Skriv ut  

Inrikes först när Flybe börjar flyga för SAS

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 3 september 2015
Med fyra ATR72 blir Flybe SAS nästa leverantör av flygproduktion. Det blir till största delen inrikestrafik som ska flygas med den SAS-målade flygplanen som baseras i Stockholm.

Flybe blir det femte flygbolag som ska flyga trafik för SAS räkning vid sidan av Jet Time, Cimber, Braathens Regional och Blue1. Vad som ska hända med Blue1, som snart har fasat ut alla sina Boeing 717 är ännu oklart.

I mitten av september levereras den första ATR72-600 som Flybe ska använda i trafiken för SAS. Den följs sedan av ytterligare en maskin i oktober och två i mars nästa år. Det ger en flotta på fyra flygplan som alla målas i SAS färger, har svensk kabinpersonal och får Arlanda som bas.

Nu kommer också de första beskeden om vilka linjer som Flybe-maskinerna ska flyga och det är i första hand svensk inrikes. Enligt planerna ska de tas i trafik den 25 oktober och på följande destinationer:

Arlanda – Ronneby, 1 flygning i veckan

Flygs idag av Jet Time och SAS

Arlanda – Kalmar, 13 flygningar i veckan

Flygs idag av Jet Time och SAS

Arlanda – Sundsvall, fredagar och söndagar

Flygs idag av SAS, Jet Time och Braathens Regional

Arlanda – Visby, 25 flygningar i veckan

Flygs idag av Jet Time och Braathens Regional

Arlanda – Åbo, 5 flygningar i veckan

Flygs idag av Jet Time och Braathens Regional



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Anställ dem i SAS och leasa in flygplanen
Skrivet av Till @ Tröttsamt, 2015-09-06 00:04:03
Det låter jättebra det du skriver. Det är ju dock inte flygplanstypen vi diskuterar. Vad sägs om att då istället anställa hela besättningen i SAS på fast anställning/core-kontrakt? Strunta i wet lease och dry leasa flygplanen istället till SAS. Bör inte flygplan i SAS färger opereras av SAS istället för av kontraktspersonal i andra bolag? Har verkligen den här besättningen anständiga vilkor som SAS egen personal?
Anmäl inlägget
Rakt upp och ner fel.
Skrivet av @Tröttsamt, 2015-09-05 11:37:35
Med mindre turbopropmaskiner som kan trafikera tunnare linjer stärks SAS trafiksystem. Det fyller de större maskinerna vilket ger möjlighet till expansion på Europa och långlinjer. Skandinaviska jobb skapas, till skillnad från hos vissa andra bolag som shoppar billigarbetskraft. Tex de du nämnde.

http://www.check-in.dk/sas-nye-langrutefly-skaber-hundredvis-af-jobs#.Veq3EEpXerU

Anmäl inlägget
Social Dumping igen från fina SAS
Skrivet av Tröttsamt, 2015-09-04 13:16:20
Därja, då fortsätter SAS att outsourca sin produktion.. Folk klagar på Ryanair och Norwegian.. Vi skall alla den vägen vandra..
Anmäl inlägget
Vem ersätter vem...
Skrivet av Cabin Crew , 2015-09-03 16:59:26
Flybe ska ersätta Braathens Regional !
Anmäl inlägget
SAS vs. inhyrd flygproduktion
Skrivet av Mr €, 2015-09-03 09:27:31
SAS har säkert räknat ut vid vilken storlek på plan man går med vinst och vilka man själv flyger med förlust pga sina direkta och indirekta kostnader. Troligtvis ligger brytpunkten för många linjer och avgångar på ca. 135 pax. men borde ligga under 70pax.
Anmäl inlägget
Helt fel Kolla
Skrivet av ok, 2015-09-03 08:53:06
Cimber kommer fortsätta flyga tunnare linjer för SAS, Frågan är om FlyBe kommer att ersätta Blue1 eller kanske Jet time, eller kanske kommer att sättas in på andra nya eller tunna linjor..
Anmäl inlägget
Kolla
Skrivet av Cimber ersätts?, 2015-09-03 08:26:42
Men hela poängen var väl att Flybe ska ersätta Cimber? Eller???
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev