Skriv ut  

Ombord SAS A330 med ny kabin

Resereportage, Christina Anderson, den 3 september 2015
- Hur var den nya kabinen? frågar min vän över Skype. Ryktet om att SAS har uppgraderat kabinen på sina långlinjer har tydligen spritt sig!

SAS nya skärmar
SAS nya inredning och entertainmentsystem

Varje sommar packar jag och familjen in oss på ett flygplan över Atlanten. Vårt sökande efter de billigaste biljetterna har medfört att vi hunnit pröva nästan alla bolag som erbjuder denna rutt: SAS, Delta, British Airways, United... Den här gången föll vårt val återigen på SAS eftersom pris och datum passade oss bra. Star Alliance-samarbetet underlättar också i projektet att snabbt byta flyg på Newark för att fortsätta inrikes i USA.


Halvsju ringde väckarklockan och det var dags att väcka familjen för att åka ut till Arlanda. Efter en mängd matematiska ekvationer har vi räknat ut att det är billigast och enklast att ta bilen och lämna den på betaparkeringen. Även här har vi prövat alla erbjudna alternativ: Flygbussarna, Arlanda Express, taxi. Alla val är ganska bekväma, men bara ett löser det största problemet - vad ska vi göra med bilen när vi är borta?


Betaparkeringen var så gott som full, men allra längst in hittade vi en lucka. Dags att bygga en större parkering!? Efter en snabb och smidig resa med transferbussen (hur kan deras chaufförer alltid vara så glada?) klev vi av vid terminal 5. Vi fnissade lite åt den kilometerlånga incheckningskön för SAS två morgonflygningar till USA. Vilken tur att vi hade checkat in hemma via hemsidan! Via en incheckningsautomat fick vi ut boardingcards (ända fram till slutdestinationen, mycket bra) och en tagg till vår enda resväska. Fram till den köfria disken Baggage drop - och här var det stopp. Fyra glada sommarextra i turkosa tröjor hänvisade vänligt till kilometerkön: "Baggage drop funkar inte på USA-resor, men kön bör inte ta mer än 40 minuter." Eh...?
   

En timme senare satt vi äntligen vid gaten, redo att kliva ombord. Vi tittade ut på SAS blåstjärtade Airbus A330-300 och suckade lite vid tanken på att sitta inspärrade i 8,5 timme, tydligen motvind över Atlanten idag. Passagerarna i businessclass stressade in för att hinna få sina complimentary drinks och se lagom nonchalanta ut när vi i economy trängde oss förbi.
   

Ok, så hur var nu den nya kabinen? Superfräsch! Tummen upp SAS! Det vi framför allt uppskattade var sätenas placering: 2-4-2. Eftersom vi har ganska stora barn hade vi valt att sätta oss två och två bakom varandra vid ett fönster. Mycket bättre än att klämmas ihop i mitten och ett hett tips till alla familjer! Trots att vi valt snålvarianten att inte förbeställa platser hamnade vi relativt långt fram i kabinen. Dessutom kunde vi hoppa fram några rader när platserna släpptes 22 timmar innan avgång. Detta påmindes vi om via mejl, bra service där.
SAS flygstol
SAS flygstol med vikbart nackstöd

Det kändes att sätena var nya och benutrymmet var helt okej. Brickan kunde fällas ner utan att trilska och mugghållare och sätesfällning funkade perfekt. Sätena kan faktiskt fällas riktigt mycket vilket underlättar en liten tupplur. Och bäst av allt: äntligen har SAS utrustat nackstödet med vikbara kanter, något som British Airways länge har haft som standard. Här kommer det faktiskt gå att sova på hemresan, jippie!

SAS enterteinment
Ombord SAS nya kabin

Och hur var SAS nya entertainment system? Världsklass! Ny touchscreen som styr alla funktioner, man slipper alltså peta på grannen varje gång man ska ändra volyminställningen. Bra nya filmer, kul spel och mapview. Ljudet blir ju aldrig godkänt på ett bullrande flygplan, men hörlurarnas coola retrodesign uppvägde det. Vår familj är nog inte den enda som stoltserar med varsitt par ljusblå SAS-hörlurar under semestern.

SAS Winglet 330
SAS Winglet A330

Jaha, och resten av planet då? Nej, toaletter och flygvärdinnor var inte uppdaterade men fungerade som de ska, de fick jobbet utfört utan allt för mycket gnissel. En härlig lunch med prosciotto och potatissallad följdes av en smörgås med en liten chokladbit strax innan landning. Och om man var lite uppmärksam när kabinpersonalen kom flygande genom gången med vattenflaska i handen så kunde man faktiskt få några extra glas vatten under resan.

SAS Newark New York
SAS vid gate på New Ark - New York
  
Nästa sommar väljer vi utan tvekan SAS igen! Servicen är gedigen, man känner sig trygg och den nya kabinen höjer verkligen flygupplevelsen. Dessutom är det något visst att vara omgiven av sitt eget språk - med eller utan leenden.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Bra humor :)
Skrivet av Jacki, 2015-09-06 18:20:46
Tack för en underbar artikel och lite skön humor för en gång skull:)

Mer sådant tack!
Anmäl inlägget
A330/330E/340
Skrivet av @GH, 2015-09-03 21:12:16
Samma fina inredning.
Anmäl inlägget
Aldrig mer får jag se dig, eller höra din röst...
Skrivet av Jer vej int, 2015-09-03 18:46:30
Jag flyger konsekvent C eller F klass, å tittar aldrig vare sig nonchalant eller nedlåtande på paxen som går till cattle klassen där bak. Tvärsom så tåras mina ögon å en mastodontisk sorg tynger mitt hjärta......snyft
Anmäl inlägget
Vad är skillnaden på inredningen
Skrivet av GH, 2015-09-03 17:43:14
i kommande A330E och den uppgraderade 330/340?
Eller är det samma?
Anmäl inlägget
Thomas Cook
Skrivet av EB, 2015-09-03 12:03:52
Fel Fel... sätena går visst att fälla, men knappen för att fälla sätet sitter inte längre i armstödet, utan till höger vid sittdynan...så det så...
Anmäl inlägget
Airbus A330-300E ?
Skrivet av Petimeter, 2015-09-03 10:34:33
Någon sådan har inte SAS fått levererad ännu, så där blev det lite fel..

/Messerschmitt
Anmäl inlägget
Thomas Cook
Skrivet av Onside, 2015-09-03 10:23:17
Bra artikel - uppskattas
Flög nyligen med Thomas Cooks första ombyggda A330. Allt var okey utom det allra viktigaste. Det gick inte längre att fälla sätet det minsta. Värdelöst för oss långa och ett big big minus till dem :-(
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev