Skriv ut  

Skellefteå flygplats vill ta emot fler och större flygplan

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 16 juni 2015
Tillväxten är bra, upp nästan 9 procent förra året. Men nu vill Skellefteå Airport ha mer trafik och investerar i utbyggd platta och på sikt även längre landningsbana.

Skellefteå flygplats
Tornet Skellefteå

Det är drygt fem år sedan Swedavia sålde Skellefteå flygplats. En något motvillig kommun köpte den för det symboliska priset av en krona. Sedan dess har trafiken ökat med 56 procent och idag hävdar den sig väl i konkurrensen mot Luleå i norr och Umeå i söder. I dagarna togs de första spadtagen i en utbyggnad som ska öka antalet parkeringsflygplatser från dagens tre till fem. Det är en investering som ska underlätta dagens trafik men också förbereda flygplatsen för ytterligare tillväxt.

– Chartern är en stor del av verksamheten och ibland är det trång på plattan. När utbyggnaden är färdig kan vi ha fyra flygplan i storleken B737 parkerade samtidigt, säger flygplatschefen Robert Lindberg.

Det arbetet ska vara klart i september och under hösten ska även den masterplan som beskriver hur flygplatsen ska utvecklas de kommande 15 – 20 åren vara klar.

– Vi försöker arbeta så brett som möjligt, dels med hjälp av de analyser som de stora flygplanstillverkarna gör om tillväxten men också regionalt här hur efterfrågan kan komma att bli. Vi inget alternativ till flyget för dem som ska till Stockholm och faktum är att vi har dubbelt så många exportföretag som våra konkurrenter i Umeå och Luleå.

Det pekar även mot att en utbyggnad av banan ska rymmas i den kommande masterplanen, från dagens 2 100 meter till 2 550 meter.

– Det ger oss möjlighet att ta emot flygplan i storleksordningen upp till A330 och det tror jag vi behöver kunna göra på sikt. Bland annat finns en efterfrågan på större charterflygningar. Jag hoppas att vi kan komma igång med förlängningen under 2017 eller 2018.

Förra året hade Skellefteå närmare 320 000 passagerare, en ökning med 8,7 procent jämfört med året innan. Den övervägande majoriteten flyger inrikes till Stockholm, där SAS fortfarande är ensamma på sträckan trots att det med jämna mellanrum ryktats om att bland andra Malmö Aviation är intresserade av att ta upp konkurrensen.

Den stora tillväxten sker på chartersidan där det i dagsläget finns sex destinationer. Dessutom lyckades Skellefteå behålla Ryanair och en linje till Stansted när bolaget drog ner på trafiken i Sverige.

– Det finns ett starkt behov av mer flygtrafik i Skellefteå och det är den vi ska försöka möta med investeringarna.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev