Skriv ut  

Boeing på gång med B787-10

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 28 juli 2015
Boeing är på väg med den tredje och största modellen av Dreamlinern. Tidtabellen håller och enligt planerna ska Singapore Airlines kunna ta emot det första exemplaret 2018.

Boeing 787

Boeing 787-8 var först ut och nu har flygbolagen börjat ta emot också mellanversionen, 797-9. Bland andra Norwegian får i fortsättningen enbart den förlängda versionen. Den betydligt längre modellen, 68 meter mot drygt 56 för dem minsta versionen, kommer att kunna ta 323 passagerare i en treklass-konfiguration. Det ska jämföras med de 242 som ryms i treklasser B787-8. Den stora kabinen sker dock på bekostnad av räckvidden och 787-10 har enligt Boeing en typisk räckvidd på 13 000 kilometer medan mellanmodellen kan flyga 15 400 kilometer. Det kan vara en orsak till att B787-10 inte säljer så bra som Boeing hoppats på, i dagsläget finns order på 140 flygplan. Det kan jämföras med de två andra modellerna som sålt nära fyra gånger så bra. Även Airbus har haft motsvarande prognosfel med den minsta versionen av A350XWB som av allt att döma inte kommer att byggas över huvud taget.
   
Det bekymrar dock inte i ögonblicket Boeing som just nu passerat den viktiga CDR-gränsen i utvecklingen av modellen. CDR, critical design review innebär att flygplanet hittills klarat alla hållpunkter i utvecklingsprogrammet och närmare sig tidpunkten för första montering och efterföljande testflygning. Att det gått så smärtfritt i utvecklingen av den långa versionen menar Boeing beror på att de kunnat använda erfarenheterna från B787-9. Det riktigt svåra arbetet gjordes med B787-8 och den första utvecklade modellen har varit en enklare process. Boeing 787-10 blir därför i princip en förlängd 787-9.
   
Boeing räknar med att tidtabellen håller och att första leverans ut till flygbolagen ska kunna ske 2018. Singapore Airlines är launch-customer med en beställning på 30 flygplan. Övriga flygbolag som beställt den längsta Dreamlinern är All Nippon Airways, British Airways, Etihad Airways och United Airlines. Dessutom har två leasingföretag, ALC och GECAS beställt modellen.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

ett skämt
Skrivet av Kjaerholm, 2015-07-30 18:45:24
787-10 är ett skämt, A 350 är så mycket bättre. Varför gör Boeing så här, med 777-x på gång. Även vanliga 777 är bättre än 787-10
Anmäl inlägget
B787-10 har dåliga prestanda
Skrivet av Frank Z, 2015-07-28 22:26:48
Om B787-9 kan konkurrera relativt väl med Airbus än så länge (pris på titanium gör flygplanet till en förlustaffär för Boeing,) så är Boeing med 787-10 ute och cyklar, prestanda och räckvidd är alldeles för dålig för att konkurrera med A350-900 och A350-1000. Inte konstigt att flygbolagen ratar B787-10
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev