Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Heathrow i fokus när British Airways köper Aer Lingus
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 29 januari 2015
Aer Lingus är ett av de största flygbolagen på Heathrow och har drygt tjugo värdefulla slotar på flygplatsen. Det är den främsta orsaken till att IAG nu är på väg att köpa det irländska flygbolaget.
Ryanair ville ha de transatlantiska flygningarna men fick nobben av irländska Aer Lingus. British Airways har siktet inställt på de slotar som finns på Heathrow och har kommit längre än någon annan friare. Allt pekar nu på att Aer Lingus köps upp av IAG sedan styrelsen i flygbolaget sagt sig vara nöjda med budet på 2,55 euro per aktie.
Det är tredje gången som IAG, International Airline Group, som idag består av British Airways, Iberia, Vueling och BMI, försöker köpa det irländska bolaget. Innan dess gjorde Ryanair ett flertal försök att få kontroll över sin främsta konkurrent på Irland. Inledningsvis var det mest ett sätt för Michael O’Leary att visa på att Ryanair numera var betydligt större än det klassiska flygbolaget. På senare år har det dock spekulerats frisk i att det egentligen var Aer Lingus långlinjenät som intresserade och som skulle gett Ryanair en gratisskjuts in på den interkontinentala marknaden. Även där har ju Ryanair bytt åsikt, från ett benhårt motstånd mot interkontinentala linjer med argumentet att det inte går att driva det enligt de ekonomiska system som Ryanair arbetar med, till att det bara är en fråga om tid och tillgång på lämpliga flygplan som avgör när Ryanair ska börja flyga långlinjer.
Intresset från IAG, där vd Willie Walsh dessutom själv är irländare och tidigare både pilot i och vd för Aer Lingus, handlar dock inte om flottan på sju A330 och linjer till bland annat New York, Washington, Boston och Chicago.
- Nej, det är i första hand bolagets slotar på Heathrow som IAG vill åt. Flygplatsen där är ju i princip full och Aer Lingus är den tredje-fjärde största operatören på Heathrow så de slotar de äger är naturligtvis oerhört värdefulla, säger Anders Lidman, analytiker på Aeropol.
Det är även den irländska regeringen medveten om. Staten äger fortfarande lite drygt 25 procent av bolaget tillsammans med Ryanair som har 29 procent och privata ägare resten.
- Frågan om landningsrättigheterna på Heathrow är en viktig fråga, meddelade regeringen nyligen och menar att det inte blir tal om att viljelöst släppa ifrån sig möjligheter att flyga mellan Irland och London.
Aer Lingus har i dagsläget 23 start-landningstillstånd per dygn på Heathrow som värderas till cirka 450 miljoner euro. Varje enskilt par ger BA möjlighet att bli ännu större på flygplatsen, i första hand med nya långlinjer. Även det är något som de brittiska konkurrensmyndigheterna intresserar sig för och vill hålla Heathrow öppen som en viktig hub för hela flygbolagsvärlden. När IAG köpte BMI, som också hade ett flertal slotar på flygplatsen, tvingades BA att lämna ifrån sig en del av dem som följde med i köpet.
I det senaste budet, som nu alltså verkar bli accepterat, har IAG även lovat att Aer Lingus ska kvarstå som eget varumärke och även återta sin plats i OneWorld-alliansen som bolaget lämnade 2007. Det finns också bedömare som anser att det framför allt är Aer Lingus som kommer att vinna på ett samgående. Som en av få flygplatser i Europa har Dublin amerikanska passmyndigheter på plats som sköter hela ankomstprocessen redan där. Därmed sparar resenärerna mycket tid när de slipper köa vid ankomsten till USA. Slår det igenom blir de irländska långlinjerna plötsligt intressanta också för BA’s passagerare.
Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
?
Skrivet av BA, 2015-01-29 22:51:41
Hur kan BA få köpa Aer Lingus när Ryan fick nej? De skulle innebära att BA får ännu starkare ställning på LHR.
Heathrow kan inte växa mer
Skrivet av anonym, 2015-01-29 21:09:42
Heathrow har blivit för stort. Bygg en andra rullbana på Gatwick som avlastning.
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Plåtslagare till underhållsverksamhet / modifieringsverksamhet
Saab
Nordic MRO/Hovby Aero söker certifierade part 66 tekniker
Hovby Aero AB
BAM söker Erfarna Flygtekniker
Bromma Air Maintenance AB
Department Supervisor på Göteborg Landvetter Flygplats!
Aviator
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Piloter på BRA tar strid
Nu ska vi flyga på mänskligt avföring
Första flygvärdinnan i rymden
Fler artiklar
Nyheter från andra media
12:02 Försvarsmakten övar på Norrköping Airport
08:48 Easyjet spår minskad förlust under H1, sommarbokningar fortsätter utvecklas väl
03:38 Skyhöga priser på flygbiljetter till Skellefteå – flygbolag ratar staden - SVT Nyheter
03:34 Handelskammaren försöker locka nya flygbolag till Skellefteå: ”Beroende av flyget”
09:56 Dubais flygplats under vatten - flygplan forcerar vattenmassorna | Watch - MSN
07:18 Fastighetsaffär - nytt steg i utvecklingen av Skavsta
Fler artiklar
Flygforum
sv Linkan:
SV: Regeringen rör ej flygskatten
John:
SV: Svensk Pilotförening stämmer BRA
sv Daniel:
SV: Star Allicance efter SAS utträde
sv Fundersam:
SV: Sunclass
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap