08
Kul men inte en enda ny order på A380 under 2014. Pengar i sjön att bygga för dem?
|
|