Skriv ut  

Sverige först i världen med Remote Tower

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 22 april 2015
Från och med igår är det tomt i tornet i Örnsköldsvik. Flygtrafiken leds numera från Sundsvall. Sverige först i världen med att leda flygtrafiken på en flygplats från en helt annan plats.

Remote Tower
Ett rum med utsikt. På plattan i Örnsköldsvik står en Embraer från Estonia som ska flyga till Arlanda. Men flygledaren sitter på plats i Sundsvall.

Klockan 11.28 igår vred tjänstgörande flygledare i tornet på Örnsköldsviks Airport om nyckeln och stängde av verksamheten. I samma ögonblick gick flygledningen på Remote Tower Center i Sundsvall in i skarpt läge. Därmed har tio års utvecklingsarbete där SAAB och LFV delat på arbetet blivit verklighet.

– Det här kommer att förändra flyget för alltid, sa infrastrukturminister Anna Johansson när hon strax efteråt klippte bandet.

SAAB 2000
Premiärplanet på plattan. Det var en av SAABs egna 2000 som blev första officiella flygning till en RTS-flygplats.

Ytterligare en stund senare startade en av SAABs egna 2000-maskiner från flygplatsen i Sundsvall och flög den 15 mil lång sträckan till Örnsköldsvik. Klockan 12.18 lokal tid tog flygplanet mark på bana 30 och blev därmed det första flygplan som officiellt genomfört en landning, fjärrstyrd från en annan plats.

SAAB 2000 Cockpit
Ingen skillnad att göra en inflygning med RTS, säger kapten Magnus Fredriksson på väg in mot Örnsköldsvik under premiärflygningen.

– Det var ingen skillnad. Om vi inte vetat att vi flög med hjälp av Remote Tower hade det inte gått att avgöra det här på plats, menade Magnus Fredriksson som var kapten på flygningen tillsammans med kollegan Tommy Karlsson.

Den särskilda flighten återvände sedan till Sundsvall och blev då också först med att starta från en fjärrstyrd flygplats. Men redan klockan 14.05 ankom ordinarie maskin från Arlanda, Höga Kusten Flyg HK3134 och allt flyter numera som vanligt på flygplatsen, så när som på att det är tomt i tornet. Flygplatsen är en av de mindre i landet och har linjetrafik till Arlanda och en del charterflygningar, men antalet rörelser har ingen betydelsen för den nya tekniken.

– Intresset utomlands är fantastiskt stort och vi har redan en förfrågan från ”en av världens största flygplatser”. Andra stora flygplatser utreder om RTS, alltså Remote Tower System, bland annat kan fungera som back-up till den befintliga flygledningen även om regionala flygplatser i ett första skede är vår primära målgrupp, säger Johan Landin, försäljningschef för trafikledningssystemen på SAAB.

Ett land som redan nu tar efter Sverige är Norge. Där har Avinor inlett en upphandling som i ett första steg ska införa Remote Towers på 15 flygplatser, främst i norra Norge.

– Vi bygger just nu upp ett Remote Tower Center i Bodö och räknar med att ansluta första flygplats 2017. Men på sikt ska vi kunna fjärrstyra 35 flygplatser över hela landet från Bodö, säger Jan Østby på Avinor till Flygtorget.

I Sverige är planerna betydligt stramare. Klart är att Sundsvall blir nummer två och stänger sitt torn i början av nästa år, följt av Linköping ytterligare något år senare. I planläggningen finns dock ambitionen att 2018 ha installerat tekniken i fem länder och att 2020 ha 10 svenska flygplatser anslutna till Sundsvall. Ytterligare fem år senare ska RTS vara fullt integrerat i svensk flygplatsdrift och efter det ska det inte behöva byggas  några nya flygledartorn längre. En värdemätare på framtiden för RTS är det faktum att flygplatserna ibland annat Umeå och Kiruna är i behov av att modernisera sina torn, ett arbete som egentligen skulle inletts för flera år sedan.

– Det finns knappast någon anledning för dem att göra en investering på kanske 25 – 30 miljoner för att bygga ett nytt torn när den nya tekniken nu finns, säger Johan Landin.

Även Flygvapnet har visat intresse för RTS även om man inte aktivt deltagit i utvecklingsarbetet. En fördel är det faktum att Sverige, som enda land i världen och sedan 1978 inte har några militära flygledare.

– RTS kan vara intressant i en krigssituation när vi sprider ut flygplanen från flottiljerna till olika platser. Med portabel fjärrstyrning kan flygledarna sitta i skyddade ledningscentraler. Vi ska ju också vara medvetna om att ett flygledartorn är synligt på långt håll och ett riktmärke för fientlig eld. Nyligen träffade jag ett tjugotal representanter från olika flygvapen och de är alla intresserade av den nya tekniken, säger Anders Janson, chef för luftfartssektionen inom Flygvapnet.

Med verksamheten igång i RTC i Sundsvall kan SAAB och LFV, vid sidan av det fortsatta utvecklingsarbetet, på allvar börja marknadsföra RTS, där SAAB står för de tekniska lösningarna medan LFV arbetar med utbildning, operativa frågor, manualer och säkerhetsfrågor.

– Vi har minst tre års försprång i förhållande till de konkurrenter som finns. Det ska vi utnyttja, säger Mikael Henriksson, operativ projektledare för RTS på LFV.




Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Privatflygarna
Skrivet av CE, 2015-04-24 09:29:38
Det här blir ännu en spik i kistan för VFR-flygarna.Flygledare på distans kommer att mista den lokala kunskapen med smidiga lösningar som en flygledare på plats har. Däremellan är det stor risk att flygplatsen stängs och då får man inte flyga, privatflyget ger inga intäkter. Bla chefredaktören för Pilot briefing har i många år välkomnat RTC i tron att det blir en förbättring för VFR-trafiken. Det verkliga resultatat kommer att bli en stor besvikelse.
Anmäl inlägget
Lägg ner landsbygden
Skrivet av Biggles, 2015-04-23 17:19:54
Tragiskt att lägga ut så mycket pengar och teknik för att lägga ner landsbygden.

I vanlig Svensk anda så kommer i nästa steg en regeländrig som tvingar alla mindre väl fungerande AFIS flygplatser att stänga.

Och naturligtvis kommer ju dom få kvalificerade jobben som finns på landsbygden att hamna i Stockholm. Såg ju i en tidigare kommentar funderingen varför det inte redan gjorde det utan sköttes från Sundsvall. Men det är ju bara en symbolisk tidsfråga så görs det.
Anmäl inlägget
Om man lagt lika mycket krut på att...
Skrivet av L, 2015-04-23 11:06:11
...få till GPS-baserade godkända inflygningar till mindre flygplatser. Då hade vi fått se en mycket intressant utveckling...
Anmäl inlägget
Re: Wilhelm ang kontrollcentraler
Skrivet av Pappersvändaren, 2015-04-23 08:03:50
Vad baserar du det uttalandet på? Dina egna åsikter eller empirisk fakta som bevisar att det du säger stämmer? Självfallet är det det förstnämnda!
I en svunnen tid var det kanske sant men med dagens teknik är det inte längre en besparingspotential.
Personligt tyckande, utan kunskap är inte en vettig grund att ta denna typ av beslut på.
Anmäl inlägget
Central/Centraler
Skrivet av En, 2015-04-23 07:53:27
Väldigt praktiskt med en kontrollcentral om den av någon anledning skulle slås ut. Koldioxidutsläppen skulle ju minska ett tag åtminstone.
Anmäl inlägget
Trångsynt eller inte?
Skrivet av Wilhelm, 2015-04-22 22:51:11
I Sverige behöver vi inte fler centraler än en. Förstår inte varför denna rationalisering inte påbörjats. Sen kan LFV säkert inom snar framtid driva flera kontrolltorn i norra Sverige från RTC i Sundsvall. För mig handlar det mest om kostnadseffektivitet och det måste bevisas vare sig det är remote eller något annat. Utvecklingen styr. Alla måste vakna!
Anmäl inlägget
Re:Wilhelm
Skrivet av Fredrik, 2015-04-22 17:29:22
Så trångsynt med att stanna vid en central i Sverige. En central i världen är bättre, centralisera allt! Lägg den där det finns billig arbetskraft, Kina tex. Tänk dig vad bra, kinesiska staten driver, på så sätt blir det inga strejker eller jobbiga fack att förhandla med.
Anmäl inlägget
Gamla tankar
Skrivet av Thomas A, 2015-04-22 13:42:57
Det är väl bättre att bara ha en central i världen...?! Det finns inte (längre) så stora besparingmöjligheter att lägga ner en central. Det är tankar som hör 90-talet till.
Anmäl inlägget
Grattis LFV till en spännande utveckling
Skrivet av Wilhelm, 2015-04-22 13:29:18
Grattis Olle & Company till gårdagens stora världsnyhet. We are impressed! Vi stödjer allt som ökar flygsäkerheten och samtidigt effektiviserar verksamheter.

Borde inte nästa steg/fokus ligga i att endast operera en central i Sverige för den överflygande trafiken. Där finns de största rationaliseringarna att hämta. Sverige borde vara först med effektiviseringar och utveckling för att visa vägen internationellt. Varför dröjer denna process?
Anmäl inlägget
Sundsvall?
Skrivet av FL, 2015-04-22 12:02:14
Men varför lägga det i Sundsvall? Kommer bara bli problem längre fram att rekrytera dit folk.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev