Scandinavian Mountain Airport ska öppna 2017
Publicerad den 8 april 2015Besöksnäringen i Sälen, Trysil, Idre och Engerdahl har i tio år hävdat att området behöver en egen flygplats. Nu har det arbetet kommit ytterligare steg vidare och redan i höst räknar man med att finansieringen ska vara klar.
– Det är en första gräns vi har och sedan är juni 2016 nästa anhalt i tidplanen för då måste bygget av flygplatsen starta, säger Charlotte Skott som är vd för Scandinavian Mountain Airport som nu är det officiella namnet på den kommande flygplatsen.
Enligt planerna ska den nya flygplatsen byggas på det befintliga allmänflygfältet Mobergskölen som idag har en bana på 1 200 meter. Den ska förlängas till 2 500 meter och breddas till 45 meter, klassas som 4C och har i ett första miljötillstånd möjlighet att flyga 11 250 tunga rörelser per år, varav 7 200 i linjetrafik eller charter Lägg till instrumentflygningsutrustning, uppställningsplatser, terminalbyggnad och torn och notan hamnar på cirka 650 miljoner. Av det har staten redan skjutit till 250 miljoner och jakten på övrig finansiering pågår just nu för fullt.
– Vi ser det som en åretruntverksamhet och driften av flygplatsen ska näringslivet vara med och betala. Därför finns handelsplatsen Airport Center med i planerna och den ska ligga i anslutning till flygplatsen. Vi kallar det för en hub och ser det som att både flygplats och handelscentrum är en enhet.
Med en finansiering på plats ska alltså själva byggandet av flygplatsen kunna starta sommaren 2016. Det blir i så fall den första nya flygplats som byggs i Sverige sedan Pajala, som invigdes 1999. Arton år senare, i december 2017 är det tänkt att det första charterplanet ska landa på Scandinavian Mountain Airport.
Kommentarer
Va bra då blir du ännu varmare i sälen!
“…i december 2017 är det tänkt att det första charterplanet ska landa på Scandinavian Mountain Airport”
Tommy, hade du tänkt att engelsmännen, ryssarna m f skulle åka tåg i 3- 4-dagar på varje håll för att komma dit? Och att “förlänga rälsen” genom fjällvärldens natur i sex mil – är det så lysande?
Tänk att det alltid finns bakåtsträvare,helt rätt att utveckla näringen i fjällvärlden.
Tänk att det alltid finns bakåtsträvare,helt rätt att utveckla näringen i fjällvärlden.
Fantastiskt att den delen av Sverige får bra flygförbindelse.
Tysta platser finns det gott om speciellt när man slipper buller från högljudd tågtrafik i naturen.
Jag håller med Tommy, nu blir det som vilket stresscenter som helst. Frågan som uppstår är vart man nu ska resa för att få frid och ro och kunna njuta av naturen utan störningar. Det räcker såväl med snöskotrarna som gör så gott de kan för att slå sönder tystnaden.
Det kommer att gå som vanligt att kommunen får ta över driften när det visar sig att det inte gick som företagen ville. och n u finns det inge fridfull plats längre i fjällen som en del gäster efterlyser. och att miljön blir sämre, det hade varit bättre att förlänga rälsen till Sälen i stället så att man kunde ta tågen.. en vansinnig Idé att bygga ett flygfält uppe på fjället! ett STORHETSVANSINNE är det
Allt verkar (fjäll-)toppen – utom det fåniga namnet.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten