Skriv ut  

SAS håller fast vid linjen till Houston

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 1 september 2015
Air France är borta, Lufthansa också. Flygplatsen i Stavanger märker av nedgången i oljebranschen. Men SAS håller kvar sin direktlinje till Houston. Att andra flygbolag drar sig bort kan tvärtom gynna den egna linjen.

SAS linje till Houston är i princip öronmärkt för oljeindustrin i Norge. Därför var det naturligt att placera den i Stavanger och på så sätt konkurrera med bland andra Air France, KLM och Lufthansa om passagerarna. I takt med nedgången i oljebranschen har dock både Air France och Lufthansa lagt ner sina linjer till Paris respektive Frankfurt. Under första halvåret i år har antalet flygrörelser på flygplatsen Sola i Stavanger minskat med 6,4 procent och passagerarantalet sjunkit med 4,3 procent. Det ska jämföras med nedgången i stort på Avinors flygplatser som stannade på 1,3 procent och där Gardermoen hade en svag ökning på 0,7 procent.

– Om ett av de stora oljesällskapen säger något om besparingar på fredag märker vi det här på flygplatsen på måndag, säger flygplatschefen i Stavanger Leif Anker Lorentzen i en intervju med norska DN. Han ser också en minskat efterfrågan på business-biljetter.

Det är en beskrivning av situationen som Knut Morten Johansen, informationschef hos SAS i Norge håller med om.

– Vi är naturligtvis medvetna om att några av våra konkurrenter dragit in sina linjer när efterfrågan minskat och vi ser också att Stavanger är hårdare drabbat än andra flygplatser, säger han till Flygtorget.

Det finns dock inga planer på att ifrågasätta den egna direktlinjen till Houston som startade för lite drygt ett år sedan. Den har också kallats en av SAS mest innovativa nya linjer, den att flyga en Boeing 737 med enbart business-class ombord nonstop mellan de två orterna. Dessutom är det en långlinje som inte tar vägen via Kastrup.

– Visst ser vi en nedgång i kärngruppen av passagerare och den kategori som den är specialiserad för. Men vi är samtidigt fortsatt nöjda med kabinfaktorn. Nedgången håller sig inom de gränser vi accepterar.

SAS går inte ut med några siffror om antalet resenärer på sträckan, men att den är påverkad av marknadsläget visar bland annat ett antal mindre kampanjer riktade till andra än den huvudsakliga målgruppen. Det har också lyckats locka en del nya resenärer utan att för den skull dumpa några priser.

Knut Morten Johansen menar också att det faktum att både Lufthansa och KLM nu är borta från Stavanger, inte är ”direkt negativt” för SK 951/952. Det kan också komma att påverka eventuella beslut om att SAS ska återuppta egen trafik till Paris eller Frankfurt. Kvar bland konkurrenterna finns KLM och British Airways som hittills behållit sina linjer till Stavanger.

- Vi flyger fortsatt fem dagar i veckan till Houston och vi planerar för fortsatt trafik.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Eurobonus
Skrivet av CB, 2015-09-03 21:24:19
De som flyger denna linje blir eller är Eurobonusmedlemmar. Så flyger de med SAS nästa gång någon annastans. Det är en av anledningarna till att SAS marknadsandelar ökar i Norge.
Anmäl inlägget
Goodwill linje
Skrivet av Bulten i Bo, 2015-09-02 21:47:43
Jag tror inte att det har så stor betydelse om linjen går med en liten förlust. Den där linjen har kommit till för att hålla Statoil och några andra stora elefanter på gott humör. Det man förlorar på gungorna tar man in på karusellerna.
Anmäl inlägget
80%
Skrivet av B, 2015-09-02 12:19:54
80% kabinfaktor i Juli, siffror finns hos flygplatsen i Houston.
Anmäl inlägget
Hmmmm...
Skrivet av Henning, 2015-09-01 22:42:46
Lite korrekturläsning mellan varven skadar inte, Torget.
Anmäl inlägget
Hur lånt är kontraktet på maskinen................
Skrivet av bla bla, 2015-09-01 21:32:49
Vidhålla linjen eller vidhålla skrivna kontraktet på B 737:an ifråga?
Anmäl inlägget
Fem eller sex?
Skrivet av Hmm, 2015-09-01 10:28:53
Var det inte sex avgångar i veckan?
Anmäl inlägget
Finn fem fel
Skrivet av Corsair, 2015-09-01 09:29:44
"To be or not...."
Vad var det artikeln egentligen handlade om, eller finn fem fel?
Anmäl inlägget
KLM
Skrivet av To be or not be, 2015-09-01 08:01:25
Hur var det nu? Flög KLM till/från Stavanger eller inte?

"Knut Morten Johansen menar också att det faktum att både Lufthansa och KLM nu är borta från Stavanger..."

"Kvar bland konkurrenterna finns KLM och British Airways som hittills behållit sina linjer till Stavanger."
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev