Skriv ut  

Ökad trötthet bland flygledare

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 17 augusti 2015
Trötta och utmattade piloter har länge varit något som diskuterats i flygbranschen. Nu kan det visa sig att även flygledarna lever med trötthet under arbetet.

– Det är något som vi har ögonen på, säger LFV

Två av tio amerikanska flygledare har begått misstag i arbetet, till exempel att inte separera två flygplan med tillräckligt avstånd, det senaste året. I de flesta fall beror det på att de varit trötta. Det visar en ny undersökning som Federal Aviation Administration gjort.

De amerikanska flygledare som deltog i testen hade en mätare runt handleden som registrerade när de sov. Och det visade sig snart att det berodde på hur arbetspassen lades upp som avgjorde om de blev trötta eller inte. Med för korta perioder av vila mellan passen ökade tröttheten och med för lite vila var flygledarna trötta redan när de var tillbaka på jobbet för nästa arbetspass. Ett av de tyngsta scheman som undersökningen hittade, var fem åttatimmarspass under fyra dygn med så lite som åtta timmars vila mellan passen. Trots det tunga arbetet var det många flygledare som gillade det upplägget eftersom det gav tre lediga dagar i följd.

– Även med åtta till tio timmars vila mellan arbetspassen återställs inte koncentrationsförmågan till samma nivå som med en fullständig viloperiod, utan arbetet utförs på en lägre nivå. Kronisk trötthet medför en allvarlig påverkan på hur koncentrerad och alert en flygledare är och därmed på säkerheten i flygledningssystemet, konstateras i undersökningen.

I Sverige är LFV medvetna om hur schemaläggningen påverkar trötthet och koncentrationsförmåga. I första hand är det personalen med tjänstgöring i treskift som utsätts för påfrestningar, något som sker på Arlanda, Landvetter, Sturup och i kontrollcentralerna i Malmö och Stockholm.

– Det ska vara max 90 minuter i position under arbetstiden innan vila, minst åtta timmars vila mellan två pass och en veckovila på minst 36 timmar, säger presschefen Per Fröberg på LFV till Flygtorget.

Det är något kortare viloperioder än de 11 timmar som arbetstidslagen föreskriver men de kan förhandlas ner i de olika kollektivavtalen, vilket alltså gjorts.

– Men om någon vill ha 11 timmar mellan passen då tillmötesgår vi det. Vi har även den möjligheten att en flygledare kan ringa innan ett pass, till exempel om man haft sjuka barn hemma och inte kunnat sova ordentligt och hänvisa till att man inte vilat tillräckligt. Då slipper man det aktuella passet.

Även inom EU har frågan om en ökande trötthet bland flygledare uppmärksammats och det pågår för närvarande en utredning. Den ska enligt planerna resultera i dels ett system för att möta tröttheten, dels nya regler för schemaläggning av arbetet i torn och kontrollcentraler. De ska vara på plats vid årsskiftet 2016/2017.

– Vi har ögonen på det här och det är något som vi jobbar med, säger Per Fröberg.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Re: Pålle
Skrivet av Tjockeleffe, 2015-08-20 19:50:09
Du borde nog studera lite microekonomi... :D
Anmäl inlägget
Sträck på er!!!
Skrivet av Pålle, 2015-08-20 15:04:28
Kvalité levereras när fler konkurrerar om samma produkt. Kunden har också en valfrihet och kan neka de som inte levererar/säljer ett bra jobb eller produkt. Tyvärr, har många fel då de menar att allt blivit sämre. Det var inte bättre förr. I vart fall inte för de betalande. Bara för de som om inte behövde sträcka på sig för att leverera en bra och prisvärd produkt.
Anmäl inlägget
Peter F
Skrivet av FL ESOS, 2015-08-20 09:06:19
Skulle LFV bry sig om detta?! Knappast! Dom har visat allt för många gånger att huvudkontoret är viktigare än produktionen och hur personalen mår.
Det ena tokbeslutet efter det andra och sen NUAC;s revirpinkande på det blir en organisation i kris. NUAC;s lednings enda vilja är att försämra för personalen, har varit "hans" agenda sen "han" kom till verket för många år sedan.
Anmäl inlägget
Yrkesheder finns inte längre
Skrivet av Bitter, 2015-08-19 23:59:35
Kvalitet och yrkesheder är inte längre något man kan förvänta sig, tyvärr. Alla ser om sitt eget och skiter i helheten.
Billigt ja, men allt som oftast är det skräpprodukter/tjänster som levereras. Det spelar ingen roll vilken bransch det gäller.
Anmäl inlägget
Svineri
Skrivet av Pappersvändaren, 2015-08-19 21:14:28
Kvalitet... Som när betalar för en resa och de anställda inte har riktigt koll på vem som betalar deras skatt, försäkringar, sjukförsäkring, pension, semesterersättning osv. Nej, det är inte kvalitet.
Anmäl inlägget
Re: Urban
Skrivet av Populist, 2015-08-19 19:45:44
Vilken kvalitet är det som är bättre...? ALLA traditionella "kvalitetsmärken" är idag ett hopplock av sämre komponenter som gör att du betalar dyrt men får skräp. Vitvaror, gräsklippare, bilar, möbler, hus, cyklar mm mm. Nästan allt är av sämre kvalitet, förvisso kanske med mer finesser pga teknikutveckling men av sämre kvalitet. Lägg därtill att man vet att nästan alla arbetstagare behandlas sämre gör att du får dåliga produkter oavsett prisnivå.
Anmäl inlägget
Håller ej med
Skrivet av Urban, 2015-08-19 11:18:05
Kvalitén som konsumenten idag får är bra mycket bättre än förr. Det som är är att konkurrensen har hårdnat och det är bra. Se bara på valmöjligheterna när du går på stan eller vill resa eller göra något. Inte tvingad till att bara välja ett, dyrt, alternativ.
Anmäl inlägget
Sjuk arbetsmarknad
Skrivet av Populist, 2015-08-19 09:52:07
Dagens arbetsmarknad (oavsett bransch) är globaliserad, tuff och kortsiktig. Sjukskrivningstal och förtidspensioneringar är höga och arbetsgivare står och kliar sig i nacken och fattar ingenting... :D
Allt blir billigare och sämre, kvalitet är ett okänt begrepp och hjulen snurrar snabbare och snabbare. En något bättre reglering skulle vara att föredra, där man går till grunden med alla problem som finns på arbetsmarknaden.
Det är inget unikt för LFV att tänka kortsiktigt...
Anmäl inlägget
Floskeltoppen
Skrivet av FL ESOS, 2015-08-18 09:27:11
Som om LFV eller NUAC skulle bry sig om detta! Löjeväckande! Det är som i alla andra företag att man med ord säger sig bry sig om flygsäkerhet och personalomsorg men i realiteten är LFV precis som vilket Eurotrashföretag som helst. Norrköping är en satellit som inte har en aning om vad personalen tycker. Personalchefen är en fullständig katastrof!
Den nya loggan är viktigare än personalvård! :-(
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev