Skriv ut  

SAS på minus

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 18 december 2014
Analytikerna hade förutspått en förlust men inte så stor som den blev: Minus 450 miljoner före skatt under det fjärde kvartalet och minus 918 miljoner för hela räkenskapsåret.

Nu väntar nya besparingar i flygbolaget.

Det är det fjärde kvartalet som tynger årsbokslutet för året som sträcker sig från 1 november 2013 till 31 oktober 2014. Då blev det en förlust på 450 miljoner kronor, hälften av förlusten för helåret på 918 miljoner. Den sammanlagda omsättningen blev 10 966 miljoner, vilket ska jämföras med 11 059 miljoner förra räkenskapsåret.

De mörka siffrorna resulterar i ytterligare sparpaket som ska genomföras så snart som möjligt. Alla kommersiella funktioner, alltså försäljning, marknadsföring, revenue och liknande funktioner samlas i en division med uppgift att fokusera ytterligare på marknaden. Det är ett arbete som redan är inlett och innebär att cirka 300 personer måste lämna flygbolaget , de flesta av dem i Stockholm, under nästa år samtidigt som det ska ge en besparing på cirka 250 miljoner. SAS ska också se över försäljningsprovisioner och ersättning till kreditkortsföretag vid biljettförsäljning. Förhoppningarna är också att köpet av Cimber ska vara ett viktigt steg i en effektivisering av hur flygplansflottan används, något som också sparar pengar.

Sammanlagt ska SAS fram till 2017 spara 2,1 miljarder kronor.

- SAS har levererat utlovade effektiviseringsåtgärder med sjunkande enhetskostnader som följd. Samtidigt är passagerartillväxten stark och kabinfaktorn förbättrades, jämfört med föregående år, för åttonde månaden i rad. Resultatet har dock påverkats av intensiv konkurrens och stark prispress. Det här är en utveckling som väntas fortsätta. Externa produktionsmodeller, egna lågkostnadsbolag och användning av bemanningsbolag, är en allt mer etablerad branschnorm som för- ändrar konkurrensvillkoren för europeisk luftfart i grunden, skriver vd och koncernchef Rickard Gustafson i en kommentar.



Kommentera artikeln
Det finns 15 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Sv: Flygindustrin
Skrivet av Sv: Flygindustrin, 2014-12-20 16:51:13
Något är galet med SAS och liknande bolag. Tredje kvartalets vinst för de 10 största flygbolagen i USA var totalt över 3 miljarder dollar ($3,000,000,000++).
Anmäl inlägget
Trolleri m siffror
Skrivet av Gullan Purser,Expert&Revisor, 2014-12-20 13:05:42
SAS går med vinst,vi trollar lite i bokföringen bara. Vi skall ju köpa nya flygplan och behöver lite undanstoppat på egna kontot.
Om ni bara visste vad vi tjejer säljer kaffebröd å chips ombord...Det här doftar skön succé
Anmäl inlägget
Nu gäller det
Skrivet av F/C Kangaroo, 2014-12-19 14:11:47
Det är först nu efter alla år att det sitter en VD som gör något radikalt, som att försöka få bolaget på fötter.
" Sluta och gnäll, jag blir så trötter i mina fötter " som någon sa !
Anmäl inlägget
.
Skrivet av EK, 2014-12-19 11:26:48
Skulle piloterna och flygledarna göra fel lika ofta som alla företagsekonomer skulle olycksstatistiken vara katastrofal.
Anmäl inlägget
F/C Kangaroo mupp
Skrivet av EK , 2014-12-19 11:20:41
Jo kanske om de hade gjort ett bättre jobb och inte klantade till allting hela tiden. Slarvar ju bara bort pengarna jämt och ständigt.
Anmäl inlägget
Håller tummarna
Skrivet av Lars R, 2014-12-19 10:17:28
Vi kan tycka mycket om många saker, men om SAS går i kk, skulle det påverka det svenska näringslivet mycket negativt. Och då menar jag inte på sträckan ARN - CPH...
Anmäl inlägget
Noll Koll
Skrivet av Vakna, 2014-12-18 19:55:53
@andy capp och F/C känguru
Hade ni vetat hur vi jobbar så hade ni inte varit så bittra för att ni aldrig blev piloter och därför sitta och kräka ur er massa osanningar baserad på total okunskap.
Anmäl inlägget
Faktum
Skrivet av sv FC Kangaroo, 2014-12-18 18:19:00
är att de tidigare LIN piloterna har livstidsanställning, som endast kan brytas med att SAS går i konkurs.
Anmäl inlägget
Nu är det dags !
Skrivet av F/C Kangaroo, 2014-12-18 17:44:22
En sista genomgång och borttagande av den gamla SAS fernissan, som varit ett stort hinder för lönsamhet. Så Gustafsson damma till ordenligt. SAS är inte ett statligt bolag med livstids anställningsgaranti. Sen vore det bra om den flygande personalen höll klaffen och lämna de som har hand om ekonomin i fred.
Anmäl inlägget
Till MD11
Skrivet av Erik, 2014-12-18 16:56:37
Det är möjligt för att Svensson inte vill betala för att resa!

Tar man ej betalt av passagerarna så är det klart att man inte tjänar några pengar...
Anmäl inlägget
Skulle haft fler hangarer.
Skrivet av Ingmar, 2014-12-18 16:54:25
När man inte har mer egendom att sälja så går det ej att "tjäna" pengar längre!
Anmäl inlägget
Tjänstgöringstid!
Skrivet av Bengt, 2014-12-18 16:52:45
@ Andy Capp
Skäms! När du snackar om flygtid så skall du inte skriva effektiv arbetstid. Tjänstgöringstiden för flygande är 40-50% högre än den siffra du vill påskina är sann.
Anmäl inlägget
Dyr personal
Skrivet av Andy Capp, 2014-12-18 15:54:44
Snittlöner på 50-60000 / månad och en effektiv arbetstid på 25 timmar / vecka samt höga avgifter från myndigheter mm.
Anmäl inlägget
Flygindustrin
Skrivet av MD11, 2014-12-18 15:17:28
Något är galet i hela flygindustrin, människor flyger som aldrig förr ändå verkar det inte finnas någon lönsamhet överhuvudtaget! HUR ÄR DET MÖJLIGT?
Anmäl inlägget
Något
Skrivet av DC-10, 2014-12-18 12:41:32
är väldigt fel i SAS företagsstruktur/kultur. Kan någon VD i världen ändra på det? Jag tror inte det. Efter så många besparingspaket och VD'ar verkar det omöjligt. Mycket tråkigt!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev