Skriv ut  

Arlanda vill bli först med A380

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 17 december 2014
Ingen av de fyra nordiska flygplatserna har regelbunden trafik med A380. Men alla bygger just nu ut de egna möjligheterna och kapplöpningen om att blir först hårdnar i en tävling som Arlanda räknar med att vinna.

I dagsläget är det tolv flygbolag som flyger med A380 i linjetrafik. Två av dem, Emirates och Qatar flyger också på de tre skandinaviska flygplatserna och just nu är de alla mitt inne i en kapplöpning om vem som ska få en efterlängtad A380-linje.

– Det är en kapplöpning, definitivt och vi satsar på att bli först, säger Klas Nilsson på Swedavia till Flygtorget.

På Arlanda satsas just nu 13 miljarder kronor på att bygga ut kapaciteten med bland annat en helt ny pir G med upp till 20 nya bryggor för att kunna te emot mer intercont-trafik. Det är dock ett tillskott som inte står klar förrän 2023, även om Arlanda egentligen behöver de resurserna ett par år tidigare.

– Vi ligger egentligen två år efter, så att säga. Tillväxten har gått två år snabbare än vad vi räknat med och i dag har vi dubbel tillväxt i jämförelse med de flesta flygplatser i Europa.

Långt innan dess kan Arlanda ta emot en A380 i passagerartrafik.  Banor och taxivägar är rustade och vad som behövs är en förstärkning av plattan vid de bryggor på F-piren som är aktuella. Det är åtgärder som ska genomföras i början av nästa år. Utrymmesmässigt ska de klara flygplanets vingbredd på 80 meter. Inte heller inne i terminalen ska det behövas några större ingrepp för att klara de ökade flöden som en A380 innebär.

Kapacitet att ta emot det idag största flygplanet på marknaden ger också möjlighet att hantera de kommande versionerna av Boeing 777-9X med en vingbredd på 71,8 meter. Visserligen är vingspetsarna möjliga att fälla upp och på så sätt reducera bredden till 64,8 meter men flygplanet kräver fortfarande anpassning på en del flygplatser för att klara de drygt 400 passagerarna som flygplanet tar. Boeing gör just nu en kombinerad marknadsförings- och inventeringskampanj bland flygplatser världen över inför lanseringen av B777-9X som sätts i trafik cirka 2020. Då besöks inte bara de flygplatser som i första hand är aktuella för trafik med flygplanet utan även andra möjliga flygplatser och alternativflygplatser.

Men det är inte bara Arlanda som rustar sig för det största flygplanet på marknaden. På Kastrup görs just investeringar i mångmiljonklassen, bland annat på finger C där de i så fall ska parkera. Tre av gaterna får dubbla bryggor. I sommar ska den 3 300 meter långa bana 04R/22L få ny beläggning och planerna finns på att samtidigt bredda banan utöver dagens 45 meter som en förberedelse för A380.

– I dagsläget flyger de största interkontinentala flygplanen, som A380 enbart till världens största hubbar. Men vi räknar med att det finns en plats på marknaden som gör att också till de viktigaste mellanstora hubbarna som Köpenhamn kan komma med i linjenäten, säger Thomas Woldbye vd på Kastrup.

I Oslo byggs flygplatsen ut med en ny pir och 11 gater för att klara kapacitetstillväxten, både i passagerarantal och flygplansstorlek. I november var Oslo den nordiska flygplats som hade den största passagerartillväxten.

- Alla fyra nordiska flygplatserna bygger ut och konkurrenstrycket ökar. Vi ser det som en realistisk möjlighet att vi får trafik med A380 på enskilda långlinjer och vid tillfällen när efterfrågan är hög, säger Klas Nilsson.



Kommentera artikeln
Det finns 17 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Flöden
Skrivet av Ni har ingen koll, 2014-12-20 19:02:45
Ni snackar om banor och ramper. Ingen nämner flödena med passagerare. Swedavia säger att dom ligger ca 2år efter. JAg skulle snarare säga 5-7 år efter.

Flödena till f-piren idag är ett skämt. Thai, EK, QR, IR, charter och ett par sas sparkar avgår inom 1h intervall ifrån non-schengen. Passkontrollen bemannas med som mest 4 diskar. Där har ni en akilleshäll.
Smala T5 i avgångshallen med terminalvärdar som drar stolpar till höger och vänster. Köer i drivor över andra bolags köer.
Anmäl inlägget
A380
Skrivet av No worries, 2014-12-19 21:37:43
A380 kräver inte lika mycket bana som fullastade Boeing 747-400. Inget problem på Arlandas 3300 meter. Bullshit igen!!!
Anmäl inlägget
Läs på
Skrivet av En som vet, 2014-12-19 21:33:35
Banlängden akilleshäl? Thai flyger året runt med fulla pax och fraktvolymer.
Anmäl inlägget
Vilka sakfel har vi här?
Skrivet av Sakfel?, 2014-12-19 16:27:15
Som vanligt finns gissningar och sakfel. Varför behöver t.ex. plattan förstärkas vid F-piren. Det är ju bullshit. A380 har lägre footprint än en 747. Behövs alltså inte!!! Flygtorget gissar???
Anmäl inlägget
Arn:s banor?
Skrivet av Markus, 2014-12-19 10:20:24
Banlängderna då? Arn:s start- och landningsbanor är en stor akilleshäl.
Apropå B-777-9X och uppfällda vingspetsar. När B-777 togs fram och marknadsfördes vid början av 1990-talet fanns redan då en möjlighet att få uppfällda vingspetsar eftersom vingbredden redan då ansågs breda. Men inget bolag valde det p.g.a kraftigt ökad vikt. Kommer någon köpare att välja det på B-777-9X?
Anmäl inlägget
Kortbanor för korttrafik
Skrivet av Långbänken, 2014-12-18 15:43:48
Arlanda har ju bara satsat på kortlinjetrafik. Man har ju de kortaste banorna av alla större huvudstäder. Förläng 08/26 till 3500 meter i stället för att bara bygga nya shopar och p-hus. Någon 380 kommer nog ändå aldrig till ARN. Dream on.
Anmäl inlägget
Passasjertilvekst Oslo
Skrivet av GM, 2014-12-18 07:35:51
Korrigering: Var ingen rekordtilvext i Oslo i november, men likevel flere passasjerer enn Kastrup.
Anmäl inlägget
Byggde tredje banan, nu A380!
Skrivet av Storhetsvansinne!, 2014-12-18 01:11:37
Ja man tar sig för pannan!
Tre banor på Arlanda!
Nu vill man ta in en flygplanstyp som ingen längre köper.

Flyget blev aldrig tänkt till vad det kunde bli!

Det hade räckt med en bana och en turboprop ha ha!

Anmäl inlägget
hmm...
Skrivet av Fredde, 2014-12-17 23:06:56
.. Världens största hubbar? Vet inte om Manchester, Barcelona och Maldiverna tillhör detta. De har ju trafik med A380 från Dubai.
Anmäl inlägget
A380Neo
Skrivet av Mikael, 2014-12-17 21:49:55
@Big ass Det är därför Airbus ska utveckla A380Neo?
"Airbus Industrie CEO Fabrice Bregier has confirmed plans for an upgraded New Engine Option (NEO)" ??
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av Cristoffer, 2014-12-17 21:40:02
Arlandas största hinder är trafiken till och från. 500 pers ska kunna ta sig in till city samtidigt.
Anmäl inlägget
13 miljarder
Skrivet av Jazz, 2014-12-17 18:44:00
i investeringar men inte en krona på banlängd. Ojojoj vilken tid det tar för Swedavia att förstå denna Arlandas akilleshäl.
Anmäl inlägget
Bygg
Skrivet av Oskar, 2014-12-17 17:30:06
Bra, bygg på! Arlanda är på tok för litet. Lägg till en bana på 4000m när ni håller på :-)
Anmäl inlägget
thai
Skrivet av anton, 2014-12-17 17:26:37
Thai har väl också a380?
Personligen ser jag störst chans att den dyker upp på arn.
Anmäl inlägget
skrytbygge
Skrivet av Big ass, 2014-12-17 17:26:29
Ingen köper längre 380 och Airbus själv säger att tillverkningen troligen upphör 2018. Folk vill flyga direkt Toch då lämpar sig 350 och 787 mycket bättre
Anmäl inlägget
Klara, färdiga...
Skrivet av Paprikatåget, 2014-12-17 17:17:57
Snart börjar drevet...
Anti-Kastrup-maffian kommer snart att ladda bössan. Jag är inte ens säker på att mitt inlägg hinner först.
Anmäl inlägget
A380...
Skrivet av Ludde, 2014-12-17 17:13:08
Kul men inte en enda ny order på A380 under 2014. Pengar i sjön att bygga för dem?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev