SAS nya Airbus A330E försenad
Publicerad den 11 augusti 2015
En betydande del i förnyelsen av SAS långlinjeflotta är de A330E som enligt planerna ska levereras det närmaste halvåret. Nu har dock Airbus i Toulouse meddelat att den första maskinen blivit försenad.
– Det är helt odramatiskt och något som kan hända. Men den kommer alltså inte enligt den ursprungliga planen, säger Malin Selander, presschef på SAS till Flygtorget.
Det påverkar dock planeringen av den nya linjen mellan Arlanda och Hong Kong som startar den 10 september. Tanken var att maskinen skulle användas på rutten som är samslingad med Arlanda – Chicago, där den skulle växla med en A340. Nu använder SAS istället en av de vanliga A330-maskinerna tillsammans med en A340.
– Det blir ingen skillnad i passagerarupplevelsen. Alla våra fyra A330 är uppgraderade med de nya kabinerna och dessutom påbörjas nu i augusti även uppgraderingen av den första av de fyra A340-maskinerna som ska få nya kabiner.
I nuläget pekar det mesta på att den försenade A330E levereras i slutet av september som då omedelbart sätts in på linjen till Hong Kong. Den följs i slutet av året av nästa A330E som också den ska gå i slingan på Hong Kong och Chicago.
Kommentarer
Har verkligen SAS ordinarie 333:or räckvidden som krävs för Hong-Kong? Trodde det var delvis därför maskinen skulle in på denna linje…
Vem bryr sig. Bara man kommer fram!
Om man nu tillfälligt tar in en extra maskin (den gamla 330) så länge, från vilken linje tar man den ifrån då?
SAS Airbus A330-300 har ca 264 stolar.
Hur många säten har de olika bågarna? 340/330/330E respektive?
…som ett tillfälle att flyga med nya plan, utan snarare som en möjlighet att flyga till HK. Enl plan så skulle ju VARANNAN FLIGHT (@GG) göras med den gamla kabinen ändå (A340). Således ingen större (PR-)katastrof (@Tonne) eftersom planen fortfarande kommer att hållas. Katastrof hade det varit om man fått ställa in starten av dessa flygningar, men så är inte fallet.
för SAS.
er at SAS sørger for transport av sine kunder, fra A til B.
Jeg antar at alle flyselskap har i sin “kontrakt” med kunden, en klausul som sier at det kan innsettes annen type kapasitet-mao det er reisen fra A til B som kunden i hovedsak kjøper.
SAS har marknadsfört sin nya c-class ganska mycket för denna nya linje, både i Svensk affärspress och lokal media i Hong Kong. Vågar de verkligen sätta in plan utan den nya inredningen?
Steff
Vad jag förstått är det svårigheter med leveranser av säten till business class
Enbart premiärflygningen kommer att ske med en 330 med uppgraderad kabin. Resten flygs med 340 med gamla kabiner.
Den första 340 med uppgraderad kabin går i trafik först i november.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten