Skriv ut  

SAS startar karriärcentrum för piloterna

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 1 juli 2015
En ojämn åldersstruktur och svårt att göra karriär. Det vill SAS nu råda bot på genom att inrätta en avdelning med uppdrag att stimulera alternativa utvecklingsvägar för piloterna.

Karriärsutvecklingen för en pilot inom SAS går långsamt. Det beror på den demografiska strukturen som visar på ett större antal äldre piloter och ett mindre antal i yngre åldrarna. För de yngre blir då möjligheten att avancera begränsade och bygger framför allt på ett långt tidsspann.
                     
Det vill nu SAS råda bot på genom att inrätta ett kompetensutvecklingscentrum som ska öka rörligheten för flygbolagets piloter, både internt och externt.

- Det var ett av de fokus som fanns i det nya kollektivavtalet som vi förhandlade fram. Vi vill stimulera möjligheten att hitta alternativa karriärvägar eftersom det idag tar väldigt lång tid att bli kapten i SAS, säger Henrik Edström, SAS presschef till Flygtorget.

Den nya avdelningen inrättades i maj och ännu är formerna för arbetet inte helt klara. Grundtanken är att rörligheten ska öka på alla plan till exempel genom ett utbyte med andra flygbolag. Bland annat förs diskussioner med bland andra Emirates om möjligheten att som SAS-pilot arbeta där under en tid. Grundtanken är att den rörlighet som då uppstår dels kan öppna nya vägar inom SAS, dels ger möjlighet att bygga erfarenheter från andra håll. För SAS är det också ett sätt att hantera ett problem som på sikt kan hämma nyrekryteringen av piloter. En alldeles för lång löne- och karriärsutveckling kan få piloter att välja andra flygbolag.
-Vi vet att vi har professionella och mycket attraktiva piloter i SAS som är efterfrågade utomlands. Framför allt vill vi aktivt medverka till att öka karriärmöjligheterna för vår pilotkår.

Svensk Pilotförening konstaterar att genomströmningen av piloter inom SAS har varit svag de senaste åren.

- Vi ser också att de kommande pensionsavgångarna även de inte är särskilt omfattande. Det här kan vara ett sätt att får utvecklingen för piloterna att ta fart och att mer aktivt kunna påverka sin egen karriär, säger Martin Lindgren, ordförande i SPF.

De piloter som väljer att arbeta för ett annat flygbolag, eller att prova på någon annan arbetsuppgift inom SAS, har sedan möjlighet att återvända till sin ursprungliga tjänst.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Skönt att det finns humanister
Skrivet av Norwegian pilot, 2015-07-05 07:56:45
Tycker det låter som en alldeles utmärkt idé mht rådande situation inom SAS. Kul att höra att det finns lite personal-känsla kvar i denna branschen, värre hos oss med rödnäsor...
Anmäl inlägget
@Dr W
Skrivet av Ior, 2015-07-03 05:48:01
Är man ingen bra ledare (eller potential att bli) ska man inte vara pilot.
Man anställer blivande kaptener, inte styrmän.
Anmäl inlägget
Ty
Skrivet av !?, 2015-07-02 22:58:44
SAS har snart inga egna piloter
Anmäl inlägget
Ledarskap
Skrivet av Dr.Watson, 2015-07-02 16:27:28
Att vara kapten är ett chefsjobb. Alla är inte lämpade att vara chef.
Anmäl inlägget
Pilot med annan uppgift i SAS.
Skrivet av Morran, 2015-07-02 01:11:02
Det var en nyhet och den dörren är nog stängd.
Handlar om att göra sig av med det man på Frösundavik uppfattar som dyra flygare.
Flygbolaget sköts säkert bäst utan piloters inblandning.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev