SAS – Spekulationer om de nya långlinjerna
Publicerad den 29 juni 2015
Fyra är klara, två nya är på väg in och tre står på tur för att renoveras.
I slutet av året har SAS sex A330-300 och tre A340-300 med helt nya kabiner ute i trafik. Det är en tydlig upprustning av flygplansflottan och något som var välbehövligt.
– Långlinjeflottan har varit sliten, det måste jag erkänna, har Rickard Gustafson tidigare medgivit.
Nu är den fjärde A330-300 som genomgått renoveringen i Zurich på väg in i flottan igen. Det innebär att LN-RKN, LN-RKH, LN-RKM och LN-RKO alla är utrustade med de nya kabinerna. Under hösten tillförs så de två fabriksnya A330E även de med den nya kabinen samtidigt som tre A340-300, OY-KBA, OY-KBM och LN-RKF skickas ner till Zurich för att utrustas med nya inredning.
I början av nästa år levereras ytterligare två nya A330E vilket gör att SAS då förfogar över elva nya och uppgraderade maskiner. Lägg till de fyra A340-300 som fortfarande finns kvar även om leasingavtalen successivt löper ut och som det ännu inte fattats några beslut om,
och långlinjeflottan är uppe i 16 maskiner. Det är fyra fler än idag om den inhyrda A340 från LanChile räknas in och det öppnar för att långlinjenätet ska växa.
Mycket riktigt har spekulationerna redan kommit igång, underblåsta av det faktum att SAS själva meddelat att de ska ge ett besked någon av de närmaste veckorna. Vid sidan av att det nu snart finns fler flygplan att tillgå, har också de nya avtalen med piloterna om just långlinjeproduktionen ytterligare förstärkt möjligheterna.
Vilka destinationer det kan bli tal om är alltså ännu inte officiellt. I planeringen spelar dels den befintliga konkurrenssituationen på linjen in, dels hur stor den samlade skandinaviska marknaden är på just den destinationen. Rickard Gustafson har även sagt att nya linjer ska hålla sig på den norra hemisfären. Att ge sig ner på södra halvklotet och därmed ta upp konkurrensen med bland andra de stora flygbolagen i mellanöstern, är inte aktuellt. Det har, enligt uppgift, kortat ner listan till dussinet möjliga destinationer och i den finns en tre i topp som är de verkligt heta namnen. Det skulle kunna handla om Boston och Miami i USA och Seoul i Sydkorea som ny destination i Asien. Å andra sidan finns också den klassiska destinationen Los Angeles säkert med på bruttolistan tillsammans med Singapore.
– Vi kommenterar inte någonting kring nya destinationer förrän det är dags att gå ut med en presentation, säger Henrik Edström, presschef på SAS.
Ytterligare en del i spekulationerna rör från vilken skandinavisk flygplats som den nya linjen ska utgå ifrån. Traditionen säger Köpenhamn men de två senaste långlinjerna, till Houston och Hong Kong, har hamnat i Stavanger och Stockholm. Det har även talats om att det finns en marknad i Oslo för ytterligare en intercont, i första hand till USA.
Kommentarer
en bjelle for noen ?
Bolag etter bolag har kuttet ut A-345 i sin flåte, hvorfor ?
Så hvorfor skal da SAS lykkes med den ?
Håller med 787, PEPE, Spiken och KA om att det vore riktigt kolt med A340-500/600 i SAS flotta.
Riktigt fantastiska maskiner dessa A340-500/600, synd att de blir allt mer ovanliga.
Riktigt kol maskin.
Vore riktigt kolt med A345 i SAS målning. Kanske till och med att SAS skulle börja flyga ULH.
Ser att SAS har hyrt in en A340-500 från Arik Air opererad av Hi Fly för att opperera flighter från CPH. Hoppas denna stanar hos SAS en längre tid eller att den till och med blir målad i SAS målning. A340-500/600 vore också ett bra flygplan då det är samma typrating på dessa som på resten av A330/340. Dessutom finns det många maskiner av dessa typer lediga nu då vissa bolag börjat ta ut dem.
SAS kjører gamle Airbus fra København, Norwegian, nye, moderne fly fra Oslo, København og Stockholm….you do The Choice!
Jag väljer dom österut + alt. TG.
Det kommer att bli rusning till Arlanda från kontinenten för att flyga långt från Arlanda med renoverade kabiner istf för nya B 787 B 777 A 380 dct från mellaneuropa, ett helt oslagbart koncept…………………
Tror det måste vara en bra blandning av pax och frakt för att SAS med sina kostnader skall vara lönsam på en interkontlinje. Då kanske Itcheon Souel är lämplig. En annan är Shanghai Pudong International Airport, en tredje Taiwan Taoyuan International Airport, man vill säkert lämna Singapore Changi Airport åt SQ men STO-SIN vore bra frakt trots Danska protester. Sen av nostalgiska själ kommer man säkert flyga CPH-LAX trots att LAX är 15:e plats på fraktlistan.
SAS har sedan 1980-talet succesivt avvecklat en stor del av sitt intekontinentala nat och blivit irrelevant pa dessa..Calcutta,Karachi,Lagos,Dar es Salaam,Jeddah,Bangkok,Manila,Osaka,Nairobi,
Johannesburg,Rio de Janeiro,Buenos Aires,Manila,Teheran,Kuwait ,Los Angeles,Seattle….vem som flyger Interkontinetalt behover SAS nar det finns Emirates,Lufthansa eller KLM/Air France till exempel..SAS fyller en funktion som matarflyg till New York..inget mera…
Vem bryr sig?
SAS är en oerhört liten spelare på marknaden.
Blir patetiskt när man pratar on 3 upprustade kabiner etc.
Vakna.
På mitt november schema har jag 2 övernattningar på Hilton ,marina del ray i LAX….kan det betyda nåt?
OSL-ORD (6/7)
CPH-MIA (6/7)
ARN-ICN (6/7)
ARN-NRT (5/7)
SVG-IAH avvecklas
Kære Spekulant, det skal du slet ikke regne med, jeg har opdateret SAS wikipedia page før og der er ingen fra SAS der har bekræftet det… Så, jeg tror at det er bare spekulation tyvær.
Oslo-Boston eller Köpenhamn-Boston måste ligga högt upp på listan.
Finns det något datum satt för pressrelease?
Det var väl bara dålig journalistik/missförstånd när det gäller antalet tillkommande A333E?
En (1) i år och ytterligare tre nästa år= netto 4 st. som vi visste sedan tidigare. Någon tolkade detta till att det skulle tillkomma tre stycken utöver de första fyra= netto 7 st. men det har väl rätts ut på andra forum att så bra var det inte, bara ett missförstånd.
Då får vi hoppas på ytterligare tre A330E som man tydligen kan få till bra pris och leverans inom den närmsta framtiden då inte jättemånga flygbolag är intresserade av denna, utan tålmodigt väntar på A330NEO istället. Bra för SAS del.
Även om en inte ska lita på allt som står på Wikipedia finns det en liten detalj som ändrats de senaste dagarna, under “Orders” för A330 har siffran ändrats från 4 till 7, frågan är om det är sant eller bara vilda spekulationer (https://en.wikipedia.org/wiki/Scandinavian_Airlines#Current_fleet). Det blir spännande att se när SAS lägger korten på bordet!
Ingenting nämns i denna artikel om att SAS ska ta in ytterligare 3 stycken A333 nästa år utöver de A333E som tas in.
Länk
http://www.check-in.dk/sas-har-indkredset-nye-langrutedestinationer#.VZFxrhvtlBe
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten