Skriv ut  

Fallande oljepriser gynnar SAS

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 29 januari 2015
Flygbolagen säkrar normalt sina bränslekostnader upp till ett år i förväg. Med kraftigt fallande oljepriser har det varit en säkerhetsåtgärd som nu slår tillbaka. SAS däremot är vinnare senare i år när de säkrade marginalerna minskar. Men den starka dollarkursen motverkar en del av besparingarna.

I somras kostade den s k brentoljan cirka 110 dollar per fat. Idag är den nere under 60 dollar fatet. Det gör att flygbolagen i nuläget närmast kan halvera sina bränslenotor. Och det är stora summor det handlar om. Förra året betalade SAS cirka 8,8 miljarder svenska kronor för flygbränslet eller motsvarande cirka 20 procent av den totala omsättningen. Flygbolagen säkrar därför inköpen av bränsle under en längre tid för att på så sätt få kontroll över kostnaderna.

- Normalt säkrar vi mellan 40 och 80 procent under en rullande tolvmånadersperiod, säger Henrik Edström, presschef på SAS till Flygtorget.

Det är en säkring som bland annat gjordes i somras, när oljan fortfarande låg på normala nivåer. I dagsläget flyger därför SAS till största delen på bränsle som kostade runt 100 dollar fatet.

- Vårt första kvartal, från november till januari är säkrat till 79 procent medan nästa tre månader är säkrat till 72 procent.

Men därefter kan flygbolaget på allvar ta del av de prisfall som skett sedan i somras. Under maj till juli är bara 26 procent säkrat och augusti till oktober så lite som 6 procent. Fortsätter oljepriset att ligga kvar på de historiskt låga nivåerna ger andra halvan av 2015 en betydligt billigare bränslenota än någon vågat hoppas. Enligt vissa bedömare kan det röra sig om närmare en miljard i besparingar.

- Tyvärr har ju dollarkursen gått upp den sista tiden och det tar ut en del av sänkningen av oljepriset, säger Henrik Edström.

I motsats till SAS har de två lågkostnadsbolagen Ryanair och Easyjet varit betydligt försiktigare och förra året säkrat prisnivåerna under hela 2015. Det ger dem en väsentligt högre bränslekostnad i förhållande till SAS.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Typis svensk
Skrivet av Amanda, 2015-01-31 22:30:39
Typisk svensk måte å skrive på. Man sammenligner m Easyjet og Ryanair, men ikke med SAS' hovedkonkurrent Norwegian som tjener langt mer enn SAS på oljeprisfallet. NAS har sikret langt mindre andel av drivstoffet, og det som er sikret, er til langt lavere nivå enn SAS
Anmäl inlägget
Typis svensk
Skrivet av Amanda, 2015-01-31 18:27:16
Typisk svensk måte å skrive på. Man sammenligner m Easyjet og Ryanair, men ikke med SAS' hovedkonkurrent Norwegian som tjener langt mer enn SAS på oljeprisfallet. NAS har sikret langt mindre andel av drivstoffet, og det som er sikret, er til langt lavere nivå enn SAS
Anmäl inlägget
Dags att betala tillbaka
Skrivet av skattebetalare, 2015-01-29 21:38:40
Toppen, mao betalar SAS tillbaka på lånen nu!
Anmäl inlägget
Well...
Skrivet av Ugglan, 2015-01-29 12:19:32
Anonym, SAS är ett stort, viktigt och etablerat varumärke. Varför byta då?
Anmäl inlägget
klasser
Skrivet av Uno, 2015-01-29 09:24:33
Kul för SAS. Då hoppas vi att biljettpriserna sjunker till sommaren.
Anmäl inlägget
Air Sweden / Sweden Air
Skrivet av anonym, 2015-01-29 08:59:18
Sverige behöver ett nationellt flygbolag som heter Air Sweden alternativt Sweden Air.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev