Skriv ut  

Det går bättre för SAS men det döljs i rapporteringen

Krönika, Lars Brynielsson, den 29 december 2014
Åtgärderna börjar ge resultat och det finns en hel del ljusa punkter i den senaste kvartalsrapporten. SAS blir lönsamt 2014/2015, förutspår Lars Brynielsson i sin sista krönika för året.

SAS börsvärde har i år pendlat mellan 3,5 och 7 miljarder SEK. Efter senaste kvartalsrapporten ligger det på 5 miljarder SEK. En studie av den ansedda förvaltningsfirman Vanguard Group visar det häpnadsveckan resultatet att det inte är möjligt att förutse hur marknaden reagerar. Det är i stället det emotionella tillståndet hos världens investerare som styr börsutvecklingen. Specialister och intresserade förleds tro på att framräknade siffror har en avgörande betydelse för börsutvecklingen. Detta som en varning till mina beräkningar nedan.

SAS valde att avsätta 1 239 MSEK i engångskostnader i kvartalsrapporten AUG14-OKT14. Detta gav ett driftsresultat på -250 MSEK och ett slutresultat på -450 MSEK. Motsvarande siffror för helåret NOV13-OKT14 uppges till +153 MSEK respektive – 918 MSEK. Styrelsen föreslår ingen utdelning på SAS stamaktier. Utdelningen på preferensaktierna, 50 SEK vilket ger den dyra finansieringen med 10 procents ränta, behålls. De som tror på SAS och köper stamaktier får stå tillbaka för de som finansierar SAS och spekulerar i hög avkastning genom att köpa preferensaktier.

Om man tar bort engångskostnaderna blir SAS kvartalsresultat riktigt bra. Driftsresultatet blir +940 MSEK eller 9 procent som överträffar det finansiella målet på 8 procent. SAS har god tillgång till kapital och den finansiella beredskapen har stigit till 37 procent jämfört med målet 20 procent. Soliditeten har ökat till 17 procent.

B1

Genom att avsätta engångskostnaderna i räkenskapsåret 2013/2014 och förutsatt att den uppnådda kostnadseffektiviseringen kan behållas eller förbättras, blir min prognos att SAS blir lönsamt 2014/2015. Finansieringen för framtida flygplanköp är också på plats

Intäkten per producerad stol har minskat med omkring 100 SEK sedan förgående år men låg fortfarande stabilt 2013/2014 på omkring 1000 SEK/stol. Det är cirka 400 SEK mer än vad Norwegian lyckas med. SAS satsning på affärsresandet gör att det finns goda möjligheter att behålla motsvarande nivå 2014/2015 trots ökad prispress från konkurrenterna.

Driftskostnaderna, som har reducerats till 990 SEK/stol, kommer att minska ytterligare genom det lägre bränslepriset beroende på hur avtalen är utformade. Om bränslepriset stabiliseras på 60 dollar per fat, jämfört med medelvärdet 110 dollar per fat under 2013/2014, medför det en kostnadsbesparing på omkring 100 SEK/stol om minskningen kan föras ut till flygbolagen. SAS personalkostnad/stol är fortfarande mer än dubbelt så stor som Norwegians. Nya flexibla kollektivavtal och reducering av administrations- och försäljningspersonal ingår i de strategiska prioriteringarna för att skapa en effektivare produktionsplattform.

Då bränslepriset höjs är flygbolagen som regel snabba med att kompensera sig med bränsletillägg. Motsvarande brukar inte gälla då bränslepriset sänks. Det verkar alltså inte otroligt att SAS kan behålla sin EBIT marginal före engångskostnader på 93 SEK/stol från kvartalet AUG14-OKT14 under nästa räkenskapsår. Med över 35 miljoner producerade stolar ger det ett årsresultat på 3,5 miljarder SEK 2014/2015. Då kanske styrelsen kan besluta om en mindre utdelning även till stamaktierna?

B2

I Sverige har penningpolitiken kommit till vägs ände då Riksbanken satt reproräntan till noll. Finaspolitiken blockeras av den politiska låsningen i riksdagen. Krav på lånetak och amorteringskrav för att minska risken för en bostadbubbla genomförs inte, jämför förloppet före Lehman Brothers konkurs i USA 2008. Samtidigt består problemen med utanförskap och ungdomsarbetslöshet då den internationella tekniska och digitala utvecklingen medför att allt färre kan producera allt mer till lägre priser. Att nu stå utan en fungerande regeringspolitik är nog farligare än vad politikerna förstått.

Inom flyget finns en parallell utveckling. Lågkostnadsflyget fortsätter att expandera och hålla nere priserna. Ryanair startade på Skavsta redan 1997. De tre rika flygbolagen från Mellersta Östern kompletterar sin lokala hubstrategi med att köpa eller göra avtal med andra flygbolag i världen. De tre globala allianserna tappar kraft då flygbolagen kan vara medlemmar lite hur som helst. Affären kommer först vilket medför konkurrens inom allianserna såsom att Lufthansa sätter in sitt lågkostnadsbolag Germanwings på Skandinavien. Att hålla fast vid sin gamla affärsmodell kan bli farligt.

I SAS kvartalsrapport kommenterar Rickard Gustafson ovanstående problem och identifierar nyckelorden låg kostnad och flexibilitet dvs förmågan att anpassa bolagets kostnader till marknadens betalningsvilja. Tidigare Vd:ar har gjort liknande uttalanden. Problemet ligger i genomförandet där centrala staber och maktstrukturer känner sig hotade då de förlorar sitt inflytande. Liknande exempel finns från de flesta mogna flygbolagen i hela världen.

Då SAS nu köpt Cimber, med avsikt att överföra de 12 Bombardier CRJ900 flygplanen dit, bör de undvika de problem som gjorde att tidigare effektiva SAS Commuter integrerades in i SAS 2004. Det finns också erfarenheter att hämta från Air Botnia/Blue1 tiden innan SAS striktare krav och olämpliga flygplantyper ledde till stora förluster.

SAS planerar att avveckla Blue1s Boeing 717 flygplan 2015 och utveckla Blue1 till ett effektivt produktionsbolag. Här kan man hämta lärdom från SAS tidigare försök att skapa lågkostnadsbolaget Snowflake som motarbetades inom bolaget. Snowflake lades slutligen ner 2004.

SAS sneglar också på externa affärsmodeller med ökad flexibilitet genom att t ex använda personal från bemanningsfirmor under högsäsong. Här finns erfarenheter från det långt gånga försöket att dela upp SAS i de fyra transparanta bolagen SAS Danmark, SAS Norge, SAS Sverige och SAS International. Affärsplanen för åtminstone SAS Sverige visade på en kostnadseffektivitet jämförbart med nuvarande Norwegians. Fackföreningar och central administration motarbetade projektet och ledningen valde att stoppa genomförandet dagen innan ansökan skulle sändas in till luftfartsmyndigheterna i januari 2009. Här snubblade SAS verkligen på mållinjen.

För att kunna genomföra obekväma beslut inom rimlig tid är det viktigt att ägarna genom styrelsen vet vad man vill, aktivt deltar och inte sitter på läktaren. För att skapa förståelse hos medarbetarna om nödvändiga förändringar kan det japanska synsättet Hoshin Planning, på engelska Policy Deployment, dammas av. Får man en samsyn brukar det gå fort med genomförandet.

Men varför ska SAS effektivisera nu när framtiden verkar ljus?

Lars Brynielsson
Aviation Management L.B.



Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

BMW?
Skrivet av Rune, 2015-01-02 12:08:07
Det var en väl märklig jämförelse mellan flygresa och bilval.
Folk tittar på tidtabell och pris. Svårt att skryta för grannen att "jag reser med bolag x".
Och även om så skulle vara fallet har ju enligt min erfarenhet SAS inget mervärde jämfört med konkurenterna. Men visst tycker man om att bullra omkring i en dansk ATR med låglönepersonal så....
Anmäl inlägget
De 3 staterna är en kvarnsten på SAS!!
Skrivet av Andy Capp, 2015-01-01 17:04:50
De 3 staterna som ägare är en "kvarnsten" på SAS.
Många kritisera VD och tidigare VD'ar som dåliga/odugliga mm. Okej någon VD har varit dålig, men sanningen är att de 3 staterna som delägare är bakåtsträvare och ett stort hinder/bromskloss för SAS och dess framtid…..
Anmäl inlägget
SAS likt en BMW
Skrivet av Nils, 2014-12-31 18:10:10
BMW lyckas ta mer betalt för sin bil än Skoda. Det är inte enbart priset som avgör valet. Se bar till dig själv, troligtvis har du ej valt den billigaste bilen.
Anmäl inlägget
SAS er ikke lønnsomt,
Skrivet av pf, 2014-12-31 17:03:50
men veldig morsomt !
Anmäl inlägget
SAS lönsamt
Skrivet av Realist, 2014-12-31 12:47:33
Tack för artikeln, alltid positivt att få sig ett gott skratt!
Anmäl inlägget
Arne, slik jeg forstår det,
Skrivet av pf, 2014-12-29 23:12:59
gjelder Hedgeingen med "høy" drivstoffpris for SAS inn i 2015. Jeg vet ikke hvor lenge det er for. Jeg antar SAS har tatt grep ovenfor Dollar, men vet ikke mer om det.
Anmäl inlägget
Farlig posisjon å være dyrest
Skrivet av Taxit, 2014-12-29 21:21:12
Artikkel forfatteren anser det som en styrke at SAS oppnår kr 1000 per stol i inntekt, mens konkurenten får bare kr 600. Hvor lenge tror SAS at de er i stand til å prise seg dobbelt så høyt som konkurenten? Fler og fler kunder finner seg ikke lenger i å betale dobbelt. Dette er SAS sitt store problem og ingen styrke.
Anmäl inlägget
Till pf
Skrivet av Arne, 2014-12-29 18:48:57
SAS hedgar inte bara drivstoff utan också dollar....och i detta fall tar dessa ut varandra i SAS Q4. Det skulle vara intressant att veta hur löptiderna ser ut idag drivstoff vs dollar.
Anmäl inlägget
Trolleri m siffror
Skrivet av Gullan Purser,Expert&Revisor, 2014-12-29 18:25:29
....visst är det så..ett snabbt överslag: billig utresa,dyr hemresa,lite avgifter här å där, och vi service experter ombord som säljer mer chips och gottagotta till kunderna....detta smakar framgång. Klart vi måste trolla lite i redovisningen för att inte skatta bort allt...
Anmäl inlägget
Effektivisera
Skrivet av Oskar, 2014-12-29 14:36:53
Självklart skall de effektivisera och inte sitta och tänka "det går bra just nu, vi kör på som vanligt". Det är problemet de tidigare haft. Ta i med hårdhandskarna nu, och bygg grunden för ett lönsamt bolag som kan få finnas kvar. Lycka till och hoppas att det går bra.
Anmäl inlägget
SAS och kostnader
Skrivet av Mr €, 2014-12-29 12:53:51
Då SAS snart köper allt utifrån samma tjänster som Norwegian köper kommer de med tiden få lika stora administrationer och lika många flygplanstyper om Norwegian tar in A320neo, samt SAS flyttar bort de med mindre planen <125 säten till minoritetsägda bolag. Dvs CRJ, B717, 737-600 bort och endast kör A350-900/-1000 på långlinjer.
Anmäl inlägget
Vil legge til at DN
Skrivet av pf, 2014-12-29 11:37:10
skriver at ".....Norwegian ikke har hedget olje i samme periode, de har derfor postiv nettoeffekt av billigere olje og sterker dollar i tredje kvartal"

Skal se om ikke Norwegian kommer ut med ca null i årsresultat for 2014.
Anmäl inlägget
Norske Tidningen Dagens Næringsliv(DN) 19.des
Skrivet av pf, 2014-12-29 11:34:18
gjør et poeng av at SAS har hedget drivstoff til en høy pris, ca 100 dollar/fat, for kommende periode. Avisen gjør også et poeng av at sterkere dollar er negativt for selskapet/bolaget fordi drivstoffet blir dyrere i svenske kroner.
".....Selvsagt irriterende at vi ikke få effekt av billigere olje....." sier Rickard Gustafson til DN.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev