Skriv ut  

Dubbelpremiär på Bromma Airport

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 2 september 2015
Två nya internationella destinationer på ett bräde. I och med att Air Baltic nu börjar flyga på Bromma från Litauen har flygplatsen sex utrikeslinjer.

Air Baltic
Air Baltic Dash Q400

Det blev en sedvanlig vattenbåge från Räddningstjänsten när Air Baltic landade med den första flygningen från Vilnius i Litauen. Det gjorde varken till eller från i det skvalande regnet men markerade att Bromma fått två nya utrikes destinationer på ett bräde.

– Det var inte riktigt väntat att vi skulle växa mer på utrikes när inrikestrafiken är vår primära uppgift. Men de två nya linjerna till Vilnius och Riga är ett bra komplement till det linjenätet. Dessutom täcker vi nu de tre länderna i Baltikum tillsammans med Helsingfors, säger Peder Grunditz, flygplatsdirektör på Bromma till Flygtorget.

Air Baltic tar över där Air Lituanica gjorde ett försök tidigare i år. Att den linjen snabbt försvann berodde inte på att marknaden svek utan på att flygbolaget gick i konkurs. Det finns ett betydande handelsutbyte mellan länderna och Sverige är en av de största investerarna i Litauen. Det ger underlag för linjen till Vilnius, trots att SAS flyger året runt från Arlanda tillsammans med säsongstrafik från Norwegian.

Det är en Bombardier Q-400 som flyger trafiken, en modell som tillhör de mer sällsynta på Bromma. SAS använde den på sträckan Bromma – Köpenhamn för drygt tio år sedan och polska LOT har flugit en del charter till Bromma med den, nu senast i sommar. En Q-400 innebär en klar resursökning både vad gäller hastighet och komfort jämfört med den ATR-500 som Air Lituanica använde och den SAAB 2000 som SAS flyger från Arlanda.

Flygningen slingas ihop med den andra nya destinationen: Vilnius – Bromma – Riga på morgonen och Riga – Bromma – Vilnius på kvällsturen. Med ytterligare flygtid på annat håll under dagtid ger det bra nyttjandegrad på maskinen. För resenärerna innebär det möjligheten att flyga fram och tillbaka till Riga över dagen medan Vilnius kräver en övernattning.

Den nya dubbellinjen innebär att Bromma nu har sex utrikesdestinationer: Bryssel, Helsingfors, Riga, Tallinn, Vilnius och Århus. Det fyller i princip den efterfrågan som finns men det hindrar inte att det finns en liten önskelista.

- Det klart att en linje till London City skulle vara fantastiskt och dessutom vara en nisch för oss, att knyta samman två cityflygplatser, säger Peder Grunditz.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Slutet
Skrivet av Pilot, 2015-09-02 20:57:35
Nu är det början på slutet för Braathens ...
Anmäl inlägget
Drömmar
Skrivet av Anders, 2015-09-02 17:20:00
Att Peder Grunditz våta dröm är London City Airport är ingen hemlighet. Brommas ledning har varit på studie besök där åtskilliga gånger och det är så man vill att Bromma skall utvecklas. Sen att Bromma aldrig kommer ha några business jets förutom någon enstaka vilket London har drösvis av får inte störa Swedavias vision
Anmäl inlägget
Q400
Skrivet av Micke, 2015-09-02 13:40:09
Q400 är en naturlig efterträdare till SAAB 2000. Ungefärliga prestanda. Det passagerarna bryr sig om är tre saker pris, tid och säkerhet. En Q400 är något billigare per passagerarsäte än en SAAB 2000. Kan köras på samma tidtabell som en SAAB 2000. Däremot har det hänt en flygolycka med dödlig utgång för Q400, vilket inte SAAB 2000 har haft. Och i andra sidan så finns det ungefär 450 Q400 som flyger idag mot SAAB 2000 som har runt 50 stycken.
Anmäl inlägget
Flygplanstyp
Skrivet av Steff, 2015-09-02 10:26:39
Ändå lite intressant för flygplanet passar in bra på Bromma med ungefär SAMMA hastighet som Saab 2000. Är ju bara Avron och CSeries som är bättre kapacitetsmässigt nu så är lite oväntat att det bara är en Q400 som trafikerar.
Anmäl inlägget
Varför vatten?
Skrivet av Hennessy, 2015-09-02 09:15:50
Varför sprutar de vatten på kärran? Air baltics piloter föredrar väl att dricka whiskyn ren..?
Anmäl inlägget
Flygplanstyp
Skrivet av Sällsynt på Bromma, 2015-09-02 07:55:07
Varför nämner man att Q400 är sällsynt på Bromma? Det är väl ointressant eftersom alla vet att det mesta är sällsynt på Bromma eftersom flygplatsen har restriktioner.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev