Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Skellefteå flygplats vill ta emot fler och större flygplan
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 16 juni 2015
Tillväxten är bra, upp nästan 9 procent förra året. Men nu vill Skellefteå Airport ha mer trafik och investerar i utbyggd platta och på sikt även längre landningsbana.
Tornet Skellefteå
Det är drygt fem år sedan Swedavia sålde Skellefteå flygplats. En något motvillig kommun köpte den för det symboliska priset av en krona. Sedan dess har trafiken ökat med 56 procent och idag hävdar den sig väl i konkurrensen mot Luleå i norr och Umeå i söder. I dagarna togs de första spadtagen i en utbyggnad som ska öka antalet parkeringsflygplatser från dagens tre till fem. Det är en investering som ska underlätta dagens trafik men också förbereda flygplatsen för ytterligare tillväxt.
– Chartern är en stor del av verksamheten och ibland är det trång på plattan. När utbyggnaden är färdig kan vi ha fyra flygplan i storleken B737 parkerade samtidigt, säger flygplatschefen Robert Lindberg.
Det arbetet ska vara klart i september och under hösten ska även den masterplan som beskriver hur flygplatsen ska utvecklas de kommande 15 – 20 åren vara klar.
– Vi försöker arbeta så brett som möjligt, dels med hjälp av de analyser som de stora flygplanstillverkarna gör om tillväxten men också regionalt här hur efterfrågan kan komma att bli. Vi inget alternativ till flyget för dem som ska till Stockholm och faktum är att vi har dubbelt så många exportföretag som våra konkurrenter i Umeå och Luleå.
Det pekar även mot att en utbyggnad av banan ska rymmas i den kommande masterplanen, från dagens 2 100 meter till 2 550 meter.
– Det ger oss möjlighet att ta emot flygplan i storleksordningen upp till A330 och det tror jag vi behöver kunna göra på sikt. Bland annat finns en efterfrågan på större charterflygningar. Jag hoppas att vi kan komma igång med förlängningen under 2017 eller 2018.
Förra året hade Skellefteå närmare 320 000 passagerare, en ökning med 8,7 procent jämfört med året innan. Den övervägande majoriteten flyger inrikes till Stockholm, där SAS fortfarande är ensamma på sträckan trots att det med jämna mellanrum ryktats om att bland andra Malmö Aviation är intresserade av att ta upp konkurrensen.
Den stora tillväxten sker på chartersidan där det i dagsläget finns sex destinationer. Dessutom lyckades Skellefteå behålla Ryanair och en linje till Stansted när bolaget drog ner på trafiken i Sverige.
– Det finns ett starkt behov av mer flygtrafik i Skellefteå och det är den vi ska försöka möta med investeringarna.
Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Flyglärare inom obemannade flygsystem (UAS, drönare)
Lunds universitet, LTH, Trafikflyghögskolan
BRA CAMO Tech services is looking for a new employee
Braathens Regional Airlines AB
Systemsäkerhetsingenjör till enhet Flygsäkerhet
LFV
Besiktningsingenjör inom Lyft till Stockholm-Uppsala
Kiwa Sweden AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Regeringen överväger sänkt skatt på flyg
Norse Atlantic startar trafik till Kapstaden
Piloter på BRA tar strid
Fler artiklar
Nyheter från andra media
15:19 Mycket helikopterflygande under stor Nato-övning i Östergötland - SVT Nyheter
10:30 Debatt: Avskaffa flygskatten
11:16 Elva miljoner i värdeföremål beslagtagna på Arlanda – med nya lagens hjälp - SVT Nyheter
09:59 Isstorm på Helsingfors flygplats – försenar planen | Varlden - Expressen
09:13 Bröt sig in på militär flygplats – skyllde på kriget i Gaza - P4 Väst - Sveriges Radio
08:17 SAS fördubblar trafiken mellan Vasa och Stockholm – ”Positivt för regionen”
Fler artiklar
Flygforum
thomas :
SV: Sluta gnäll Skellefteå!
SL:
SV: Regeringen rör ej flygskatten
Tick:
SV: Resurspool SAS
Lars:
SV: Debatt: LFV stänger ner infrastruktur för ...
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap