Skriv ut  

Landvetter får nytt miljötillstånd och nya linjer

Miljö, Anders Carlsson, den 18 juni 2015
Miljödomstolen har gett Landvetter flygplats en rejäl ökning av antalet rörelser. Samtidigt har både SAS och Norwegian skruvat upp närvaron på flygplatsen.

Landvetter

Igår fick Landvetter Airport ett nytt miljötillstånd. Mark- och miljödomstolen följde i spåren efter tillståndsgivningen på Arlanda och gav klartecken till en betydande ökning av antalet flygrörelser som idag ligger på 80 000 per år.

– Vi konstaterar att domstolen har gett oss tillstånd till 120 000 rörelser. Detta ger Göteborg Landvetter Airport möjlighet att fortsätta utvecklas för att tillgodose Västsveriges behov, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport.

Det innebär att Miljödomstolen till största delen har beviljat det som flygplatsen tagit med i sin ansökan. Förutom det utökade antalet rörelser (start- och landningar), möjliggör domen att förkorta flygvägarna i syfte att minska utsläppen. Avgående flyg kan, med något undantag, lämna flygvägarna då bullernivån på marken understiger maximal ljudnivå 70 dBA. Ankommande flyg ges även fortsättningsvis möjlighet att genomföra så kallade kurvade inflygningar, vilket också förkortar flygsträckan och minskar utsläppen.

Under förhandlingarna har det kommit krav på att det nya tillståndet ska vara tidsbegränsat. Det gick domstolen emot och menade att med tanke på hur viktig flygplatsen är för regionen, så blir det inget tidsbestämt avtal.

Samtidigt med det nya tillståndet passade SAS på att dels inviga den renoverade och helt utvidgade loungen, dels presentera två nya destinationer från Göteborg; till Paris och Bryssel. Inledningsvis blir det trafik tre dagar i veckan på båda sträckorna.

– Ja, vi går ut försiktigt och stämmer av intresset. Men vi vet redan nu att det finns en stor efterfrågan på destinationerna från både affärs- och semesterresenärer. Över huvud taget växer Landvetter i betydelse, det har vi bland annat sett på vår linje mellan Luleå och Göteborg där vi har kunnat öka kapaciteten väsentligt sedan starten, säger Malin Selander, presschef på SAS.

På sträckan till Paris har SAS konkurrens av Air France som flyger en daglig Embraer 190 från Hop i trafiken. På Bryssel är det Brussels Airlines som flyger omväxlande Avro RJ100 och Airbus A319 på de två dagliga rotationerna.

Även Norwegian satsar på Göteborg. Linjen till London Gatwick har hittills flugits sex dagar i veckan och dubbleras nu i ett slag till tolv turer i veckan. Det blir två dagliga alla dagar utom lördag. I och med att SAS flyttar sin Londontrafik till Stansted har Landvetter linjer till samtliga tre flygplatser i London: British Airways till Heathrow, Norwegian till Gatwick, SAS och Ryanair till Stansted.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Förvånad?
Skrivet av Kalla fakta, 2015-06-20 00:33:26
När man dukar bordet så väl genom att köpa GSE för en krona och sedan skickligt manövrera ut denna flygplats så är man värd denna utökning. Cards well played..
Anmäl inlägget
Suck
Skrivet av Alex, 2015-06-19 10:57:34
Fel i artikeln igen, som vanligt!
*Air France flyger två gånger om dagen, inte en
*Brussels flyger tre gånger om dagen, inte två
Anmäl inlägget
Trams
Skrivet av NewSAS, 2015-06-18 22:42:21
SAS hade förr linjer från GOT till AMS, BRU, CDG samt LHR. Alla minst dagliga. Men det slutade man med....undrar vem som tänkt till denna gången?! I vilket fall som helst, kul för GOT!
Anmäl inlägget
Stansted. SAS
Skrivet av MD11, 2015-06-18 15:51:39
Tråkig!Då blir det BA i framtiden till Heathrow.Klart bäst för W London med Heathrow Express till Paddington.
Anmäl inlägget
Trafik
Skrivet av Patric, 2015-06-18 15:13:32
HOP kör tre gånger om dagen
Anmäl inlägget
Hopp paris
Skrivet av Fg, 2015-06-18 11:13:49
Hopp flyger väl mer än 1 daglig?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev