Konkurrensen för stor för SAS

Publicerad den 28 september 2015
Kommentarer
SAS flyttar trafiken på sträckan Göteborg – London från Heathrow till Stansted. Det är känt sedan tidigare. Men nu gör SAS ytterligare åtgärder i den stränga konkurrensen.

Sträckan Göteborg – London är en av de klassiska linjerna hos SAS. Förr en av de få direkta utlandsrutter som fanns från Göteborg, i övrigt gick det mesta via Kastrup. Men i den pågående rockaden bland linjerna på Göteborg har SAS bestämt sig för att ytterligare dra ner på trafiken mellan Göteborg och London.

         I dagsläget går det två dagliga flygningar, SK523/524 på morgnarna och SK515/522 på eftermiddagarna, båda till Heathrow. Den tidigare genomförda försäljningen av slotar på Heathrow påverkade dock linjen från Göteborg som flyttades till Stansted. Enligt den ursprungliga planen skulle vinterns flygprogram innebära två dagliga avgångar till Stansted, SK 2567 och SK 2569.

         Men nu har SAS bestämt att enbart flyga en gång per dag mellan Landvetter och Stansted. När vinterprogrammet träder i kraft den 26 oktober flyttas trafiken till Stansted och blir SK2567 med en förmiddagsavgång, medan SK2569 helt försvinner från flygprogrammet. Det blir trafik sju dagar i veckan men med varierande avgångstider under förmiddagarna utom på fredagar då det blir en sen kvällsflight.

         Orsaken till att SAS nu drar ner på linjen mellan Göteborg och London beror främst på den hårda konkurrensen på sträckan där Ryanair, Norwegian och British Airways är medtävlare. British Airways var också snabba att lägga in en tredje rotation till Heathrow efter att SAS offentliggjort flytten till Stansted.

         I det läget kan också den rena matematiken ha spelat in. Intäkterna av försäljningen av slotarna på Heathrow slår på lång sikt ut de möjligheter som finns att tjäna pengar på den hårt konkurrensutsatta sträckan mellan Göteborg och London.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Bulten i Bo
2015-09-30 11:21

SAS har inget att hämta i Göteborg. så som SAS har misskött GOT. Göteborgarna har fått förlita sej på AY, KL, AF och LH när man ska ut och göra affärer. Sen så slapp man åka med SAS när BA återvände till stan. Varför ska göteborgarna vara lojala mot SAS? SAS har aldrig brytt sej om GOT. Det har varit rakare av SAS att säja, vi lägger ner Londonlinjen. För det är vad som kommer att ske.

Alex
2015-09-30 02:43

Konstigt att man inte nämner det här men maskinen som skulle använts till Stansted lägger man istället om så att de nya linjerna till Bryssel & Paris utökas:
CDG skulle gå 3 gånger per vecka, blir nu 4!
BRU skulle gå 3 gånger per vecka, blir nu 6!

Fras Krask.
2015-09-29 20:05

Jag tror inte att SAS skiter i GOT. Men det är nog svårt att konkurrera mot stora aktörer som KLM, BA, LH och AF som trafikerar GOT ganska frekvent. Kanske hade varit bättre om SAS hade satsat mer på Inrikes från GOT. Med tanke på de ständiga problemen inom järnvägstrafiken tror jag att detta kommer att gynna SAS på sikt. Men det är förstås bara vad jag tror:-)

hadad muhammed
2015-09-29 12:18

Varfor maste sas apa efter ryanair?

Kurt
2015-09-28 22:44

Sas fick ge sig inte helt oväntat. Tror det är en tidsfråga innan Sas även lägger ner linjen till Stansted.

Christian
2015-09-28 21:30

London STN är säkerligen billigaste alternativet, men varför valde de inte då i överetableringen av Londonturer från GOT att hellre att satsa mer på affärsresenärer och flyga till London City eller etablera sig på LGW? Jag vet att LGW per automatik är allierade med Norwegian, men LGW är väl ändå nästbästa alternativ till LHR? På STN finns inga av deras allianskamrater, likaså på LGW så valet av STN måste väl ligga helt på den ekonomiska delen, inte sant?

MrX
2015-09-28 18:15

Rajjan och rödnosens plan alltid fullA. Varför inte SAS

GOT
2015-09-28 17:19

Göteborg har en kraftig överetablering på linjen till London. SAS anser sig behöva kapaciteten bättre på annat håll där den lönar sig bättre. SAS har ingen trafikskyldighet i Göteborg om lönsamheten är svag. Näringslivet i Göteborg ökar inte särskilt jämfört med Stockholm och Öresundsområdet.

LN-RLE
2015-09-28 15:21

SAS skiter fullständigt i GOT. Av alla SAS linjer som funnits där så har man skyllt på för tuff konkurrens när man lagt ner. Men dom flesta linjer har haft exakt samma konkurrens på ARN. Ex GOT-CDG. Svårt iof när man inte viljat ha en crew bas på GOT. Stockholmare lojalare än Göteborgare mot SAS?

ABC
2015-09-28 12:34

Förstår att man varit intresserad av pengar och hade de lagt ned linjen hade det varit förståeligt. Men vad i hela världen har de för tanke med Stansted? Flygplatsen är givetvis poppis bland lågprisjägarna som står ut med vad som helst för att spara några kronor men detta är inte SAS kunder. Tror att ända räddningen är att slinga flygningarna från Stavanger till Heathrow vidare till Göteborg. Det kanske kan rädda kvar en del företagskunder men långt ifrån alla.

Gullan Purser&Service expert
2015-09-28 12:16

Tuffa beslut, men vi kabintjejer har verkligen kämpat för att få rutten på fötter… Detta blir bästa lösningen…. men kommer att sakna alla goa göbbar… men ser fram emot att hälsa som välkomna på Arlanda los angeles istället…

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten