Skriv ut  

Airbus beklagar flygolyckan i Alperna

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 25 mars 2015
Flygplanstillverkaren Airbus har beklagat flygkraschen i södra Alperna när en A320-200 från Gemanwings av okänd anledning störtade. Airbus sänder sina tankar till de familjer som drabbats.

Germanwings
Germanwings Airbus A320

Det är ännu inte känt varför Germanwings flight 4U-9525 störtade vid Prads-Haute-Bléone, i de södra delarna av franska alperna på väg från Barcelona till Düsseldorf. Enligt uppgifter från Airbus levererades flygplanet, med nuvarande registrering D-AIPX, till Lufthansa 1991. Det var då flygplan nr 147 i ordningen av levererade A320. Idag har Airbus tillverkat 6 200 exemplar av A320-familjen. Under åren i tjänst, först hos Lufthansa, sedan en kort period hos Germanwings innan de åter flög för Lufthansa fram till förra året när det överfördes till Germanwing.  Sedan premiärflygningen har D-AIPX gjort cirka 46 700 flygningar och loggat sammanlagt 58 300 flygtimmar.

Airbus assisterar nu i både räddningsarbetet och den redan påbörjade utredningen om vad som orsakat olyckan.

Framför allt har Airbus beklagat flygolyckan och hyser omtanke om alla de som drabbats av kraschen där alla ombord, av allt att döma omkommit.

Germanwings ställde under gårdagen in ett 30-tal flygningar, bland annat till Düsseldorf, när besättningarna som skulle tjänstgjort inte ansåg sig kapabla att flyga. Kraschen är den första i flygbolaget med dödlig utgång



Kommentera artikeln
Det finns 18 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@m.P.
Skrivet av Pilot, 2015-03-28 13:24:40
På vilket sätt sätter vi säkerheten på spel? Vilken strejk har handlat om lön? NAS, LH, KLM/AF??? Återstår att se vart SAS hamnar..

Om du verkligen tror att piloter är farliga... du tar tåget va?
Annars är du ett troll.
Anmäl inlägget
Dessa piloter
Skrivet av M.P, 2015-03-27 16:05:56
Piloter är det mest egoistiska yrkesgrupp som finns.De drar sig inte för att äventyra säkerheten,är totalt osolidariska med övrigt personal,kan driva flygbolaget till gränsen för konkurs,strutar i passagerarna (strejk) och allt detta för behålla sina höga löner.
Även sista tragedi med German Wings är uttryck för en personlig egoism! Nu protesterar dem,de skulle helst hålla sanningen hemlig! Det är denna egoism som är huvudproblemet och inte lågprisbolagen.
Anmäl inlägget
Tyvärr.
Skrivet av Ledsen att skriva detta, 2015-03-26 20:46:22
Jag tror tyvärr att media har rätt. Andre piloten har styrt ned mot döden helt medvetet. Hata slumpen säger en känd svensk brottsforskare. För mycket stämmer inte in på de andra alternativen än självmord. Det är självmord.
Anmäl inlägget
Captain we have a visitor
Skrivet av Anders, 2015-03-26 16:42:37
Jaså, ser man på.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/sakerhetsreglerna-piloten-kan-stanga-inne-sig-helt
Anmäl inlägget
Ensam i cockpit
Skrivet av Bruce Sylvester , 2015-03-26 14:59:58
Kanske en dum fråga men är det inte SOP (på flesta bolag)att ifall en pilot lämnar för ex toalettbesök så skall en värdinna/värd vara i cockpit?

B.S
Anmäl inlägget
Cockpitdörren 1
Skrivet av Läs mer, 2015-03-26 07:49:37
En cockpitdörr går som sagt att låsa men som nödlösning för eventuella situationer så har kabinpersonalen en kod för att ta sig in i cockpit. Det sitter en lite koddosa vid dörren som flygvärdinnan använder. I cockpit hörs en signal och då har piloten en knapp med två lägen, "open" eller "deny". Deny används bl.a. om piloten tror tror att det finns ett hot i kabinen, terrorist eller våldsam person som hotar kabinpersonal att få komma in i cockpit.
Anmäl inlägget
Cockpitdörren 2
Skrivet av Läs mer, 2015-03-26 07:48:18
Det sitter även ett kikhål på dörren för att piloten ska kunna identifiera personer.

Om piloten inte väljer något av alternativen open eller deny så går det ett antal sekunder och sen öppnas dörren automatiskt. Koden ska inte och används inte i normala lägen utan bara en knackning som sedan piloten besvarar genom att trycka på "open".
Anmäl inlägget
Teori
Skrivet av Boeing , 2015-03-25 22:28:45
Min teori är att framrutan har spruckit av någon anledning,sen är det bara "Game Over" tyvärr :(
Anmäl inlägget
Hellios
Skrivet av Greken, 2015-03-25 20:32:22
Det här är en "Hellios"! Decompression, piloter och kabinbeättning medvetslösa. Kärran styr sig själv mot döden!
Anmäl inlägget
Teorier
Skrivet av FL350 , 2015-03-25 17:36:35
Om det visar sig att flygplanet inte gjort en kursändring så är det med största sannolikhet piloterna som blivit incapacitated eller fått hypoxia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Time_of_useful_consciousness

Tror ni att man kan flyga ifrån den syrefattiga luften utan att somna när pulsen förmodligen är uppe i 180?

Anmäl inlägget
Vad hände?
Skrivet av Mackan, 2015-03-25 17:00:40
Asteroid har garanterat orsakat något enstaka oförklarligt flyghaveri sedan flygets begynnelse.

Frågan är bara var & när?

Anmäl inlägget
@Sorg
Skrivet av Koffe, 2015-03-25 14:23:02
Träffa en fågel på den höjden de var på är ganska otroligt, annars så är dina andra orsaker mycket troligare.
Anmäl inlägget
Unable
Skrivet av ATC, 2015-03-25 09:37:25
Piloter inväntar inte ATC (Air Traffic Control) i extrema nödlägen som Hans Kjell påstår, det finns t.o.m. väder som kan göra att piloten bara säger till ATC "unable to maintain altitude".
Anmäl inlägget
Spekulationer
Skrivet av Media, 2015-03-25 09:22:26
Piloterna har ca. 8 sekunder att få på sig syrgasmaskerna vilket är första prioritet. Därefter knappar piloterna 10.000 fot med max sjunkhastighet. För att få ett bättre sjunk fäller man ut speedbreak.
Har man misslyckats med syrgasmaskerna men ändå lyckats ge flygplanet instruktioner om sjunk för att sedan tappa medvetandet?
Anmäl inlägget
FBW
Skrivet av RIP, 2015-03-25 09:14:05
Fly by wire återfinns på både B777 och B787 och är där för att skydda passagerare i första hand...
Anmäl inlägget
Nöd
Skrivet av x, 2015-03-25 09:10:09
Ett flygplan "får inte" byta höjd eller kurs om det inte deklarerats av ATC. Normalt sett ber piloten om kurs och höjdändring för att sedan invänta ATC:s godkännande. Piloter tränas i simulatorer på olika nödsituationer för att ha kunskap och erfarenhet av ovanliga händelser, där ibland rapid decompression. Det som alltid krävs av instruktören är att piloter deklarerar att de lämnar höjden och informerar nödläge. I den situationen inväntar man inte något godkännande från ATC.
Anmäl inlägget
Sorg
Skrivet av Alias, 2015-03-25 08:55:18
Någon form av panik måste ha brutit ut i cockpit. Återigen att piloterna inte lyckas deklarera nöd och orsak. Piloter byter ogärna höjd utan att deklarera orsak till ATC. Brand eller kraftig rökutveckling i cockpit, tappat kabintrycket, fågelkollision som slagit sönder framrutan, allvarligare tekniska problem, självmord, terrorism. Det viktiga är nu att svarta lådan kan berätta för främst flygplanstillverkarna vad som hänt och sedan skapa lugn bland världens passagerare. Sorgligt.
Anmäl inlägget
Fly by (steel) wire
Skrivet av Bo-Inge, 2015-03-25 08:43:34
If it's not a Boeing I'm not going...
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev