Skriv ut  

SAS behåller egen handling - tills vidare

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 25 juni 2015
Budet från Swissport var för lågt. Det blir ingen försäljning av SAS Ground Handling just nu. Men strategin ligger fast och när rätt köpare dyker upp blir det försäljning.

Försäljningen av SAS Ground Handling, SGH, har dragit ut på tiden. I princip har det varit aktuellt sedan sen stora krisen i flygbolaget för två år sedan, då SGH tillsammans med bland annat Widerøe tillhörde det som sattes upp på försäljningslistan.  I början av 2013 inleddes förhandlingarna med Swissport men det var en process som, trots goda intentioner, inte ledde framåt mot målet att det schweiziska företaget skulle ta över de tre skandinaviska delarna i SGH.

I oktober 2013 köpte Swissport tio procent av verksamheten men sedan gick allt i stå. Visserligen fanns en avsiktsförklaring och till slut såldes också tio procent av verksamheten, men i samma veva gjorde Swissport andra uppköp med en åtföljande mycket lång integrationsprocess.

– Under den tiden har marknaden förändrats och vi har nu tre lönsamma bolag inom SGH, ett i varje land. Vi fick inte heller det bud vi ville ha och har därför avslutat hela processen. Istället överväger vi andra möjligheter, säger Henrik Edström, presschef på SAS till Flygtorget.

SAS har nu köpt tillbaka de utestående tio procenten och är tillbaka på ruta ett. En del har dock hänt under tiden: I Sverige är verksamheten på de regionala destinationerna utanför de stora flygplatserna såld till Swedavia. Samma sak i Norge, där Widerøe köper verksamheten på de 15 destinationer som SAS flyger på.

Strategin att outsourca den egna handlingen kvarstår dock. När priset är det rätta.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Konstigt att det går bra?
Skrivet av Mats, 2015-06-26 00:06:39
Väldigt konstigt att ett bolag går bra inom en koncern när det är till salu....
Ha ha ha....
Anmäl inlägget
Idag imorgon
Skrivet av al, 2015-06-25 15:27:01
Visst kan en tycka det är konstigt att SAS säljer av SGH nu när de går bra. Men notera väl att Wideröe var det enda bolag i koncernen som gick bra (förmodligen till stor del av statligt garanterade pengar på upphandlade linjer). SGH kan komma att sänka SAS. Gamla rävar tycker de har förstört ett fint bolag. En ny tid har slagit lite väl hårt i ansiktet mot SAS kanske, och det är dags att SAS förändras och förbättras. Om inte kanske vi inte flyger med SAS om tio år.
Anmäl inlägget
tjäna pengar?
Skrivet av Skumrask , 2015-06-25 12:39:44
Varför behålla grejer som genererar cash? Lika bra att sälja det... varför gå med vinst när en kan gå med förlust? SAS-ledningen verkar gilla att gå på knä och skjuter sig själva i foten gång på gång. det bästa skulle vara att outsourca allt och bara stoppa pengarna direkt i Gustafsons fickor.
Anmäl inlägget
Suck
Skrivet av Niklas, 2015-06-25 12:05:50
Ytterligare ett brutet löfte. Häv de statliga garantierna nu!
Swissport "köpte"... Hur mycket betalade de? Kan det vara så att SAS faktiskt gav bort en styrelsepost? Det var ingen fråga egentligen... Nu när det bevisligen inte blir Swissport har SAS gett bort 10% av ett svårdefinierat värde.. Keep up the good work SAS! Suck...
Anmäl inlägget
Toppen
Skrivet av Gullan Purser&Handlingexpert, 2015-06-25 11:52:19
Behåll tjejerna på marken, levererar service i världsklass. Ibland ser det ut som en teaterpublik framför biljettkontoret, men vi ger det andra bolag saknar speciellt då det krånglar för kunderna. Bra beslut!!
Anmäl inlägget
Varför
Skrivet av Å, 2015-06-25 10:18:01
Varför sälja något som nu äntligen börjat generera lite pengar? Synd att de även sålde Widerö som drog in fint med deg.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev