Skriv ut  

Mer flygtrafikledning till ACR

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 12 maj 2015
Ett nytt torn och fyra som väljer att fortsätta med ACR som leverantör. Det blev resultatet av den senaste upphandlingen.

Den 1 januari i år tog ACR över flygledningen i Ljungbyhed, Ängelholm och Skavsta och kunde räkna in dussinet jämnt av torn i landet. Nu utökas de med ytterligare en flygplats sedan även den senaste upphandlingen gått ACR’s väg. Det är Borlänge som nu byter från LFV till ACR med start den 1 januari 2016. Samtidigt valde Trollhättan, Västerås, Växjö och Örebro att fortsätta med ACR. Den nya upphandlingen gäller både ATS och MET och samtliga flygledare som idag är anställda hos LFV erbjuds anställning i ACR.

– Flygtrafikledningstjänsten är ofta de mindre flygplatsernas största enskilda kostnad. De besparingar som konkurrensutsättningen gett marknaden sedan 2011 kan i många fall vara avgörande för att en mindre flygplats ska kunna gå runt, säger Wilhelm Wohlfahrt, VD för ACR.

Enligt flygplatserna själva har avregleringen av marknaden för flygledartjänster minskat kostnaderna med upp till 30 procent. Sverige är ett av fem länder i Europa, vid sidan av Tyskland, Danmark, Storbritannien och Spanien, där flygledningen är konkurrensutsatt och just nu förbereder också Norge en första upphandling. EU-kommissionen trycker också på för att ytterligare länder ska följa efter.

Förra året begränsades marknaden i och med att de tio statliga flygplatserna inom Swedavia och försvarsmaktens flottiljer inte kan välja någon annan leverantör än LFV. Ytterligare en begränsning av marknaden är det faktum att Örnsköldsvik nu har Remote Tower, vilket på sikt även Sundsvall och Linköping ska ha. Det är en utveckling som dock inte oroar Wilhelm Wohlfart.

– På sikt kan Remote Tower få ökad betydelse men jag tror att konceptet i första hand har sina fördelar som redundanslösningar för större flygplatser i Europa. Ett alternativ sätt att möta nya tekniska driftslösningar är att med personal på plats i befintliga kontrolltorn vara än mer kostnadseffektiv, öka kapacitetsutnyttjandet och samtidigt arbeta med gränsöverskridande arbetsuppgifter på flygplatserna.

– Europas flygledare och fackliga organisationer måste bli bättre på att möta framtidens utmaningar, säger han.

ACR har idag operativa flygledare och flygledarassistenter och är leverantör av flygtrafiktjänster på flygplatserna i:

Skellefteå, Borlänge, Skavsta, Karlstad, Örebro, Västerås, Linköping, Norrköping, Trollhättan, Jönköping, Växjö, Kalmar, Ljungbyhed, Ängelholm



Kommentera artikeln
Det finns 32 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

ACR
Skrivet av Robert, 2015-05-16 14:55:03
Vem äger och står bakom ACR? Hur och när kom idéen upp att starta en konkurrerande verksamhet inom något så svårt som flygledning? Måste vara enormt hårt reglerat och tunga krav från olika myndigheter. Vilka möjligheter har ACR att exportera sina tjänster och i såfall vilka länder står på tur?
Anmäl inlägget
Stå på dig F
Skrivet av Lena, 2015-05-16 13:03:27
Finns några få som Billy som inte vill arbeta en dag extra. Varför är detta möjligt? Tänk efter två gånger. Har inte med att göra att vi flygledare inte kan/orkar/får jobba mer. Vi behöver inte då villkoren tillåter annat och så har vi fostrats så inom LFV. Det kommer se annorlunda ut i framtiden. Let's see!
Anmäl inlägget
Lägg ner Fredrik
Skrivet av Thomas A , 2015-05-16 11:02:55
Lägg ner Fredrik! Du har inte riktigt tänkt igenom detta och det märks.
Anmäl inlägget
RE: Johan/Fredrik
Skrivet av Billy, 2015-05-16 09:21:41
Tja, det är nog inte riktigt det som det handlar om utan att det kan ju vara bra att tänka igenom det du skriver innan du skriver det. Allt kretsar inte kring ditt personliga välbefinnande.
Att du tror dig veta att 65-67 är en bra pensionsålder och samtidigt har ACR uppvisat ett (två) lysande exempel på att det inte räcker att klara medical.
Anmäl inlägget
Billy
Skrivet av Johan, 2015-05-15 23:03:03
Du kommer at bli ihågkommen. Don' worry! Du vet mest och bäst. Njut när du blir 59 år och 364 dagar. Då kan du umgås med alla förtidspensionärer. Bingo kanske?
Anmäl inlägget
Re: Anna
Skrivet av Billy, 2015-05-15 22:22:54
Hade du förstått det politiska spel som ligger bakom avregleringen (och nu menar jag inte Ygeman och Rådhströms debatter) och det faktum att ACR finns så hade du förstått att det är omöjligt att INTE vinna kontrakt. Jag vet att du inte förstår det men läs gärna på innan du ger dig in i debatten.
Anmäl inlägget
Re: Fredrik
Skrivet av Billy, 2015-05-15 22:17:13
Att jämföra utbildningslängd... Nej, det är knappast ett mått på svårighetsgrad. Att bli lärare krävde under en period 0,1 på högskoleprovet och utbildningslängden är 4-4,5 år...
En specialistutbildad sjuksköterskas utbildningslängd är ca 4-4,5 år och dom lär sig omvårdnad av patienter och inget avancerat, en läkare läser 5,5 år och deras utbildningar är MÅNGA nivåer svårare.
En flygledarutbildning läser man med hela dagar och har inte vinter/sommar/höst/sportlov.
Anmäl inlägget
Re: Fredrik
Skrivet av Billy, 2015-05-15 22:11:45
Har jag någonstans skrivit "...vi har det tuffaste arbetsuppgiften i landet och behöver gå tidigt i pension."?
Däremot har jag sett många flygledare som inser sina begränsningar. Inget att skämmas för utan något jag högaktar och som du förringar!
Enligt LFV så är inte RTC något mirakelmedel i att reducera behovet att flygledare och dessutom är det väl bara knappt hälften av Sveriges flygledare som påverkas.
Om vi inte utbildar pga minskat behov påverkar väl knappast dagens flygledare...?
Anmäl inlägget
Grattis ACR
Skrivet av Anna, 2015-05-15 21:41:59
Grattis och fantastiskt att lyckas med att behålla era första fyra uppdrag. Starkt jobbat! Att på fyra år ta över 13 torn från staten är så imponerande. Ni betyder mer än ni tror för marknaden. Läs alla inlägg så förstår ni. Staten har fostrat ett gäng.....
Anmäl inlägget
Billy du har helt rätt och
Skrivet av Fredrik, 2015-05-15 21:34:12
de ska nästa generation flygledare vara glada över. Om alla operativa flygledare i landet vill arbeta till 65-67 så behöver vi inte utbilda på många år. Definitivt inte om RTC blir en succé och hälften av dagens flygledare behövs. Håller dock inte med dig att vi har det tuffaste arbetsuppgiften i landet och behöver gå tidigt i pension. Kortaste utbildningen har vi!
Anmäl inlägget
Re: Fredrik
Skrivet av Billy, 2015-05-15 21:12:03
Ja du Fredrik, om du inte har fattat att vårt jobb kräver lite mer än "...de flesta i vårt samhälle..." så hoppas jag givetvis att du blir chef och inte jobbar operativt. Att du är 25 är inte någon ursäkt för den dumhet du uppvisar.
Vi har många flygledare som är i den åldern (25-35) som förstår hur viktigt vårt jobb är och att det inte är självklart att man klarar av det när man närmar sig 60.
Anmäl inlägget
RE: Fredrik
Skrivet av Peter, 2015-05-15 20:07:03
Återigen Fredrik, det är inte dina privata åsikter om pensionsåldern som är relevant. Du kanske tycker att det är ok men det är ju därför vi har ett regelverk. För att skydda passagerare från sådana som dig.
Anmäl inlägget
Chefsämne
Skrivet av Thomas A, 2015-05-15 18:53:23
Ett riktigt chefsämne den där Fredrik! :D Nåja, det går förhoppningsvis över med ökad mognad.
Du har kanske inga problem med att jobba men dom som drabbas av dig har kanske problem! :-(
Anmäl inlägget
Billy och några få...
Skrivet av Fredrik, 2015-05-15 17:18:57
Billy, du kommer säkert bli ihågkommen som den som visste och förstod allt. Nu är jag betydligt äldre än så och jag har inga problem med att arbeta till 65-67. Som de flesta i vårt samhälle, även de som jobbar!!! Tyvärr har jag inga aktier i ACR, skulle gärna haft om möjligt. Man glömmer snabbt heter det visst! Innan acr blev ett "hot" klandrade vi alla LFV och dess "olika" chefer. Själva vill vi inte ta ansvar för personal eller bolag, utan bara leda flyg några timmar och sen gå hem.
Anmäl inlägget
Inte för Fredriks skull
Skrivet av Peter, 2015-05-15 16:02:16
Fredrik, att vi har pensionsålder vid 60 är inte för att ditt nöjes skull, det är till för att (ja det finns undantag) det inte är lämpligt att jobba längre än så. De flesta länder har lägre pensionsålder än så (inte sällan 55).
ACR har ju ett lysande exempel på att det inte alltid räcker att klara medical! Övergången som skedde i Västerås är ett skrämmande exempel på hur illa det kan gå.
Anmäl inlägget
Onödigt bråk
Skrivet av FL ESOS, 2015-05-15 13:18:51
Fler arbetsgivare är bra men tyvärr, som Bengt beskriver nedan, så gjorde ett fåtal gamla Luftisar som gick över till ACR så att det blev konflikt mellan tidigare kollegor och det skapade en dålig stämning.
För övrigt så kommer "Fredrik" att bli besviken! Skulle också gissa att åldern på honom är en förklaring till naiviteten.
Anmäl inlägget
RE: Fredrik
Skrivet av Senior FL, 2015-05-15 13:04:08
Låt mig gissa Fredrik; Du är 25-35 har ingen utbildning förutom flygledarutbildningen, har inte haft några andra jobb än flygledare och nu vet du minsann hur den fria marknaden fungerar.
Wake up and smell the coffey! Du tillhör förmodligen den lilla klick "teachers pet" som tror på VD;ar, personalchefer och aktieägare.
Jag skulle också vilja träffa dig när du närmar dig 60! Väx upp!
Anmäl inlägget
Herregud Fredrik!
Skrivet av Billy, 2015-05-15 12:16:41
Hehe, jo så är det nog... :D
Låt oss bara hoppas att dina kollegor i ACR inser vem du är och att antingen har du väldigt många aktier i ACR eller så förstår dom att du är en fd LFV;are som har noll koll på hur den fria marknaden fungerar. Där är det glasklart att AT är AT och AG är AG. Det är gulligt att du tror att din VD vill dig väl!
Jag hoppas innerligt att du kommer ihåg vad du sa om pensionsåldern, nu när du är 25 år och odödlig, när du närmar dig 60!

Anmäl inlägget
Sv Billy
Skrivet av Fredrik, 2015-05-14 22:17:31
Min tolkning är att ACR vd vill stödja vår yrkesgrupp och se till att vi gemensamt stärker vår ställning i branschen. Om vi gemensamt med ACR kan leverera flygledningslösningar som är effektivare ochj säkrare än LFV/SAAB remote så är det toppen. Inte bara kvartalsrapporter som många surgubbar tror. God ekonomi är ett måste och skapar möjligheter, Jag behöver inte gå i penison vid 60!
Anmäl inlägget
Re: Bengt
Skrivet av Kalle, 2015-05-14 14:06:19
Kappvändaren(na) som du nämner har idag ingen högre befattning inom ACR... Hur kan det komma sig...?
Anmäl inlägget
Krokodiltårar
Skrivet av Billy, 2015-05-14 14:02:22
"– Europas flygledare och fackliga organisationer måste bli bättre på att möta framtidens utmaningar, säger han." ... säger Vilhelm! :D
Varför...? För att det är för dyrt att flyga...? För att han vill leverera mer utdelning till aktieägare...?
Nåja, vi får väl se...! :D
Anmäl inlägget
Kappvändare
Skrivet av Bengt, 2015-05-14 13:26:20
Utveckling är bra men det får inte bli "Kejsarens nya kläder". Naiva och outbildade flygledare tenderar att acceptera ALLT bara det är nytt, inget kritiskt granskande.
De som var oerhört negativa mot LFV vid övergången till ACR och oerhört positiva till ACR (bråk med gamla kollegor osv) måste vi ignorera och samarbeta istället så att vi bevakar våra intressen. Det måste inte vara en konflikt att bevaka sina intressen samtidigt som man jobbar för en positiv utveckling av flygtrafikledningen.
Anmäl inlägget
Sunt förnuft...
Skrivet av Observer, 2015-05-14 11:20:03
borde gälla hos alla. Allt blir bra, även inom vårt lilla domän, om alla ställer upp. Bromsarna försvinner med automatik och det blir bra så. Ingen orkar lyssna på avundsjukan och missnöjet. Skoj faktiskt att även utvecklingen nått flygledningen - på tiden då inget hänt på många, många år.
Anmäl inlägget
Heja Thomas
Skrivet av Hasse, 2015-05-13 23:54:02
Utbildningen av flygledare via Norrköping och antalet flygledare kan ju tillskrivas Thomas A. LFV gör nu så gott dom kan för att rätta till detta klavertramp.
LFV har en historia av att inte lära sig av just historien. Med nuvarande personalchef lär det bli nya käftsmällar som LFV;s ledning får gå på, igen... Trist.
Anmäl inlägget
Vad händer i morgon?
Skrivet av Björn, 2015-05-13 21:59:29
ACR har visat vägen att vi flygledare är viktiga. LFV? Hmmm. Vet inte vad jag ska säga. Vilken kaos de skapat och senast hos alla de studenter LFV rekryterat till grundutbildning. Nu står de flesta av eleverna på gatan. Snacka om felkalkyl och att inte ta ansvar. Hur kommer det se ut när RTC får fullt stöd av LFV. Nä, flygledare hos LFV vill jag inte längre vara! Sorry!!!
Anmäl inlägget
Här dumpas ingenting
Skrivet av Hasse, 2015-05-13 20:27:30
Här dumpas ingenting! Låter ni bara inte de som i början var väldigt högljuda bestämma så finns det inget att dumpa! Och för allt i världen, lyssna inte på företagets krokodiltårar! Dom kommer alltid att klaga på att det måste bli billigare. Det finns nog en och annan toklojal flygledare som går på det men se till och tysta dom! Så dumpas det ingenting!
Ta hjälp av riktiga förhandlare i ST så behöver ni inte oroa er.
Anmäl inlägget
å
Skrivet av oroad, 2015-05-13 19:51:59
...ännu fler anställningsvillkor som ska dumpas...
Anmäl inlägget
Hög svansföring
Skrivet av Tjockeleffe, 2015-05-12 16:33:07
Varken stor eller liten FL kan ju veta vad som blir bäst i längden... Men hög svansföring har båda!
Anmäl inlägget
Inte du själv som betalar!
Skrivet av Liten FL, 2015-05-12 15:37:29
Stor FL menar att det är ekonomiskt hållbart att investera i ett fjärrstyrt torn och sen betala för en dyr tjänsteleverans från någon annanstans i landet. Frågan man kan ställa sig ifall "Stor FL" själv skulle ta en sådan investering privat. Eller det gör kanske detsamma när det är någon annans pengar... Om det är så bra och lönsamt så kanske "Stor FL" ska investera i projektet och sälja detta vidare.
Anmäl inlägget
Dyrt i längden
Skrivet av Stor FL, 2015-05-12 14:13:49
Kvalitén beror i stor utsträckning på tillgänglighet. Att ha flygledare eller AFIS-tjänstemän i varje torn blir dyrt. Fjärrstyrda torn innebär betydligt bättre tillgänglighet per flygledare. Men det kan kanske vara svårt att förstå om man är Liten FL. Rätt många flygplatschefer begriper det uppenbarligen inte.
Anmäl inlägget
Vem vill betala?
Skrivet av Liten FL, 2015-05-12 12:10:17
Stor FL tycker bl a att en halvering av flygledare ökar kvalitén. Hur tänkte hen där? Vem vill betala för system som inte kommer att sänka kostnaderna? På de flygplatser som har låg trafik är det nog betydligt mer effektivt att endast leverera AFIS-tjänst. Varför investera 20 miljoner plus i en mast och låta någon individ som sitter några mil bort att sköta trafiken. RTC är tyvärr inte genomtänkt och de kunder som blir pålurade detta system kommer att få plocka upp dyra räkningar i framtiden.
Anmäl inlägget
Dyrt för flygplatsägare
Skrivet av Stor FL, 2015-05-12 10:43:33
Bekymmersamt att kommuner som driver flygplatser inte har koll på att deras flygplatschefer kan räkna. I längden kommer dessa kommuners skattebetalare få betala för dyra ATS-lösningar. ACR måste nog halvera sina personalkostnader om de ska kunna konkurrera med fjärrstyrda torn i både ekonomi och kvalitet.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev