Siffrorna för fraktmarknaden brukar användas som en värdemätare på konjunkturerna i flygbranschen. Enligt IATA visar de på en svag uppgång i början av året. För de rena fraktbolagen är det inte bara konkurrensen i branschen som är hård, alltmer frakt flygs nu som bellycargo i de vanliga passagerarmaskinerna. Det märks bland annat i Göteborg där Landvetter tappat Emirates som flög in en fraktmaskin två gånger i veckan. Den frakten körs idag till Stockholm och lastas på flygbolagets dagliga Boeing 777.
Ett område som dock växer kraftigt är expressfrakten, i första hand mindre paket till både företag och konsumenter. Den är dessutom så tidspressad att det inte går att flyga den i det vanliga passagerarlinjenätet.
- Det ska vara spårbart och går efter klockan så därför är det vårt eget fraktnätverk som gäller, säger Ann-Kristine Johansson, marknadschef på DHL Express som nu satsar på att bygga en helt ny logistikterminal på Landvetter.
Den nya terminalen ersätter en gammal och uttjänt byggnad som rivs och ersätts med 7 500 kvadratmeter helt ny fastighet. Den ligger i direkt anslutning till flygplatsområdets norra del. Byggnadsarbeten beräknas starta under våren 2015 pågå under ett år. Den blir en del i det Airport City som just nu planeras för där bland annat en utbyggd passagerarterminal med tåganslutning till Göteborg finns med i planerna.
DHL Express flyger idag egna linjer till Göteborg, Örebro och Arlanda med genomgående större maskiner. Göteborg har en Airbus A300F fem dagar i veckan på rutten Leipzig-Göteborg-Stavanger. Örebro har en Boeing 757F som flyger till Leipzig vardagar och Arlanda har två linjer med Boeing 757F till Leipzig och Bryssel. Även i Malmö finns en fraktterminal men flygningen landar på Kastrup och körs över med lastbil. Enligt Ann-Kristine Johansson ger det en bra täckning av Sverige.
- Några nya linjer ser vi inte behov av just nu. Däremot kan det bli tal om att sätta in större maskiner. Vi flyger redan idag i princip fullt hela tiden och har cirka 40 procent av marknaden.