Skriv ut  

Airbus A380 fyller 10 år

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 27 april 2015
Var fjärde minut, dygnet runt, startar eller landar en A380, världens största passagerarflygplan. Faktum är att det idag är exakt tio år sedan som flygplanet gjorde sin premiärflygning.

Airbus A380 Arlanda
Airbus A380 Arlanda

Den 27 april 2005 föddes Airbus A380, världens största passagerarflygplan. Jungfruflygningen den dagen var krönet på ett utvecklingsarbete som startade redan 1988 när den då fortfarande unga flygplanstillverkaren bestämde sig för att utmana Boeing när det gällde de riktigt stora flygplanen. Men det fanns mer än bara tävlingsnerver bakom beslutet att starta projektet VLCT, Very Large Commercial Transport: Den framtida ökningen av flygresenärer skulle göra det allt trängre på de stora flygplatserna runt om i världen. Därför behövdes stora flygplan som alltså kunde ersätta kapaciteten hos två mindre flygplan. Boeing, som ett tag studerade möjligheten att bygga ett flygplan större än B747, kom fram till en helt annan lösning på framtiden: Mindre flygplan med lång räckvidd som kunde flyga direkt från flygplatser som tidigare bara feedat sina passagerare till de stora hubbarna. För säkerhets skull behöll man dock B747 och fortsatte även med utvecklingen av den.

Det visade sig att båda flygplanstillverkarna fick rätt. Det behövs flygplan med kapacitet att frakta stora skaror till och från de stora hubbarna – British Airways har idag ersatt tre Boeing 777 på sträckan London–Los Angeles med två A380 – men samtidigt har nya och bränsleeffektiva flygplan öppnat flyglinjer som tidigare inte ansågs lönsamma. Det kan också till viss del förklara varför A380 och även B747-8I inte riktigt blivit den kommersiella framgång som tillverkarna hoppats på.

Det finns de som menar att A380 är aningen före sin tid, kapacitetsbehovet är inte riktigt där ännu men snart kommer verkligheten att hinna ifatt det flygplan som Airbus själva menar ”formar framtiden för flygandet”. Ett flertal flygbolag hävdar också bestämt att bara det faktum att det finns en A380 i flottan drar till sig fler resenärer.

Det första flygbolag att upptäcka A380-effekten var Singapore Airlines som var lunch-customer och tog emot den första maskinen hösten 2007. Sedan dess har ytterligare tolv flygbolag börjar flyga maskinen medan fem till står på tur att få sätta maskinen i trafik. Det innebär att med nuvarande beställningar på 317 A380 till arton olika flygbolag är superjumbon inte riktigt den försäljningsframgång som Airbus hoppats på. Trots det räknar flygplanstillverkaren med att nå break-even någon gång i slutet av 2015.

Frågan är då hur länge Airbus kommer att ha tålamod med den låga försäljningen, förra året tecknades en ny order samtidigt som en maskin avbeställdes. Storkunden Emirates som har beställt 140 A380 pressar på och vill ha en mer bränsleekonomisk modell, en A380neo. Den frågan brottas Airbus med just nu eftersom det kostar stora pengar, upp mot 20 miljarder att utveckla en A380neo. Redan nu ökas också ekonomin för flygbolagen i och med att Airbus erbjuder 11 stolar i bredd i economy.

Samtidigt är det möjligt att fler flygbolag blir A380-bolag i och med att det snart finns en andrahandsmarknad för flygplanet. De första exemplaren har flugits sedan 2007 och framför allt Emirates kommer att fasa ut en del äldre exemplar ur jumboflottan. Även Singapore Airlines har fem nya maskiner som ska levereras samtidigt som den första alltså flugit i åtta år.

Av allt att döma kommer också Airbus att fortsätta ansträngningen att sälja fler A380. Samtidigt har Fabrice Brégier, vd för Airbus , medgett att det stora flygplanet introducerades för tidigt. Det är inte förrän nu som marknaden och förutsättningarna hunnit i fatt det som för tio år skulle förändra hela den internationella flygbranschen.

I mars såg försäljningslistan hos Airbus ut så här:
A380 lista



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev