Skriv ut  

Fler flygplatser blir fjärrstyrda

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 17 mars 2015
Flygplatsen i Örnsköldsvik är först ut och följs av Sundsvall. Nu ska även en tredje flygplats i Sverige fjärrstyras från den nya kontrollcentralen i Sundsvall. Även den här gången är det en av de regionala flygplatserna som tar steget.

Fjärrstyrt flygtorn
Fjärstyrt torn

Den 21 april stänger flygledartornet i Örnsköldsvik och verksamheten flyttar över till Sundsvall. Det blir då den första flygplatsen i landet där flygtrafiken styrs från en helt annan plats och därmed har arbetet med Remote Tower tagit ytterligare ett steg framåt.

- Det blir ett skarpt läge och inledningen på en läroperiod för oss, säger Niclas Gustavsson, marknadschef för SAAB’s och LFV’s gemensamma satsning på fjärrstyrd flygledning.

Starten i april är kröningen på ett utvecklingsarbete som pågått länge och som nu gör Sverige till världsledande inom den nya tekniken.

- Men utvecklingen utomlands går fortare än vad jag räknat med, fortsätter Niclas Gustavsson som nyligen var i Madrid på en mässa. Den visade på att det finns ett stort intresse för möjligheten att styra arbetet på ett flertal flygplatser från en ledningscentral, var den än är placerad.

Linköping tornet
Linköping tornet

I den första centralen i Sundsvall finns idag kapacitet att leda trafiken på fem flygplatser och i dagarna blev det klart att Linköping blir den tredje svenska flygplatsen som styrs därifrån. Att det blir just Linköping som följer efter Ö-vik och Sundsvall är inte förvånande med tanke på att SAAB är med och utvecklar remote tower, men också i och med att infrastrukturen på flygplatsen, bland annat banan och tornet, ägs av SAAB.

Det innebär även att den tredje fjärrstyrda verksamheten ska installeras på en regional flygplats, utanför Swedavias domäner.

- Vi har en löpande dialog med Swedavia och de studerar möjligheterna med fjärrstyrning. Framför allt vill de se när allt är testat och igång. Det klart att det hade varit bra att ha dem med.

Linköpings granne, Norrköpings flygplats har dock inga planer på att fjärrstyra verksamheten. De har för närvarande ett avtal med ACR som löper ytterligare i två år och har inte diskuterat ett nytt arbetssätt utan menar att det finns fördelar med att ha bemanning i tornet. Niclas Gustavsson är dock övertygad om att de tre flygplatser som nu är med, bara är början på en växande verksamhet.

- Det här tar flygledningen in i en ny era. Det kommer också att hjälpa mindre flygplatser ekonomiskt. De besparingar de gör kan användas till att utveckla verksamheten i övrigt. Vi ser en helt ny marknad som nu håller på att etableras, i Sverige men också utomlands.



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Långt ifrån klart
Skrivet av Kjell, 2015-03-20 15:39:07
Det lär bli dyrt om man inte lyckas med mer än 1:1...!
Anmäl inlägget
Vad kostar ett RTS och vilka kan leverera?
Skrivet av Bosse, 2015-03-20 10:37:24
Jag har läst att det finns flera system på marknaden och vad skiljer de sig? Hyr dyr är den primära investeringen och vad kostar tjänsten löpande? Priset kan ju inte vara hemligt längre då offentliga kunder har beställt SAAB/LFVs RTS.
Anmäl inlägget
Re: billigare
Skrivet av Jante, 2015-03-18 19:47:16
Tror du inte att det är brist på tornflygledare i de länder du nämner...?
Du behöver inte kommentera resten av mitt tidigare inlägg, det blir inte mindre sant för det! :-(
Ditt första inlägg är bara så typiskt, så himla typiskt! Tragiskt helt enkelt!
Oavsett vad du tycker så vet jag att de flesta nog inte skulle vilja ha flygledare som "klarat" svenska 5. Har du hört på de piloter, som säkerligen har klass 5 i engelska (på pappret) som knappt någon förstår?!
Anmäl inlägget
svar Jante
Skrivet av Blligare, 2015-03-18 17:14:26
Vad gäller fjärrstyrda torn handlar det om löner för tornflygledare och inget annat, resten av din kommentar är inget att kommentera…….
Anmäl inlägget
Teknikutveckling till varje pris?
Skrivet av Professor Kalkyl, 2015-03-17 15:54:57
"Automatisering gör allting enklare och lättare, fast på ett otroligt komplicerat sätt"
"En del människor är så imponerade av vad vetenskapen vet, att de glömmer vad den inte vet, att de förringar dess prestationer."
"Teknologi gör det möjligt för människan att få kontroll över allting, utom över teknologin."
Anmäl inlägget
Teknikutveckling alltid?
Skrivet av FL torn, 2015-03-17 15:01:05
Utvecklingen går framåt ja men ibland måste vissa saker ifrågasättas.
Utbildningen via Norrköping var en sådan som inte någon vågade ifrågasätta och det var till och med många som sa att det var jättebra.
I efterhand kan man konstatera att det var något av det sämsta som kunde hända.
Teknikutveckling ja men inte till varje pris och framförallt inte för att man hoppas på att det ska betyda att det är dåligt för någon. :-(
Anmäl inlägget
Går framåt
Skrivet av FL TWR, 2015-03-17 13:27:24
Utveckling går framåt och det är på tiden. Inte skett mycket under mina 32 år som flygledare. Luftrummet generellt och arbetsplatsmiljön är densamma som under mina alla år. Ibland mer rörelser och ibland färre.

Modernare och effektivare flygledning och nya dagliga rutiner är efterlängtat från oss alla.
Anmäl inlägget
Re: billigare
Skrivet av Jante, 2015-03-17 12:26:59
Problemet är att bristen på flygledare i dessa länder är stor och dom har dessutom bättre avtal/villkor än de svenska flygledarna när man jämför köpkraft i dessa länder. Finns det inget överskott av flygledare i dessa länder lär det vara svårt att övertala respektive land att dom ska hjälpa Sverige. Jo, jag vet att det är en våt dröm för alla jantesvenskar att det ska finnas billig arbetskraft som kan ta över yrken som man tror har det bra. Det är inte direkt någon nyhet.
Anmäl inlägget
Billigast
Skrivet av Billigare, 2015-03-17 11:02:39
Låt utländska flygledare läsa in 5 i svenskbetyg i sitt cert, sen kan verksamheten fjärrstyras från Tallinn och Thailand, var det så ni hade tänkt smarta LFV? Tack för kaffet!
Anmäl inlägget
Lära sig av historien
Skrivet av FL ACC, 2015-03-17 10:21:44
Det är ju säkert lojala LFV;are som hamnar i Sundsvall.
Blir bra det här!
Detta i kombination med ingen utbildning på EPN.
Blir bra det här!
Känner jag inte igen detta? Början av 2000-talet så avslutades all utbildning och LFV tyckte att det vore en bra ide att gå från 36h till 38h. Det skapade inte direkt lojala medarbetare och RALS07 blev historiskt dyrt.
Följdes upp med uppsagda avtal 2010, även detta avtal blev onödigt dyrt.
Olle har inte förstått något, det är helt tydligt. :-(
Anmäl inlägget
Inte tänkt hela vägen
Skrivet av Tjockeleffe, 2015-03-17 07:54:58
Inte bra för de flygledare som tvingas flytta men när dom väl finns på samma ställe... Ytterligare en maktposition förutom ACC;erna. Inte dumt när det kommer till förhandlingar... Det har nog inte LFV tänkt på.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev