Skriv ut  

SAS uppgraderar mat och service på långlinjerna

Notiser, Anders Carlsson, den 27 januari 2015
Dukar, porslin, personlig servering. När SAS långlinjer får nya kabiner graderas också servicenivån ombord upp för att lika en ”restaurangupplevelse”.

SAS kabinpersonal
SAS - Service ombord

Erik Viking är den första i raden av SAS långlinjemaskiner som genomgår en renovering invändigt. Den ska enligt planerna vara i trafik om ett par veckor. Samtidigt med den nya inredningen så lanseras nu också ett nytt serviceprogram för de som reser business på långlinjerna. De ska nu möta en ”restaurangupplevelse” som bland annat innebär fler valmöjligheter, ökad personlig service och en tydlig höjning av kvalitetsnivån av hela tiden ombord i de nya kabinerna.

SAS - mat ombord
SAS - mat ombord

- Mat och dryck är oerhört viktigt för våra kunder och där har vi sett till deras önskemål när vi utvecklat det nya konceptet, säger Gustaf Öholm, ansvarig för ombordservicen på SAS.

Bland annat innebär det att de traditionella brickorna med maten uppdukad försvinner. Istället arrangerar kabinpersonalen maten på bord ute i kabinen och serverar den mat som gästerna väljer. Borden är uppdukade med dukar och porslin och det blir möjligt att välja på olika för- och varmrätter.

SAS - Servering ombord
SAS - servering ombord

- Vi har lagt stor vikt på den totala upplevelsen i allt från mat och dryck, dukning, materialval, personlig service och atmosfären i kabinen för att skapa en restaurangupplevelse i luften, säger Gustaf Öholm.

Enligt planerna ska sju av de befintliga maskinerna i flottan få nya inredningar. Det är fyra A330-300 och tre A340-300 som också kompletteras med fyra helt nya A330E. Samtliga de elva maskinerna får det nya servicekonceptet, tillsammans med de A350-900 som sedan tillförs flottan.



   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev