Skriv ut  

Konflikten på Norwegian kan sprida sig till Sverige

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 25 februari 2015
Riksmäklaren i Norge har nu tre dagar på sig att lösa tvisten mellan Norwegian och piloterna, annars väntar en strejk på lördag. Samtidigt har Svensk Pilotförening varslat om sympatiåtgärder för de svenska piloterna på basen i Stockholm.

Norwegian
Norwegian

Den resultatlösa förhandlingarna mellan Norwegian och pilotföreningen i flygbolaget har inneburit att det nu sker medling i konflikten. Det ger en tidsfrist fram till lördag innan de beslutade konfliktåtgärderna träder i kraft, vilket kan komma att stoppa merparten av Norwegian flygtrafik.
                     
I grund och botten är dagens konflikt en fortsättning på den som uppstod förra året. Även då krävdes medling av Riksmäklaren för att hindra en strejk att bryta ut. I dagsläget sker förhandlingarna också mot bakgrund att Norwegian gick med ett underskott på 1,6 miljarder norska kronor förra året. Konflikten förra året kostade flygbolaget 100 miljoner kronor, trots att strejken inte bröt ut, menar Norwegian.

- Konkurrensen är som alla vet stenhård. Fler och fler av de traditionella flygbolagen flyttar produktionen till egna dottersällskap med andra kollektivavtal. Hos andra kommer ledningen och de anställda överens om löneminskningar för att man ska kunna fortsätta att flyga, skriver Geir Steiro, operativ direktör i Norwegian i en kommentar.

Sedan i oktober förra året har Norwegian och pilotfacket förhandlat kring arbetsvillkoren men det är fortfarande fyra av fem punkter som inte kunnat lösas: Pensionsavtalen – hur de kan anpassas till de som råder på den norska arbetsmarknaden i övrigt. Arbetstiderna – hur de ska bli lika för alla piloter i koncernen. Flexibilitet – ett närmande av arbetstidsuttaget till standarden inom EU. Loss of licence - där Norwegian menar att alla piloterna måste vara med och ta ansvar för de kostnader som uppstår när piloter inte längre kan arbeta som piloter men kvarstår i bolaget.

Riksmäklaren har nu tre dagar på sig att lösa det som parterna inte klarat på närmare fyra månader. Ett extra tryck i förhandlingarna kommer sedan Svensk Pilotförening, SPF, varslat om sympatiåtgärder. Om inte medlingen ger resultat och de norska piloterna går ut i strejk den 28 februari, följs de av de svenska Norwegianpiloter som är medlemmar i SPF.

- Det sker i så fall klockan 22 den 4 mars och omfattar de flesta av våra medlemmar på basen i Stockholm, säger Martin Lindgren, ordförande i SPF som ser dagens konflikt som betydligt hårdare än den förra året

- Det finns en rad överenskommelser från tidigare konflikter som ännu inte uppfyllts och det är med i botten på dagens konflikt, säger han.
Inom Norwegian är man medveten om att det inte är första gången som motsättningarna övergår i konflikt, men målsättningen är att nå en lösning utan strejk.

- Vi går nu in i ett medlingsförfarande med nationell medlare med förhoppning om att komma överens, som vi hittills alltid gjort, säger informationschefen Charlotte Holmbergh Jacobsson.



Kommentera artikeln
Det finns 34 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Inte ett öre
Skrivet av Kalle, 2015-02-27 07:07:51
SAS har inte fått ett öre illegalt. Däremot har ägarna gått in vid nyemissioner, precis som ägarna gjort i Norwegian. Men det kanske ni glömt?

Det är huvudägaren och vdn som störtat Norwegian i fördärvet eftersom han ville erövra världen med långlinjemardrömmen. Ett högriskprojekt som har kostat miljarder.

Nu skall de anställda betala. Kjos räddade pengar genom att sälja aktier för hundratals miljoner, innan katastrofresultatet blev känt.
Anmäl inlägget
bankruppt
Skrivet av olleli, 2015-02-26 22:59:27
norska piloter fattar inte bättre än att de kan sänka hela norwgian med det. Medan sas får otroliga summor i ilegal skattesponsring till sin samhall verksamhet (skyddadverkstad).  
Medan kung ryan air gör det på rätta sättet. Billiga biljetter glada resenärer som alltid kommer tillbaks, Skitbolaget Sas kommer alldrig att komma upp i Ryan airs nivå.
Ryan gnuggar händerna när norwegian och sas staplar sig fram om vara eller inte vara på arenan.

Anmäl inlägget
bankruppt
Skrivet av olleli, 2015-02-26 22:54:56
norska piloter fattar inte bättre än att de kan sänka hela norwgian med det. Medan sas får otroliga summor i ilegal skattesponsring till sin samhall verksamhet (skyddadverkstad).  
Medan kung ryan air gör det på rätta sättet. Billiga biljetter glada resenärer som alltid kommer tillbaks, Skitbolaget Sas kommer alldrig att komma upp i Ryan airs nivå.
Ryan gnuggar händerna när norwegian och sas staplar sig fram om vara eller inte vara på arenan.

Anmäl inlägget
ta betalt.
Skrivet av owe, 2015-02-26 22:03:45
Ta betalt för era flygningar. Vi som åker har råd.Annars får vi stanna hemma. En fligt till Alicante för 499 spänn. Vem fan tjänar på det i det långa loppet..
Anmäl inlägget
Sosse
Skrivet av DY, 2015-02-26 15:50:13
@Kalle, finns nog ingen som sparat i flera år för stt resa med DY. Till och med någon på existensminimum kan köpa en biljett. Hur denne ska ta sig till Arlanda är en annan femma. Det är dags att få ordning på branschen. Kör hellre bolaget i kk än att gå över på en irländsk anställning.
Anmäl inlägget
Börja bli vanligt....
Skrivet av Frilanse, 2015-02-26 14:50:50
Tidningsbransch sjukvården byggbranschen är det bemanningsföretag som börjar ta över mer och mer, fast det kostar arbetsgivaren 30% mer att använda bemanningen, som oxå vill ha betalt.
En undersökning som gjorts visar att om man anställer fler kan det bli billigare för förtaget än att ta in vikarier och bemanningsföretag, men många verkar inte tro på detta.
Anmäl inlägget
Börja bli vanligt....
Skrivet av Frilanse, 2015-02-26 14:47:25
Tidningsbransch sjukvården byggbranschen är det bemanningsföretag som börjar ta över mer och mer, fast det kostar arbetsgivaren 30% mer att använda bemanningen, som oxå vill ha betalt.
En undersökning som gjorts visar att om man anställer fler kan det bli billigare för företaget än att ta in vikarier och bemanningsföretag, men många verkar inte tro på detta.
Anmäl inlägget
Börja bli vanligt....
Skrivet av Frilanse, 2015-02-26 14:46:55
Tidningsbransch sjukvården byggbranschen är det bemanningsföretag som börjar ta över mer och mer, fast det kostar arbetsgivaren 30% mer att använda bemanningen, som oxå vill ha betalt.
En undersökning som gjorts visar att om man anställer fler kan det bli billigare för företaget än att ta in vikarier och bemanningsföretag, men många verkar inte tro på detta.
Anmäl inlägget
Tänk lite längre
Skrivet av Billy, 2015-02-26 10:35:56
Flerbarnsfamiljen blir nog glada om dom slipper att hela flygbranschen dras ner i "billigastträsket" där den som säljer sig billigast får jobb. I det långa loppet måste flygbranschen få ett bättre rykte och inte som tex Fritidsresor anlita vilket bolag som helst (Air Memphis), där säkerhet är ett okänt begrepp.
Alla bolag dras ner i den osunda kostnadsjakt som råder just nu.
Anmäl inlägget
Inte optimalt
Skrivet av Kalle, 2015-02-26 10:02:58
Ni kör en storstrejk så Norwegian konkar och sedan står ni där utan jobb. Det låter ju som en riktigt bra lösning...

Förstår att ni vill göra det över loven så det blir kännbart för företaget men ni kan inte vänta er sympatier från flerbarnsfamiljen som sparat hela året för att äntligen kunna åka på semester och får den förstörd pga er strejk.
Anmäl inlägget
Lurdrejeri
Skrivet av AA, 2015-02-26 10:02:14
Som någon nämnt så räcker det med att höja priset med 66 kr per biljett. Har även för mig att Boeing gav ett miljardbelopp till LOT för deras problem med dreamlinern. Norwegian måste ju rimligen få ett högre "belopp" då jag antar att de har haft mer problem. Dvs förlusten för 2014 betalar boeing, så det är ingen kris. Det hela är bara fabricerat av B Kjos och ekonomerna för att sätta press på personalen!
Anmäl inlägget
Du Lisa.
Skrivet av Neo, 2015-02-26 00:26:23
Den rör sig om framtiden för en hel bransch. Levebrödet för 650 piloter, deras respektive och barn.

Men din oro är över sportlovsplaner? Du, en enkel fråga. Vem är det som är egocentrisk här egentligen?
Anmäl inlägget
Sjukt trist
Skrivet av Lisa, 2015-02-26 00:11:30
Jag både förstår er alla precis att ni vill har förändring, och det bör ni ha också verkligen! Men tycker det också är en väldigt ful handling och helt fel tidspunkt. Detta drabbar mig enormt mycket i nuläget och grymt många andra. Så himla besviken.
Anmäl inlägget
Sjukt trist
Skrivet av Lisa, 2015-02-26 00:10:20
Så himla trist att saker som detta sker. Jag förstår att ni som arbetare och piloter kräver förändring, men så himla trist att ni just skulle göra det över lovet då det drabbar som mest människor. Jag tycker det är förbaskat fult att göra så mot andra människor under just denna tid på året. Hade det varit en vecka senare eller så då fortfarande människor drabbas men inte lika många alls, då hade det varit mer accepterat. ush.
Anmäl inlägget
Sv
Skrivet av @frieght, 2015-02-25 21:17:43
Outsourcing funkar tills du blir sjuk, vill skaffa familj, eller gammal och kanske vill ha en ok pension. Låt folk betala för vad det kostar att flyga. Med en förlust på 1,6 miljarder och 24 miljoner pax 2014, så hade man gått break-even om man tog 66kr extra för varje biljett. lägger man på 100kr på alla biljetter, då hade man gått med vinst och dessutom inte behövt behandla sin personal som skit och ge dom en trygg anställning. Jag tycker det är rätt överkomligt!
Anmäl inlägget
NAS - NAN - NAI - Nja nästa?
Skrivet av F/O DY, 2015-02-25 21:06:38
Ja så här ser verkligheten ut för oss. Vi vet knappt vem vår arbetsgivare är. Det enda kontrakt jag har påskrivet är från NAS... Men jag flyger rödnos flygplan, det vet jag!
Anmäl inlägget
Re: Freight
Skrivet av Eurotrash, 2015-02-25 18:53:35
Öööh, höja priset på biljetterna...?! :D Det är som elektronikbranschen där alla är förlorare och massor av miljarder går till spillo för att alla ska vara billigast. Det är dålig fantasi!
Anmäl inlägget
äntligen
Skrivet av Stå på er, 2015-02-25 17:56:04
Mig veterligen går samtliga avtal i Sverige ut sista mars. Vår enda räddning är att vi enat oss i Norden o helst i Europa. Sedan får vi hoppas att svartfötterna NJ konkat tills dess.
En generalstrejk i hela Europa kommer krävas.
Bara en sådan sak som att EU direktivet om 35h arbetsvecka vid skiftarbete inte gäller flyg är ett skämt.
2015 är året det måste hända annars kan vi alla leta nya jobb utanför EU...
Hoppas att SAS kollektivet vaknar snart.
Anmäl inlägget
Nyanser av svart
Skrivet av Freight, 2015-02-25 17:43:08
Dyster läsning, främst kommentarerna. Nyanser av svart. Är själv utflaggad och även om det ställer till med en del merarbete, är min vardag inte särskilt annorlunda från tiden inom SWE. Det som slår mig när jag läser kommentarerna, är att ingen hittills har någon lösning på hur NAS ska vända underskottet på 1,6 miljarder. Den frågan måste väl rimligen finnas med i diskussionen?
Anmäl inlägget
Saw it coming
Skrivet av Oj, 2015-02-25 15:23:06
Men det är väl ändå ingen som blev tagen på sängen? Är det måhända så att DYs egna Crew fått upp ögonen? Till slut. Lycka till! Gör upp nu, annars står ni där igen om 6 månader...
Anmäl inlägget
Tråkigt
Skrivet av Hej, 2015-02-25 14:11:11
Det var tråkigt att det kan sprida sig till svergie
Anmäl inlägget
Hur stoppar man detta mög
Skrivet av andersemanuel, 2015-02-25 13:35:10
Enda sättet är back to basics och organisera starka fack. Ensam är man jäkligt utsatt. Lobbying mot enmanskonsultpiloter och bemanningsföretag på EU och riksdagsnivå måste till. Det skall bli dyrare att jävlas med piloter. Tyvärr är det nog enda språket.
Anmäl inlägget
Stå på er!
Skrivet av Ännu en FP på SAS, 2015-02-25 13:27:12
Vi står som sagt bakom er till 100%! Vi står inför samma situation i slutet av mars och tänker inte ge dom något! Instämmer helt med att hellre sätta sig på rumpan tills det går under än att låta dem sabotera branschen ytterligare! Stå på er! United we stand!!
Anmäl inlägget
Firman ljuger
Skrivet av Neo, 2015-02-25 12:54:02
Du är ditt eget lilla land. En juridisk entitet som företagen hyr tjänster av och de klipper banden till dig över en natt om de känner för det. Glöm uppsägningstid. Glöm att påverka din arbetssituation. Glöm att kunna påpeka oegentligheter eller rapportera farlig/olaglig aktivitet. Det är slut med det. För att, du vet... Vi måste ju kunna konkurrera med alla andra. Som gör likadant. Rov-kapitalism. Snart på ditt jobb med.
Anmäl inlägget
Firman ljuger
Skrivet av Neo, 2015-02-25 12:53:36
Vi backar bandet till 1812 och politiker bryr sig inte för de har gräddfil, och näringslivstopparna bryr sig in för de har gräddfil med. Resten av oss då? Ingen behöver ha en anställning längre. Du får en klumpsumma baserad på antal timmar, före skatt. Sedan är det upp till dig att betala sociala avgifter och inkomstskatt. Det är upp till dig att kolla upp pension, föräldraledighet, sjukdom, a-kassa. Skattemyndigheter som inte vet vad som gäller och inte kan ge några svar.
Anmäl inlägget
Firman ljuger
Skrivet av Neo, 2015-02-25 12:51:40
Nästa steg är att sätta upp sådana där blå kuber som byggarbetarna har, upprätta ett rumänskt bemanningsföretag och låta folk bo i dem. Jaha, pension? Nä du är baserad på Rumänsk mark i din lilla blå bunker förstår du. Det är för att vi ska ha låga kostnader och konkurrera. 18-åringarna i parfymdisken på H&M "baseras" i en Rumänsk-registrerad barrack bakom varuhuset och sedan får de Rumänsk lön och soc. Är det en sund samhällsutveckling?
Anmäl inlägget
Firman ljuger
Skrivet av Neo, 2015-02-25 12:50:38
De tvingade in alla i ett bemanningsföretag för ett år sedan och har sedan dess använt internfakturering för att göra de skandinaviska baserna "dyra". De schemalägger piloterna ineffektivt med flit och pekar sedan och säger "titta ni är för ineffektiva." Hela upplägget är skapat av Norwegian för att de ska ha propaganda att mata media med. Får Norwegian igenom sina krav så är skandinaviskt flyg meningslöst om fem år. Glöm SAS. De sparkar folk och återanställer i nystartade bolag.
Anmäl inlägget
Bemanningsföretag
Skrivet av Dr.Watson, 2015-02-25 12:16:54
Ursprunget till den uppkomna situationen på den svenska arbetsmarknaden är "ABU Garcia-målet" där arbetsgivaren hyrde tillbaka sin egen personal via bemanningsföretag. Våra politiker tycker om konceptet, i sin naiva tro att det kommer att skapa fler arbetstillfällen, speciellt för de som har svårt att komma in på arbetsmarknaden. Bolag registrerar ett egen bemanningsbolag och hyr sin personal till sig själva. Man kan då lättare skapa arbetsbrist när man så finner det lämpligt.
Anmäl inlägget
Stå på er
Skrivet av FP på SAS, 2015-02-25 11:03:40
Kämpa grabbar! Det tänker vi göra och vi håller på er!

Kollegorna på SAS
Anmäl inlägget
Kollektivbestraffning?
Skrivet av Per Åke, 2015-02-25 10:43:41
Är detta någon sorts kollektivbestraffning från BK till samtliga på hela "Norwegian" för att long haul projektet har kostat några miljonlappar för mycket?

Hur mycket vill de skära ner? Vad blir försämringarna om ni bara skulle acceptera?

Mvh,

En ovetande Per Åke
Anmäl inlägget
Skitsnack jordnära
Skrivet av Dy FO, 2015-02-25 10:20:41
Klart vi har en chans. Kassan sinar för BK & Co. En anställds "strejk" kostade hundra mille. Hur fort kommer ledningen ändra sig om 300 piloter stannar hemma?
United we stand...
Anmäl inlägget
Race to the Bottom
Skrivet av Jordnära, 2015-02-25 10:13:28
Sorry, men personalen har inte en chans. Bolaget kommer sätta ribban högt för att sen hamna lite lägre helt som planerat. Så går det till och har alltid gjort för att få ner personalkostnaden. Om ett år det igång igen och då är det nya förhandlingar för att få ner kostnaderna.
Anmäl inlägget
Idel lögner från Fornebu
Skrivet av Rednise-core, 2015-02-25 09:35:32
Forts. Inte ett enda avtal följer de. Jag är trött på alla lögner och är RIKTIGT jävla förbannad. Jag tar hellre ner hela bolaget än saboterar hela branschen!!!
Anmäl inlägget
Idel lögner från Fornebu
Skrivet av Rednose-core, 2015-02-25 09:31:41
Jag har ett snitt på ca 800 hrs/år i core. De som är på utebas, ligger på ca 4-500 h. Har de ett problem att vi inte jobbar tillräckligt, ge tillbaka rutterna. LOL, jag taxeras fn 145000 SEK om året, inte en nolla för mycket om ni tror det. Måste vara världens dyraste LOL. De vill få oss slopa LOL:n. Vi har styrmän som fick minus i dec. 3 dagar innan julafton.... Pension ej följd även löften om fasta anställningar.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev