SAS startar linje Stockholm – Hong Kong

Undangömd i den finansiella informationen, under rubriken ”Beskrivning av händelser efter 31 oktober 2014”, meddelar SAS att bolaget startar en ny långlinje. Det blir ännu en destination i Asien och en som många frågat efter: Hong Kong. Att den dessutom har Arlanda som utgångspunkt tyder på att det är en efterfråga som i huvudsak finns i Sverige. Att flyga från Arlanda innebär att Mälardalen blir det primära upptagningsområdet och det förkortar också flygtiden än om trafiken utgått från Kastrup.
Enligt de första uppgifterna startar trafiken i september nästa år med fem avgångar i veckan.
Flygplatsen i Hong Kong ligger på en delvis konstgjord ö, Chek Lap Kok och öppnade 1998 då den ersatte Kai Tak. Flygplatsen är den elfte mest trafikerade i världen med cirka 60 miljoner passagerare och är också världens största fraktflygplats.
Kommentarer
Bra att ni vaknat till SAS och börjar satsa på Asien från ARN. Men varför inte Arlanda-Tokyo???
Svårigheten med HKG, om vi tänker vidaretrafik, är att HKG inte är en stor Star Alliance hub. I alla fall inte om resan går till Australien.
Om man ser på att man nu även plockar in ARN passagerare som skall vidare till Australien, Filippinerna ,vietnam o Taiwan så kommer nog linjen att gå bra. Många reser nu via bkk eller Helsingfors. Tack SAS men många år försent
Jag vet att andra redan kommenterat detta men så att folk är med på noterna:
SAS kommer få totalt 4 nya A330E och 8 A350XWB. Första leveransen sker hösten 2015 då av en A330.
Ingen av de befintliga långlinjerna kommer läggas ner på grund utan den nya linjen till Hong kong
Du kanske har missat att SAS från och med hösten 2015 kommer få nya flyg levererade.
Någon som vet hur SAS kompenserar för linjen? Någon annan linje lär ju läggas ner om 330n kommer från den befintliga flotten.
Mycket bra iniativ, kommer gynna finans, import/export samt erbjuda en bra desitination/mellanlandning for resor vidare i Asien. Basta flygplatsen i varlden (HK alltsa… om nagon trodde nagot annat…)
Hej NewSAS!
Efterfrågan från näringslivet är betydligt större på en non stop-linje till Tokyo än till H K. Det är i princip finanssektorn som kan ha intresse. De är inte så många resenärer men är säkert duktiga lobbyister som bearbetat SAS.
H K är inte heller superhit för transfer till övriga Kina. Geografiskt fel, finnarnas non stop till flera städer + olika bolag via Peking eller Shanghai täcker. Transfer till övriga Asien bättre på andra platser.
Gärna fler LH från ARN – men över lång tid.
Ett desperat försök från SAS igen. Bolaget kommer bara blöda ännu mer.
Not before NAS show The way, SAS realizes that Scandinavia is more tan Kastrup.
Äntligen en ny långlinje från ARN. Hoppas bara det inte är för sent att kunna plocka passagerarna som annars flyger via HEL. Blir förmodligen en av de nya 330-300E maskinerna som ska trafikera rutten då SAS sagt att de tänkt behålla några av de gamla A333 för att utöka linjeflottan.
Ett bra besked SAS. En bra destination dit många reser. Skönt att slippa behöva byta i Bangkok varje gång man skall vidare i Asien. Extra bonus, flyget går från Arlanda.
Paprikatåget – hur vet du hur många som åker mellan Sth området och HKG? Eller hur ARN-NRT (där SAS inte får fler slots) kunde varit bättre?
Sth området gör inget än bara klagar att SAS aldrig lägger långlinjer från ARN. Nu blir det en ny linje, utan stopp via Europas utkant (!). Perfekt, snabbt och smidigt.
Borde istället glädjas!
Alexander Hed – Cathay hade en katastrof linje via FRA 3 eller 4 ggr/v runt -96/-97, dessutom med en alldeles för stor B744!
SAS flög med sina B763 som var mycket begränsad, dvs kunde inte flyga fulla vare sig med last eller pax.
Verkligen kul att det blir en linje mellan ARN och HKG. Danskarna blir nog lite sura förstås… trots att jag är SKånebo tycker jag det är m. trevliga nyheter. Numera boende i Köln och byte på ARN blir säkert hur bra som helst (isf CPH).
kanske jag får flyga långt igen…. älskar det verkligen…
Detta ligger helt rätt i pipeline, hoppas inte flickorna bråkar om vilo modulen bara, jag har vilat stockarna på cateringskåp ända till Montevideo, detta kommer att bli en paradlinje, en gateway till Asien.
Ja, Cathay Pacific varade bara ett par månader – totalfiasko! Stockholm och Mälardalen har redan en smidig väg till Hongkong Kong via Helsingfors och det borde räcka till för de förhållandevis få som åker dit. Men SAS räknar förstås med en del transferpassagerare, framförallt till/från London. Men nonstoppen och Finnair är hårda konkurrenter där också.
Det finns ett större behov för Arlanda-Tokyo.
Roligt med en ny linje, och att de satsar på Stockholm! Hoppas linjen går bra!
SAS trafikerade i mitten pa 1990-talet Hong Kong..och Cathay Pacific flyg nagra ganger i Veckan linjen Hongkong-Stockholm via nagon knutpunkt i Europe..dessa linjer lades ner..vad har hant, blev det lonsamt igen eller??
I don’t believe in weakness… it costs too much.
Hoppas det kommer fler linjer framöver. Hoppas det går bra för dem!
Äntligen har SAS tänkt till!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten