Skriv ut  

Nya flygplan säkrar framtiden för Blue1

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 10 februari 2015
Blue1 knyts nu tätare till SAS i och med att flottan förnyas. Det innebär en nystart för flygbolaget.
 

Det var i slutet av förra året som SAS fattade det slutliga beslutet att behålla Blue1. Det tidigare dotterbolaget med inriktning på regional trafik i Finland och Norden omvandlades 2013 till ett renodlat produktionsbolag för SAS. Ingen egen linjetrafik men istället har de nio Boeing 717 som fanns i flottan flugit på svenska inrikeslinjer såväl som trafik i Skandinavien och Europa, allt under SAS flagg. Under 2014 minskades flygplansflottan från nio till fem flygplan som ett led i en utfasningsplan av Boeing 717, vilket i sig reducerade kapaciteten med 40 procent.
        
Samtidigt pågick diskussionerna om hur ägandeskapet och kapaciteten skulle användas inom koncernen.

– Ja, det var nära att flygbolaget blev historia. Förra hösten var det vinna eller försvinna, säger vd Mikael Wångdahl till Flygtorget.
        
Det var bland annat de höga enhetskostnaderna för att flyga de nio Boeing 717 som fanns i flottan som var i fokus när SAS såg över samarbetet. Det initierade i sig en översyn av hela bolaget och resulterade i dels ett nytt kollektivavtal med den flygande personalen och en minskad administrativ bemanning, dels beslutet att byta flygplansflotta. En kraftig omorganisation där färre personer gör mer, var en förutsättning för framtiden. I förlängningen är planen att även ha förutsättningarna att vara ett konkurrenskraftigt wet-leasebolag med möjlighet att ta uppdrag även utanför produktionen för SAS.

– Jag skulle säga att vi byggt om hela bolaget. I och med det har vi fått de förutsättningar som krävs för att kunna finnas kvar på marknaden.
        
Under 2015 ska de kvarvarande fem Boeing 717 som Blue1 flyger vara i drift för att under den senare delen av året ersättas med Boeing 737.

I Europa flygs Boeing 717 av bara en handfull flygbolag, de övriga finns i Spanien och Turkmenistan.

– Men efterfrågan på begagnade maskiner är bra. De fyra första har gått till Volotea i Spanien och det kommer inte att bli några problem att bli av med de fem som vi har kvar.
        
Utfasningen sker under året och de ersätts med fem Boeing 737-600 som SAS för över från baserna i Stockholm och Oslo. De kommer med all sannolikhet inte att målas i Blue1’s färger utan behåller SAS originalmålning. Blue1 ska dock även fortsättningsvis vara ett finskt flygbolag och ha kvar huvudkontoret i Helsingfors. Liksom dagens Boeing 717 ska de sedan flyga tunnare linjer och jämna ut säsongsvariationerna i hela SAS flygprogram. I och med att Boeing 717 försvinner samtidigt som CRJ900 förs över till Cimber har SAS tagit ytterligare steg mot att minska modellfloran från nio till fyra. Strukturförändringarna i Blue1 och Cimber ska tillsammans spara 250 miljoner, enligt SAS årsredovisning.

– Vi har nu avklarat vårt första mål, nämligen att skapa ett bolag med förutsättningar att vara konkurrensmässig på marknaden och därmed säkra bolagets framtid. Vår huvudsakliga uppgift kommer dock fortsatt vara att säkerställa en kostnadseffektiv leverans till SAS på ett sätt så att SAS kunder får samma upplevelse med oss som med SAS.



Kommentera artikeln
Det finns 28 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Till BRK
Skrivet av Till BRK, 2015-02-13 15:01:00
Korrekt.. Flygbolag, dotterbolag eller bamanningsbolag gör ingen skillnad. Om inte kan vi ju alla operera som wet-lease för pajasbolag i SAS färger.. Varför flyge Cimber med SAS färger, och varför opereras Braathens SAAB 2000 i SAS färger.. Har den besättningen samma vilkor som SAS egen personal, om inte kan vi fråga oss varför..
Anmäl inlägget
Blue 1 och Norge
Skrivet av Mr €, 2015-02-13 13:45:08
SAS kunde sätta in Blue 1 och deras relativt lätta 717'or i Nordnorge nu när Norwegians 737CL är borta och det minsta och lättaste de har är 737-800. Kunde bli "Blue-Red-White 1" och konkurrera med Widerö. Blue 1's öde verkar att flyga de flygplanstyper SAS vill glömma, såsom MD-90 och nu 737-600, de skulle säkert fått Convair Coronado's på sin tid. En ny SAS vd köper kanske 12+12 nya ERJ195-E2'or till dem.
Anmäl inlägget
Brk
Skrivet av Bc, 2015-02-12 17:22:52
Brookfield är inte ett flygbolag som flyger åt Ryan. Googla så lär du dig skillnaden.
Anmäl inlägget
Social dumpning
Skrivet av Svar till Miro, 2015-02-11 23:09:47
Det är ju ren social dumpning. Blue1 flyger med SAS färger. Brookfield flyger med Ryanairs färger och OSM-Aviation Spain flyger med Norwegians färger. Monkey see, monkey do.. En ren kopia av lågprisbolagens affärsmodell.. Det går bra nu!
Anmäl inlägget
Blue 1
Skrivet av Miro, 2015-02-11 22:16:20
Och man har inte ens råd att måla skrotet om!
Vad ska man ha Blue 1 till?
Anmäl inlägget
B717
Skrivet av Miro, 2015-02-11 22:08:33
B717 är ett fint flyg.Men måste lämna plats för gammalt överblivet skrot från SAS! Så sparar man pengar!
Anmäl inlägget
CPH
Skrivet av Ha ha ha, 2015-02-11 15:11:46
Den dag någon kan säga att det inte blir någon strejk i CPH finns inte. Strejker i CPH är lika traditionsfyllt som en Tuborg. Är det inte kabinpersonal så är det lastare eller något annat...
Anmäl inlägget
fredsplikt
Skrivet av cph4ever, 2015-02-11 09:05:16
Till alla er 08:or som "längtar" efter en strejk i CPH så måste jag göra er besvikna! !!! CAU och SAS har ett avtal om fredsplikt så någon strejk blir det inte.
Anmäl inlägget
Air Botnia/Blue1
Skrivet av Markus, 2015-02-11 08:52:07
Mr €: Det kan man säga. Blue1 hette tidigare Air Botnia och var till en början ett renodlat inrikes flygbolag i Finland till att sedan ta hand om den regionala flygtrafiken till och från Arlanda. Ett slags matartrafik till SAS. Jag har flugit flera gånger med Air Botnia/Blue1 från Vaa el Hel till Arn och har alltid haft gott att säga om bolaget. Framför allt biljettpriserna var mycket förmånliga jfr med vad Finnair tog för samma sträcka.
Anmäl inlägget
Blue 1
Skrivet av Mr €, 2015-02-11 08:35:53
Från början var Blue 1 till för att reta Finnair och sänka deras marginaler. SAS kanske börjar inse att de inte än kan operara plan under 145pax lönsamt själva så dotterbolag med andra kollektivavtal kanske kan göra det. 717'orna är nog bra men dyra i drift, de flesta andra kör en mix av ATR72-600 och ERJ195'or istället för att tjäna pengar.
Anmäl inlägget
CRJ
Skrivet av M.P, 2015-02-10 23:52:31
Vad jag har förstått så är väl inte SAS jättenöjda med CRJ:n...precis som med 736 är den opraktiskt och det här är väl bara ett sätt att bli av med flygplanen från själva SAS...det låter konstigt om det skulle komma in fler CRJ än de 12 som finns idag...Blir det strejk i CPH så slutar det väl med att SAS i Sthlm får flyga produktionen dansken inte vill ha...som vanligt!!!
Anmäl inlägget
Europa är inte EU
Skrivet av Texmextaxametern, 2015-02-10 23:44:25
@321
Sätt för Guds skull inte likhetstecken mellan Europa och EU. Hur hjärntvättade har människor blivit...?
Trodde du inte att Europa fanns före 1950? Då kan jag berätta att kontinenten uppstod när inlandsisen försvann... Norge och Schweiz ligger i Europa utan att vara med i EU, med Cypern är det tvärtom.
Men jag förstår din kritik mot den slarviga artikeltexten...
Anmäl inlägget
Egotrippade pilots
Skrivet av Kalle Viking, 2015-02-10 22:19:58
Ett flygbolag består av försäljare, tekniker, kabin, OH och eventuell annan personal, som TK o planning, etc, om man inte köper in dessa tjänster. Att se huggormarna slåss på andras bekostnad, gör mig ont i själen. Sansa er ni egotrippade pilots.
Anmäl inlägget
Ersättare ?
Skrivet av Flygintresserad, 2015-02-10 21:29:43
Kommer Oslo och Stockholms baserna att ersättas av fem större B737-700 eller B737-800 när fem B737-600 förs över till Blue1?
Anmäl inlägget
Tja...
Skrivet av Arne, 2015-02-10 19:32:02
Det verkar som CAU har kallat in till medlemsmöte på torsdag om detta och vad jag kan förstå är det många som tycker det är dax för strejk. Inte för vad ledningen har behövt göra utan HUR de har gjort det gång efter gång de sista åren.
Anmäl inlägget
Blue1 målning
Skrivet av 350, 2015-02-10 19:25:49
Synd att den fantastiska Blue1 målningen försvinner. I och med de gamla SAS 736.
Anmäl inlägget
Blue1 och Cimber
Skrivet av KA, 2015-02-10 19:24:45
Så både Blue1 och Cimber ska få in gamla SAS maskiner, men troligtvis blir det väl Red1 istället för Cimber i framtiden, Bland annat eftersom att de ska ta in 32 CRJ-900 maskiner och då SAS endast har 12.
Anmäl inlägget
@thomas
Skrivet av Yep, 2015-02-10 19:08:23
Jodå så att...
Marknaden vet ju alltid bäst. 60h-veckor, upp till 15h arbetsdagar för €2000 som styrman, det är marknadsmässigt. Verkligen. Gå till något ultraliberalt forum vetja.
Anmäl inlägget
717
Skrivet av MD-95, 2015-02-10 19:07:03
MD-95/717 var det sämsta McDD kunde hitta på -- när de var praktiskt taget bankrutt. Endast omkring 100 flygplan byggdes. Sämre flygplan finns inte.
Anmäl inlägget
Blue1
Skrivet av thomas, 2015-02-10 15:54:08
det är alltid marknaden som dikterar villkoren för alla bolag, bara att rätta sig efter eller försvinna, det är marknaden SAS måste förhålla sig till inte några fackföreningars krav, sök andra jobb om det inte passar
Anmäl inlägget
...
Skrivet av Erik, 2015-02-10 10:11:02
Fast lön 9 månader om året och betalt per timme över vintern. Ingen ledighet på sommarhalvåret. Ingen pension. Inga karriärsrättigheter. Och vd fick högre lön för väl utfört arbete!
Anmäl inlägget
Europa... JA
Skrivet av 321, 2015-02-10 09:57:44
Tänker som "320" och kan bekräfta att Spanien är en av EUs medlemsländer sedan 1986.
Och EU är ju som bekant Europa.
Undrar hur man tänkte här....?
Anmäl inlägget
Europa?
Skrivet av 320, 2015-02-10 09:42:30
Trodde Spanien tillhörde Europa.
Anmäl inlägget
Nya avtal...
Skrivet av X, 2015-02-10 09:27:36
Lön, ca 25% ned på befintlig stege + tillägg och därutöver kortades stegen från 25 till 10 år.

Osäker på arbetsdagar, men i princip hela avtalet slaktades.

Ultimativa förhandlingar:

Skriv på eller så lägger vi ner bolaget.
Anmäl inlägget
Det är inte lätt.
Skrivet av Analytiker, 2015-02-10 09:25:25
Det är inte lätt att vara SAS.Hur än man gör så finns det experter som har synpunkter.Det är inte SAS som sätter standaren för hur branschen ser ut idag utan era älskade lågprisbolag.Vill man överleva så måste man nog se till att anpassa sig en smula.Fortfarande så är det betydligt bättre att arbeta i SAS gruppen än i många andra flygbolag.Basta!!!!!!!!
Anmäl inlägget
"Flottan förnyas" ? ?
Skrivet av MaxPax, 2015-02-10 08:54:10
Fräscha B717 ersätts med smutsiga gamla B736. Hm.............

Anmäl inlägget
Nya avtalet?
Skrivet av Bengt, 2015-02-10 08:35:56
Vilka är de nya villkoren för piloterna, lediga dagar, lön med mera?
Vad sades konsekvensen för personalen bli om de inte skrev på?
Anmäl inlägget
Fråga
Skrivet av Erik, 2015-02-10 08:14:59
Om detta nu var en intervju varför inte en enda kritisk fråga till hur dessa nya slavkontrakt har blivit framförhanlade av ett delvis statligt ägt bolag. Skamlig!!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev