Skriv ut  

Norwegian får lågkostnadskonkurrens på långlinjerna

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 22 juni 2015
Lågkostnadsflygbolaget Westjet börjar flyga atlanttrafik på Gatwick. Norwegian som hittills varit relativt ostörda när det gäller långlinjetrafik på Gatwick. Flygplatsen hoppas att det ska locka än fler långlinjebolag.

Norwegian är idag tredje största operatör på Gatwick i London, efter Easyjet och BA, med närmare 50 olika destinationer beroende på säsong. Förra året flög 3,74 miljoner passagerare med flygbolaget.

Gatwick är också Norwegian första långlinjebas utanför de skandinaviska länderna. De fyra USA-destinationerna; Fort Lauderdale, Orlando, Los Angeles och New York kompletteras i höst med San Juan och det har gjort flygbolaget till en viktig aktör för flygplatsen. Fram till 2008 använde ett flertal amerikanska flygbolag Gatwick för den transatlantiska trafiken eftersom reglerna satta stopp för flygningar till Heathrow. När de restriktionerna försvann bytte ett efter ett av de amerikanska bolagen till Heathrow och sedan mars 2013 har Gatwick inte haft något amerikans flygbolag bland kunderna. Vid sidan av Virgin Atlantic är Norwegian det bolag som flyger transatlantisk linjetrafik från flygplatsen.

– Samarbetet med Norwegian är mycket viktigt för oss, säger Stewart Wingate, vd på Gatwick.

Men nu har ytterligare en konkurrent dykt upp. Det är kanadensiska lågkostnadsbolaget West Jet som från nästa vår ska sätta in Boeing 767 på Gatwick. Vilka linjer som blir aktuella är ännu inte bestämt men troligtvis är det i första hand destinationer i Kanada som är aktuella. WestJet flyger idag mellan Halifax och Dublin och Glasgow.

– Vi älskar Gatwick. En välskött och effektiv flygplats som den är perfekt för ett lågkostnadsbolag som WestJet, säger Bob Cummings, vice vd på WestJet.

Gatwick som idag är en utpräglad kort- och medeldistansflygplats hoppas att den nya etableringen ska locka till sig än fler långlinjer enligt tesen att ny marknad ger än mer ny marknad. Tillväxt är viktig för flygplatsen som just nu lobbar hårt för att det är där som den nya bana som londonområdet behöver ska läggas och inte på Heathrow.

– WestJets beslut att starta flygningar till Kanada visar än en gång att långlinjer till lågkostnad är det som just nu förändrar flygbranschen.



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Svar till Vad säger ni?
Skrivet av Lågprispiloten, 2015-06-25 12:00:21
Norwegian Air International, NAI, har inga baser i skandinavien som DY skriver. Läs på innan du rättar folk.. Det är bara destinationer.. NAI har baser i endast Bankok, New York och London. Baseras flygen i Skandinavien gäller skandinavisk lagstiftning och det är Norwegian absolut inte intresserade av..
Anmäl inlägget
Longhaul
Skrivet av Långlinjer på Gatwick, 2015-06-24 19:25:19
Jaha så var det faktakoll igen... Gatwick har visst en del långlinjer. Kolla t.ex. Virgins tidtabell. Det kan bli intressant.
Anmäl inlägget
No
Skrivet av Justice, 2015-06-24 02:35:02
Nope, no competition . Westjet fly old aircraft to Canada.
Anmäl inlägget
Trött
Skrivet av Tycker det är, 2015-06-23 19:00:58
tramsigt att anmärka på "stavfel".De som gör det har väl inget annat att komma med.
FT's artiklar är oftast både trevliga och informativa.
Anmäl inlägget
@ai
Skrivet av bionuclear66, 2015-06-22 22:45:27
Nej de gäller inte då de städer du nämner är destinationer och inte baser...
Anmäl inlägget
Svar till Vad säger ni?
Skrivet av Andreas, 2015-06-22 17:27:37
Anledningen är att artikeln har fixats till lite sedan kommentarerna skrevs.
Anmäl inlägget
al
Skrivet av Vad säger ni?, 2015-06-22 16:54:51
Alias DY skriver att Norwegian inte har en långlinjebas i Skandinavien. Deras hubb på Kastrup, Arlanda och Gardermoen (som de har långlinjetrafik från alla tre) gäller alltså inte?

Olof, nej, det står inte Hathrow i artikeln. Gör du en sökning efter ord på sidan är de enda gångerna de dyker upp i din kommentar.

pf och Andreas: I artikeln står det amerikanska flygbolag. Varje British Airways eller Virgin Atlantic är amerikanska flygbolag.
Anmäl inlägget
Långlinjebas
Skrivet av DY, 2015-06-22 12:56:05
Citat:
" Gatwick är också Norwegians första långlinjebas utanför de skandinaviska länderna"

Norwegian har ingen långlinjebas i de skandinaviska länderna...!!
Anmäl inlägget
Rättning!!!
Skrivet av Olof, 2015-06-22 12:47:52
Är "Hathrow"en ny flygplats,eller? Läs i genom artikeln innan du lägger upp en den,för du har skrivit "Hathrow" på två ställen!
Anmäl inlägget
VS också
Skrivet av Andreas, 2015-06-22 10:50:25
Virgin Atlantic är också stora på Västindien och Florida från LGW.
Anmäl inlägget
Skal vi ta med
Skrivet av pf, 2015-06-22 10:47:58
Tampa og Orlando i USA med BA også ?
Anmäl inlägget
Transatlantisk trafikk, er forundret
Skrivet av pf, 2015-06-22 10:46:43
over at artikkeforfatter ikke nevner at BA f.eks flyr til Antigua, Bridgetown og Santa Lucia, for å liste opp noen oversjøiske destinasjoner ut fra LGW med BA.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev