Det finns 13 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Nyheten har en egen tråd i vårt Flygforum
|
BMW?
Skrivet av Rune, 2015-01-02 12:08:07
Det var en väl märklig jämförelse mellan flygresa och bilval. Folk tittar på tidtabell och pris. Svårt att skryta för grannen att "jag reser med bolag x". Och även om så skulle vara fallet har ju enligt min erfarenhet SAS inget mervärde jämfört med konkurenterna. Men visst tycker man om att bullra omkring i en dansk ATR med låglönepersonal så....
|
|
De 3 staterna är en kvarnsten på SAS!!
Skrivet av Andy Capp, 2015-01-01 17:04:50
De 3 staterna som ägare är en "kvarnsten" på SAS. Många kritisera VD och tidigare VD'ar som dåliga/odugliga mm. Okej någon VD har varit dålig, men sanningen är att de 3 staterna som delägare är bakåtsträvare och ett stort hinder/bromskloss för SAS och dess framtid…..
|
|
SAS likt en BMW
Skrivet av Nils, 2014-12-31 18:10:10
BMW lyckas ta mer betalt för sin bil än Skoda. Det är inte enbart priset som avgör valet. Se bar till dig själv, troligtvis har du ej valt den billigaste bilen.
|
|
SAS er ikke lønnsomt,
Skrivet av pf, 2014-12-31 17:03:50
men veldig morsomt !
|
|
SAS lönsamt
Skrivet av Realist, 2014-12-31 12:47:33
Tack för artikeln, alltid positivt att få sig ett gott skratt!
|
|
Arne, slik jeg forstår det,
Skrivet av pf, 2014-12-29 23:12:59
gjelder Hedgeingen med "høy" drivstoffpris for SAS inn i 2015. Jeg vet ikke hvor lenge det er for. Jeg antar SAS har tatt grep ovenfor Dollar, men vet ikke mer om det.
|
|
Farlig posisjon å være dyrest
Skrivet av Taxit, 2014-12-29 21:21:12
Artikkel forfatteren anser det som en styrke at SAS oppnår kr 1000 per stol i inntekt, mens konkurenten får bare kr 600. Hvor lenge tror SAS at de er i stand til å prise seg dobbelt så høyt som konkurenten? Fler og fler kunder finner seg ikke lenger i å betale dobbelt. Dette er SAS sitt store problem og ingen styrke.
|
|
Till pf
Skrivet av Arne, 2014-12-29 18:48:57
SAS hedgar inte bara drivstoff utan också dollar....och i detta fall tar dessa ut varandra i SAS Q4. Det skulle vara intressant att veta hur löptiderna ser ut idag drivstoff vs dollar.
|
|
Trolleri m siffror
Skrivet av Gullan Purser,Expert&Revisor, 2014-12-29 18:25:29
....visst är det så..ett snabbt överslag: billig utresa,dyr hemresa,lite avgifter här å där, och vi service experter ombord som säljer mer chips och gottagotta till kunderna....detta smakar framgång. Klart vi måste trolla lite i redovisningen för att inte skatta bort allt...
|
|
Effektivisera
Skrivet av Oskar, 2014-12-29 14:36:53
Självklart skall de effektivisera och inte sitta och tänka "det går bra just nu, vi kör på som vanligt". Det är problemet de tidigare haft. Ta i med hårdhandskarna nu, och bygg grunden för ett lönsamt bolag som kan få finnas kvar. Lycka till och hoppas att det går bra.
|
|
SAS och kostnader
Skrivet av Mr €, 2014-12-29 12:53:51
Då SAS snart köper allt utifrån samma tjänster som Norwegian köper kommer de med tiden få lika stora administrationer och lika många flygplanstyper om Norwegian tar in A320neo, samt SAS flyttar bort de med mindre planen <125 säten till minoritetsägda bolag. Dvs CRJ, B717, 737-600 bort och endast kör A350-900/-1000 på långlinjer.
|
|
Vil legge til at DN
Skrivet av pf, 2014-12-29 11:37:10
skriver at ".....Norwegian ikke har hedget olje i samme periode, de har derfor postiv nettoeffekt av billigere olje og sterker dollar i tredje kvartal"
Skal se om ikke Norwegian kommer ut med ca null i årsresultat for 2014.
|
|
Norske Tidningen Dagens Næringsliv(DN) 19.des
Skrivet av pf, 2014-12-29 11:34:18
gjør et poeng av at SAS har hedget drivstoff til en høy pris, ca 100 dollar/fat, for kommende periode. Avisen gjør også et poeng av at sterkere dollar er negativt for selskapet/bolaget fordi drivstoffet blir dyrere i svenske kroner. ".....Selvsagt irriterende at vi ikke få effekt av billigere olje....." sier Rickard Gustafson til DN.
|
|