Skriv ut  

Inga nya banor på Arlanda inom 25 år

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 28 april 2015
En lång bana med kapacitet att ta emot de stora maskinerna räcker inte. Det menar de som ser med kritiska ögon på Arlandas ambition att bli en A380-flygplats. Men några planer på att bygga ut bansystemet finns inte inom överskådlig tid.

A380

Copenhagen Airport lyckades komma före Arlanda med att ha en återkommande linje som flygs med A380. Det hindrar dock inte Swedavia från att fortsätta utvecklingen av flygplatsen för att på sikt kunna bli en A380-flygplats. Det är ett arbete som i första hand koncentreras till plattan, bryggor, gater och terminalen. Däremot finns inga planer på att under överskådlig tid göra investeringar i bansystemet. Dagens tre banor ska inte röras innan 2040, enligt den masterplan som finns.

Det är en situation som en del ställer sig kritiska till. De långlinjeambitioner som finns på Arlanda och som understöds av näringslivet, måste i så fall kompletteras med förlängningen av minst en av banorna, menar man.

– Arlanda är helt enkelt underdimensionerad för intercont-trafik och förr eller senare kommer det att visa sig. Är det ens möjligt att ha A380-kapacitet året runt, frågar sig en flygkapten som Flygtorget talat med.

Kritiken från honom och andra personer gäller bland annat att längsta banan på Arlanda, bana 1, är 3 300 meter och ligger i ett land med tydliga vinterperioder. Med två andra banor på bara 2 500 meter finns ingen trovärdig back-up om det ska kunna bedrivas kontinuerlig trafik med de största flygplansmodellerna på marknaden.

Faktum är att det gjorts två utredningar om möjligheterna att förlänga bana tre och på så sätt få två parallella banor över tre kilometer långa.

– Det är riktigt och de slog fast att vi inte ska göra det. Vi ska inte bygga på oss stora infrastrukturkostnader och en förlängning av bana 3 är en investering som helt enkelt inte går att räkna hem, säger Klas Nilsson, informationschef på Swedavia till Flygtorget.

Arlanda tillhör idag de billigare flygplatserna i Europa och efter den senaste prissänkningen av avgifterna som trädde i kraft den 1 april, ligger flygbolagens kostnader 10 – 15 procent under de på andra jämförbara flygplatser. Det är ett argument som Swedavia använder i diskussionen om alltför stora och kostnadsdrivande investeringar.

– Vi för ju kontinuerliga samtal med flygbolagen och de säger ”kör på som idag”. De är fullt tillfreds med kapaciteten på Arlanda.

Bana 1 har idag schemalagt underhåll och håller stängt varje onsdag mellan 10 – 13. Även andra restriktioner och trafiksituationen kan påverka möjligheten att använda banan. Något som sker alldeles för ofta menar kritikerna.

– Det kan förekomma störningar men vi har inte sett dem som allvarliga utan något som vi tål. Vad gäller just intercont-trafiken ligger den oftast utanför peaktiderna och är enklare att hantera.



Kommentera artikeln
Det finns 28 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Pajasflygplats
Skrivet av A320, 2015-05-02 13:58:44
Kjell-Åke Westin heter tidigare flygplatschefen på Örebro. Han känner till innebörden av banlängd för flygoperationer, men tvingas här till tystnad.
Arlanda är rökt kommande 25 år!
Anmäl inlägget
Bredda tillgängligheten
Skrivet av A380, 2015-05-02 08:52:44
Förlängningar är gjorda för att bredda tillgängligheten.
Dvs. ta bort alla begränsningar. I ORB gjorde man förlängningen för att kunna ta emot dom största Cargo-kärrorna.
Och slutligen så är ARN inte alls för stor idag.
Tvärtom är ARN tyvärr för liten,
Anmäl inlägget
Örebro längre bana
Skrivet av Aviatior, 2015-05-01 20:10:36
Örebro har redan idag en bana som är längre en två av Arlandas tre banor. Varför, igen VARFÖR, har man beslutat om att lägga pengar på en förlängning? Tidigare flygplatschefen på Örebro är idag en chef på Arlanda och Swedavia.
Ta Örebros argument för en investering och jämför med Arlandas Argument för att inte investera.
Anmäl inlägget
fler banor..
Skrivet av ole..., 2015-05-01 00:54:14
man kan ju undra varför man måste ha fler banor som är långa.. det är väl iofs nice to have men så mycket trafik är det inte som behöver den långa banan, de fåtal som behöver den får den..så vad är problemet... ? nu i sommar när man renoverar långa banan är det ett problem... men i vanliga fall.. nä.. inget behov..
Anmäl inlägget
Arlanda redan alldeles för stort
Skrivet av Ica Maxi, 2015-04-30 13:12:56
Totalt ointressant att bygga ut en flygplats som redan är alldeles för stor. Dessutom finns det redan 3 banor när det räckt mycket väl med 2 stycken. Att bygga ut ytterligare för en flygplanstyp som inte matchar Sveriges turbo-prop marknad ser jag som ett stort skämt.
Anmäl inlägget
DT
Skrivet av @Långbänken, 2015-04-30 11:53:06
ARN är ingen matarflygplats. Du har fel.
Jag förstår inte varför det hela tiden skall vara antingen eller. HEL och OSL är ARNs store konkurrenter medan CPHs konkurrenter är AMS, HAM och BER (om den någonsin öppnar). Det finns väl rum för både ARN och CPH. Om inte så är ju så fall också CPH en del av obygden. ARN får kanske US Preclearance vilket CPH kanske inte får. Då har både CPH och ARN unika fördelar. Klart är dock att ARN behöver något revolutionerande. OSL bygger ut som tusan.
Anmäl inlägget
RE:RE:RE: Kollat upp
Skrivet av A380, 2015-04-30 08:48:18
Til Långbänken. Håller med. LFV gjorde som SAS. Satsar på för lite kapacitet.SAS köpte ett "gäng" B736:or som knappt ngt annat flygbolag gjort och LFV bygger en för kort bana när man ändå bygger nytt.
SAS har idag svårt att bli av med 736:orna och en förlängning av RWY01R/19L verkar som synes vara svårt.Hmm?
Anmäl inlägget
re:re:Kollat upp
Skrivet av A380, 2015-04-30 08:32:12
Bana 2+3.Jo,dessa banor är för korta vilket tydligt beskrevs gm. vad som gällde för RWY 01R/19L.D är möjligt att flera kanske inte har koll här men vår verksamhet har varit verksamma i d. bransch i över 20 år.N. Thai flög sin B744 på ARN så använde dom,v. ett flertal tillfällen, RWY 01R/19L när 01L/19R var stängd för rep.Deras maskin avgår som bekant till BKK.Först och främst är planerna för A380 en förberedelse så att man kan ta emot enstaka avgångar.Inte ett större antal som t ex på LHR.
Anmäl inlägget
Matarflygets Mekka
Skrivet av Långbänken, 2015-04-30 08:19:24
CPH är en intercontflygplats och Stockholm är en matarflygplats (med enstaka undantag). När dåvarande Luftfartsverket beslutade att bygga bana 3 som en kortbana visste man att ARN ändå aldrig skulle få den långlinjetrafik som många drömmer om. Sedan får jag ju hålla med om att det var obegripligt dumt att man inte byggde banan längre när man ändå höll på. Nu kostar det mer...
Anmäl inlägget
Inte bara A380
Skrivet av Bana 2 och 3 korta, 2015-04-29 07:53:18
Att bana 2 och 3 på Arlanda är för korta för tunga starter råder det inget tvivel om. De flesta som skriver här har absolut ingen aning alls. Det är bara en bana på Arlanda som har kapacitet för starter med max startvikt för långdistansflygplan. Här är artikeln riktig!!!
Anmäl inlägget
Tillrättalagt?
Skrivet av Hen, 2015-04-28 23:11:07
"frågar sig en flygkapten som Flygtorget pratat med"
Vem var det? Varför anonym? Man får väl inte sparken för att man har en åsikt om ARN:s bansystem. Verkar lite tillrättalagt.....
Anmäl inlägget
Arlanda banor
Skrivet av Romanista, 2015-04-28 22:41:42
Tycker nog att bana 2 och 3 är relativt korta banor för en flygplats i Arlandas klass. Speciellt under svåra vinter förhållande med hala banor, lägre bromsvärden, dålig sikt, så kan 2500 meter kännas lite på gränsen operativt för full drift. Under sommaren, så kan det förekomma störningar - payload restrictions med heavies när bana 1 har underhåll. Arlanda's konkurrenter, OSL, HEL och CPH har alla längre bansystem och det maste väl betyda något.
Anmäl inlägget
A380
Skrivet av Saltkammargutten, 2015-04-28 22:01:39
Tack för förtydligande. Då fick man lära sig lite nya termer. A380 kommer garanterat att komma. Underlag finns. Speciellt om ARN får US Preclearance.
Anmäl inlägget
Kastrup först...sen kommer Arlanda!
Skrivet av Kjell-Åke, 2015-04-28 21:56:35
Swedavia vill inte bygga ut bansystemet utan satsar på butiker och betalparkeringar som ger massor med pengar.
Då får man se sej omsprunget av Kastrup m. fl.
Kastrup har redan två banor på 3300 m eller mer, inte konstigt att de med A380 satsar på säkra kort!
Anmäl inlägget
Läs gärna artikeln igen
Skrivet av Rullbanan, 2015-04-28 20:33:46
Nu var det nog inte banlängden i sig som utmålas som ett problem, utan det faktum att det finns EN bana med acceptabel längd. Men den banan är inte alltid i bruk, vare sig det är underhåll eller väder som sätter stopp. Det är den kontinuerliga tillgängligheten, att ALLTID, 24/7, ha 380-kapacitet som blir svårt på ARN.
Anmäl inlägget
Verklighetsfrämmande
Skrivet av Löjligt, 2015-04-28 19:21:18
Stockholm saknar underlag
Anmäl inlägget
RE: Kollat upp2
Skrivet av A380, 2015-04-28 18:42:33
Till "Saltkammargutten" Hej igen:-)
Det är inga problem för Arlanda att ta emot en A380 när det gäller RWYs/landningsbanorna.
Bansystemet har den kapacitet som krävs.
Lufthansa gjorde ett besök med sin A380 hösten år 2010 och i vintras (feb 2015) gjorde en av Emirates A380 en emergency landing på arlanda med ett sjukdomsfall ombord.
Det man skall göra är att bygga om utanför pir F på en del av plattan och vid gaterna.
Anmäl inlägget
RE: Kollat upp
Skrivet av A380, 2015-04-28 18:26:12
Till "Saltkammargutten" Hej :-)
MTOW=Maximal startvikt (MTOW) eller maximal startmassa (MTOM) på ett flygplan är den högsta vikt som ditt flygplan får ha för att du som pilot kan/får göra en take-off (start).

ISA=Temperaturen vid havsytans nivå är +15° C, Lufttrycket vid havsytans nivå är 1013 hPa och vindhastigheten är 0.

ARN=IATA-koden för Arlanda flygplats
TRENT 900 Engine="Rolls Royce TRENT 900"-jetmotor för A380
GP 7200 Engines="Engine Alliance GP 7200"- jetmotor för A380

Anmäl inlägget
Prestige
Skrivet av Qwerty, 2015-04-28 17:40:23
Återigen handlar det om prestige. Varför måste Arlanda kunna ta emot en a380? Finns inga linjer där den skulle passa, finns ju inte ens underlag för en trippelsjua.
Anmäl inlägget
SYD
Skrivet av Erik, 2015-04-28 15:51:41
Sydney Airport har tre banor: 2530 m, 2438 m och 3962 m och klarar uppenbarligen av ett antal A380.
Anmäl inlägget
Sturup
Skrivet av Eddiebooy, 2015-04-28 15:23:27
Malmö Airport har en banna på 2800 meter och ändå kan de klara av att ta emot två stycken b747-400 efter varandra varje söndag + många andra plan som kommer med turister då.
Anmäl inlägget
380
Skrivet av ludde, 2015-04-28 15:15:47
De flesta flygplatser måste anpassa sig för att bli 380 destinationer. Köpenhamn är inget undantag, just nu byggs piren om längst ut, C piren ifall jag minns rätt.
Men själva ban längden på 3300m är inget hinder, en 380 behöver ungefär 11% mindre ban längd än en 747...
Anmäl inlägget
380
Skrivet av Saltkammargutten , 2015-04-28 12:44:42
380. Förtydliga för en intresserad lekman vad du skriver.
Läser jag rätt att en bana är redo redan nu?
Anmäl inlägget
Kollat upp
Skrivet av A380, 2015-04-28 10:55:28
Fortsätter:
I mitt första medd. ska det stå: "flygplatskonfig"

Infot avser följande "Take-Off Weight Limitation
ISA Conditions" och gäller även - TRENT 900 Engines
Anmäl inlägget
Kollat upp
Skrivet av A380, 2015-04-28 10:48:35
Enligt AIRBUS SPEC för flygplatskongfig (AIRCRAFT CHARACTERISTICS - AIRPORT AND MAINTENANCE PLANNING) så gäller följande för A380:
MTOW ca 570t
RWY 01L/19R ARN (3301m)
ISA Conditions - GP 7200 Engines

MTOW ca 525 T
RWY 01R/19L ARN (2500m)
ISA Conditions - GP 7200 Engines
Anmäl inlägget
380
Skrivet av ludde, 2015-04-28 10:18:11
"Är det ens möjligt att ha A380-kapacitet året runt, frågar sig en flygkapten som Flygtorget talat med."

Vilken grävande journalistik, vilket expert utlåtande. Banlängd på 3300 är inget problem för A380. Vad flygplatser oftare har problem med är taxiways, eftersom A380 är klassat som kategori F (över 65m wingspan), samt gater. A380 har ofta, tillsammans med 748, väsentliga restriktioner på vilka taxiways de får använda
Anmäl inlägget
Arlanda och banor
Skrivet av Mr €, 2015-04-28 09:43:35
Stora områden runt Arlanda har byggförbud pga eventuell placering av bana 4. Då man "övar" med att bygga hus på Barkarbyfältet med sina anläggningar under jord som fördyrar är det troligtvis ett genrep för Brommas öde. Då kommer bana 4 beslut på Arlanda och byggherrana kan köpa och gräva/sanera samt betala ut sina konsultarvoden och Stockholm stad räkna in skatteintäketerna på de som flyttar in.
Anmäl inlägget
Swedavia
Skrivet av Inkompetenta, 2015-04-28 08:02:15
Här har det gjorts en riktig analys. Arlanda behöver en till lång bana som kan ske genom förlängning av någon av de två korta. Helt rätt!! Swedavia är inte kompetenta i det här avseendet.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev