Skriv ut  

Sverige saknar en flygstrategi

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 8 juni 2015
I Danmark har man nyligen tagit de första stegen mot en flygstrategi. Den ska garantera att flygbranschen kan fortsätta att utvecklas i landet. I Sverige finns ännu inget sådant arbete, trots ett initiativ från den förra regeringen.

I början av maj presenterades i Danmark en rapport om framtiden för flyget i landet. Där konstateras att flygbranschen är en mycket viktig näring som direkt och indirekt drar in 43 miljarder danska kronor samhällsekonomin. Flyget ger cirka 30 000 människor arbete i branschen medan ytterligare 20 000 indirekt lever på flyget.

Därför måste framtiden säkras för flygbranschen i Danmark, menar branschföreningen Dansk Luftfart som nu manar politikerna att utarbeta en nationell luftfartsstrategi.

Liknande tankar finns i Sverige. Den förra regeringen inledde arbetet på att ta fram en strategi för flygbranschens utveckling i Sverige och Stefan Löfven lovade en ”aviationsstrategi” om han kom till makten efter valet.

Sedan dess har inte mycket hänt.

– Nej, frågan verkar ha fastnat i näringsdepartementet. Och över huvud taget verkar det som att planerna på en luftfartsstrategi handlar om att vi ska resa med tåg istället. På något annat sätt kan jag inte tolka regeringens utspel om Bromma, de regionala flygplatser och framför allt flygskatten. När jag ställer frågan om hur det går med flygstrategin får jag bara höra att arbetet pågår, inget mer, säger Edward Riedl, riksdagsledamot (m) med flyget som en av sina specialfrågor.

En sökning på regeringens egen hemsida på ordet ”flygstrategi” ger 0 träffar. Samma sak på Socialdemokraternas och Miljöpartiets egna hemsidor.

– Nej, det kommer nog inte att hända mycket på det området, säger Janne Bergling, branschchef i Svenska Flygbranschen.

Uppgivenheten i branschen har fått extra näring av det faktum att Danmark nu av allt att döma tagit ett stort steg mot att formulera en flygstrategi för landet. Edward Riedel oroas över att tiden går och ingenting händer.

– Om Danmark redan är på gång med att formulera sig, då är vi förlorare på det området. Och det gäller inte bara flyglinjer och arbetstillfällen direkt anslutna till flyget. Lika viktiga är de företag som arbetar i branschen med forskning och teknikutveckling, det finns mängder av områden inom flyget där svensk ingenjörskonst ligger långt framme och borde uppmärksammas, men allt vi hör talas om är flygskatt.

– Ytterligare ett problem är att den utlovade flygstrategin utarbetas ”in-house” inom regeringen. Då finns alltid risken att man missar en mängd fakta som är viktig att få med, helt enkelt för att man inte kan branschen eller för att inriktningen redan är satt från början, säger han.



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ja hejja
Skrivet av Fredrik, 2015-06-12 10:14:00
Edward Riedl, riksdagsledamot (m) måste vara den största pajas som finns. Skriver barnsliga insändare och interpellationer om Bromma i parti och minut. Han kan ju fråga sej varför debatten om Bromma existerar och det stavas fd. Alliansregering som ville att Bromma skulle bli storflygplats som strider mot ingånget avtal
Anmäl inlägget
Regeringen gillar bara krisgsmaterial
Skrivet av Jonas, 2015-06-10 11:42:14
Nuvarande och gamla regeringen fokuserar bara på försvaret och SAABs försäljningar av stridsflyg. Så uppenbart! Regionala flygplatser och det civila flyget får inget gehör. Låt de mindre flygplatserna och regionala flygbolag blöda och låt Swedavia och LFV som statliga bolag styra svensk utveckling inom flyget och tjäna grova pengar.
Anmäl inlägget
Inte korrekt
Skrivet av Långbänken, 2015-06-09 18:21:15
Jag tror att många har missuppfattat de politiska strömningarna i Sverige just nu.Det skulle inte på något sätt vara politiskt korrekt att vidta åtgärder som främjar flygets utveckling i landet. Det kan ni fetglömma.Det kommer att satsas på väg- och spårbundna trafikslag. Jobb som (ev) försvinner från flyget kommer att på pappret att balanseras av arbetstillfällen inom "miljövänliga" trafikslag.Om linjer (och flygplatser) läggs ner hurrar man bara!
Anmäl inlägget
Mumma för Miljöpartiet
Skrivet av Stor FL, 2015-06-09 17:41:44
Löfden rår inte på MP. Någon flygstrategi som innehåller utveckling av flygsektorn kommer inte se dagens ljus med MP i regeringen.
Anmäl inlägget
Slakten av flygplatser
Skrivet av Cege, 2015-06-09 12:50:11
Edward Reidl har varit högst bidragande till slakten av flygplatser i Sverige. Regionala flygplatser går på knäna samtidigt som pengarna rinner ut från Arlanda in i div byggprojekt som borde finansieras på andra sätt.

De större flygplatserna bör finansiera de mindre. Ett sånt system har man i Norge och det fungerar bättre än det Svenska.

Edward tycker nog livet är behagligare i opposition då man slipper fatta beslut själv.
Anmäl inlägget
Flyganställda och skatteintäkter
Skrivet av Mr €, 2015-06-09 08:39:50
Staten vill gärna få in skattepengarna och från de anställda i flygbranschen och jag misstänker att den % sjunker snabbare och snabbare. Det stora misstaget var att inte gå med då Airbus bildades och inte tvinga fram förbättringar i SAS divisioner som hade export intäkter. En annat misstag var att politiskt sälja ut och försöka döda svenska rymdsatsningar. Det räcker inte med att endast stödja Saab och gamla Flygmotor med villkorslån och Saab med EKN för att stoppa raset.
Anmäl inlägget
Jamen alltså... (@Anders)
Skrivet av Per, 2015-06-08 20:38:59
Det är ju irrelevant vad som står på oppositionens webbsidor! Ska det bli en strategi, som Löfvén sägs ha utlovat, så bör ju tankarna på en sådan presenteras av regeringspartierna.
Nu har vi ju vant oss vid Löfvéns alla löften, och att ett löfte från Löfvén i bästa fall betyder att det är en målsättning att det är en ambition att eventuellt genomföra saken i fråga om ekonomin så tillåter. Och Miljöpartiet och LO samtycker!
Anmäl inlägget
Som vanligt, för sent!
Skrivet av Oja, 2015-06-08 20:22:17
Hade vi (och Norge) haft en strategi eller åtminstone inte ständigt "slumra", skulle vi kanske sluppit försörja halva den danska flygmarknaden.
Anmäl inlägget
Neutralitet
Skrivet av Anders, 2015-06-08 20:16:59
Kära Anders Carlsson. Söker man på flygstrategi på C, V, SD,M,Fp egna hemsidor får man inte heller några träffar- men det kanske är irrelevant om man kan klanka ner lite på de rödgröna?
Anmäl inlägget
mycket trafik många strejker få passagerare Cph
Skrivet av thomas, 2015-06-08 18:50:32
Undra hur många % av sas passagerare som är Danskar? De drar vinstlotten med mycket Sas flyg från cph kastrup de många strejkernas flygplats
Anmäl inlägget
Vad hjälper en flygstrategi
Skrivet av Linkan, 2015-06-08 15:33:45
Detta är nog mest spel för galleriet. Vi låter de fria marknadskrafterna jobba. Staten skall väl inte satsa pengar på flyget. Flyget sköter sig själva. Den enda gång marknaden önskar inblandning av staten är om de får fördelar eller pengar.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev