Skriv ut  

Nextjet tar time-out och öppnar för SAS på Växjö

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 23 juni 2015
Sommaruppehållet förlängs på obestämd tid. Nextjet vill omarbeta trafiken på Halmstad och Växjö.

Det är ett beslut som kan öppna för SAS återkomst till Växjö.

Det är en produkt som inte ens flygbolaget själv är nöjd med och då är det bara en sak som återstår.

– Vi förlänger sommaruppehållet och omarbetar hela upplägget. Som trafiken flugits hittills finns inte underlag i nuvarande form, säger Magnus Ivarsson, vd för Nextjet till Flygtorget.

Det är linjen som idag är slingad från Halmstad till Arlanda, via Växjö som inte fungerar som den ska. Två avgångar dagligen och en mellanlandning på vägen har gjort att passagerare i Halmstad och Växjö hellre valt de två lokala flygbolagen inom Sverigeflyg, Kullaflyg och Flysmåland. De har båda fyra till fem dagliga rotationer till Bromma och blir ett betydligt mer attraktivt val.

– Därför har resultatet på linjen den senaste tiden inte varit enligt förväntan. Den rullar på marginalen men framför allt sker ingen utveckling, säger Magnus Ivarsson.

De båda flygplatserna blir därmed av med en av två aktörer på det som är en bärande del av trafiken, den till Stockholm. På båda håll letar man därför efter en annan operatör som kan vara intresserade. Halmstad har idag närmare 120 000 inrikespassagerare.

– Det gör att jag tycker att det finns en marknad för två flygbolag, säger flygplatschefen Magnus Edman.

I Växjö har flygplatsens vd Ulf Axelsson sett hur beläggningen hos Nextjet minskat och menar bland annat att två dagliga avgångar är för lite. Särskilt som huvudkonkurrenten Smålandsflyg/Sverigeflyg har fem, ibland sex dagliga rotationer.

– De har fyllt sina SAAB 2000 till Bromma medan Nextjet haft en tråkig utveckling på linjen till Arlanda, trots att de haft codeshare med SAS. Dessutom är både tåg och bil fortfarande en konkurrent till flyget, säger han.

Underlaget i Växjö är betydligt större än det i Halmstad och framför allt finns det en stor potential som stavas SAS, enligt Ulf Axelsson som jämför med relativt närbelägna Kalmar.

– När SAS slutade flyga på Växjö 2008 hade vi 80 000 passagerare till Arlanda. Kalmar har SAS-trafik och kan räkna in 180 000 passagerare. Jag ser det som att vi skulle kunna fördubbla vår egen trafik till Arlanda om SAS valde att öppna en linje.

Det är en argumentering som har visst stöd i de senaste årens utveckling där SAS tar in bland andra Jet Time och ATR på tunnare sträckor.

- Någon måste in på linjen och SAS har rätt utrustning.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Förnya flottan
Skrivet av Patrik Pilot, 2015-06-23 21:46:38
Det är nog dags för Nextjet att förnya flottan! Som passagerare väljer man nog fräschare flygplan om möjlighet finns.
Anmäl inlägget
Bromma
Skrivet av FOX, 2015-06-23 16:02:02
Ni har fel i att Sverigeflyg trafikerar Arlanda. De flyger på BROMMA!
Anmäl inlägget
Nära till Ängelholm/Helsingborg flygplats.
Skrivet av Bosse, 2015-06-23 15:40:25
Det är väl inte orimligt för boende i Halmstad att ta sig den korta biten till Ängelholm/Helsingborgs flygplats? Där flyger SAS till Arlanda 4-5 gånger dagligen. Dessutom blir det möjligt att ta sig dit med tåg, då den nya Pågatågsstationen öppnar i december.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev