Skriv ut   Tipsa en vän  

Ny linje på Bromma ökar konkurrensen på Baltikum

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 27 januari 2015
Det blir tio rotationer i veckan när Air Lituanica tar ett nytt steg in på den svenska marknaden. Igår öppnade trafiken mellan Vilnius och Bromma, som därmed får ytterligare en utrikeslinje.

Air Lituanica
Air Lituanica (DAT ATR) Bromma flygplats


Den nya linjen mellan Vilnius och Stockholm är en ”diamant i kronan”, för Air Lituanica, menar Litauens ambassadör Eitvydas Bajarunas när invigningsbandet klipptes på Bromma igår. Därmed återupptar bolaget trafik på Sverige, efter förra sommarens sängsongsflygningar på både Malmö och Göteborg, men nu på Stockholm och på åretruntbasis. Det är de traditionellt nära kontakterna mellan Baltikum och Sverige och det växande affärsresandet som ligger bakom beslutet att starta trafiken.

- Flygplatsen i Vilnius är en cityflygplats liksom Bromma och ambitionen är att vara ett alternativ till trafiken som finns mellan Vilnius och Arlanda. Dessutom är Bromma en inrikeshub med mycket goda möjligheter att ta sig vidare i Sverige, säger Eitvydas Bajarunas till Flygtorget.

Det är samma resonemang som Estonian Air har och som innebär att de flyger till både Arlanda och Bromma. I och med den nya linjen ökar också konkurrensen mellan Stockholm och länderna i Baltikum. SAS flyger idag till just Vilnius med två dagliga SAAB2000, till Riga i samarbete med Air Baltic och omväxlande med Q400 och B737 och till Tallinn i samarbete med Estonian Air. Estonian Air flyger till Tallinn från både Arlanda och Bromma och Air Lituanica nu till Vilnius.

Bromma flygplats ATR

Att Bromma än en gång får en utrikeslinje österut ser Peder Grunditz som ett steg i rätt riktning för flygplatsen.

- Korta distanser med en högfrekvent tidtabell anpassad för i första hand affärsresande som vill landa på en citynära flygplats, är Brommas starka sida. Litauen ligger i det område där vi ser möjligheter till nya linjer. Vi har haft diskussioner bland annat om trafik till Riga och jag ser gärna att vi täcker in alla länderna i Baltikum. En linje till Bromma blir också ett komplement till Arlanda och det har visat sig att ny trafik genererar mer trafik.

Air Lituanica är ett ungt flygbolag, startat så sent som våren 2013 när man efterträdda de två tidigare försöken med Start1 Airlines och FlyLal som båda gått i konkurs. Den första linjen, till Bryssel, invigdes i juni 2013.

- Vi försöker nu med kraft bygga upp ett nationellt flygbolag, säger Eitvydas Bajarunas.

Trafiken till Bromma flygs med en ATR42-500 med 48 stolar ombord och är leasad från danska DAT. Tidtabellen ger två dagliga flygningar måndag till torsdag och en på fredagar och söndagar.






Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

till Fredrik
Skrivet av Fakta, 2015-01-31 16:25:17
OSLs höga passagerartal består till 45-50% av inrikestrafik jämfört med ARNs 22%. CPH är trots allt Skandinaviens mest internationella flygplats pga sitt läge. Om SAS hade varit lite mer strategiskt smarta had man gjort ARN till Asien hub. Kanske Hongkong rutten till hösten signalerar en ny långsiktig förändring.
Det finns nu en positiv trend på ARN med ständigt ökande interkontinentala direkt linjer. BMAs vara eller inte vara har litet inflytande på den internationella trenden.
Anmäl inlägget
Sweden Air / Air Sweden
Skrivet av anonym, 2015-01-27 21:49:56
Det borde finnas ett flygbolag som heter Air Sweden eller Sweden Air !
Anmäl inlägget
Hub med cityläge?
Skrivet av Andreas, 2015-01-27 18:34:23
Intressant kommentar av ambassadören: "Dessutom är Bromma en inrikeshub". Det kan väl inte hjälpa Bromma-förespråkarna? Om man ändå byter plan så spelar det ju ingen roll var man är. Hur stor är andelen transferpassagerare på Bromma egentligen?
Anmäl inlägget
Fredrik
Skrivet av @ Hål i huvet, 2015-01-27 15:33:42
Ja Arlanda hade en tillväxt men det har våra nordiska grannar också och sprider vi trafiken på 2 hubbar i Sthlm så kommer tillväxten på Arn succesivt minska i förhållande till Oslo och Köpenhamn.
Köpenhamn,Kastrup, 25,6 miljonerpassagerare
Oslo, Gardermoen, 24,2 miljoner passagerare
Stockholm, Arlanda, 22,4 miljoner passagerare
Anmäl inlägget
Hål i huvet
Skrivet av Fakta, 2015-01-27 13:59:55
Arlanda hade en tillväxt på 9% under 2014, den högsta i Norden, 22,4 miljoner passagerare. Så inte står det still. Bromma hade en tillväxt på 4%.
Anmäl inlägget
Helikopter är ett bättre alt.
Skrivet av Janne, 2015-01-27 10:05:26
Varför inte till/från Baltikum?
Anmäl inlägget
@ Sprid gracerna
Skrivet av Sherlock, 2015-01-27 10:03:44
Ju mer trafik man klämmer in på Bromma ju mer kommer taxeringstiden öka, samma sak gäller antalet passagerare. Nu går det snabbt och smidigt att checka in men nu när antalet passagerare skall dubbleras på flygplatsen kommer även tiderna för att checka in öka och argumentet att det går så snabbt och smidigt på Bromma försvinner
Anmäl inlägget
Konkurrens
Skrivet av B, 2015-01-27 09:44:05
Peder är väl medveten om den ensidiga favoriseringen av Braathens samt debatten runt detta. Att man ens skriver "konkurrens" här är ett försök att rädda det skamfilade ryktet.
Anmäl inlägget
Sprid gracerna
Skrivet av Dr.Watson, 2015-01-27 09:07:44
Ingen tjänar på Arlanda expanderar förutom näringsidkarna på Arlanda. Används 19R/01L betyder det drygt 10 minuter taxningstid totalt 20 minuter på varje flygning (30 % av en flygning till Arlanda). På Bromma är taxningstiden max 5 minuter.
Anmäl inlägget
Swedavia vill lägga med Bromma
Skrivet av Dan, 2015-01-27 09:06:56
Ökad trafik på Bromma kommer leda till ökade krav på nedläggning. Att inte Swedavia fattar det! Låt Bromma vara en flygplats för mindre plan och allmän och affärs flyg samt mindre inrikes flyg som det var tidigare
Anmäl inlägget
Hål i huvet
Skrivet av Fredrik, 2015-01-27 09:01:31
Varför splittra flyget på 2 flygplatser i Stockholm. Stockholm tappar i konkurens mot Oslo och Köpenhamn när vi har 2 flygplatser i Stockholm som konkurerar med varandra internt. Detta kommer leda till att antalet passagerare ökar både på Kastrup och Gardermoen medans på Arlanda står det still. De stora internationella flygbolagen kommer då lägga sina linjer på Kastrup och Gardermoen.
Anmäl inlägget
Bromma-Endast inrikes
Skrivet av Anonym, 2015-01-27 08:53:05
Gör Bromma till en 100% renodlad inrikes flygplats!
All utrikestrafik hänvisas till Arlanda!
Anmäl inlägget
Flyg från Arlanda istället
Skrivet av Kolja, 2015-01-27 08:39:38
Bromma parasiterar på Arlanda till nackdel för hela Stockholmsregionen. Alla tjänar på att Arlanda blir så stort som möjligt, och inte som nu att man sprider ut trafiken på två flygplatser.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air BP
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev