Det finns 14 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
A340 på kort distans med frakt
Skrivet av Flyg, 2015-10-04 14:23:00
Vet någon varför SAS flög A343 till LHR 2010?
|
|
Kollektivavtal
Skrivet av Peter, 2015-10-02 23:43:25
Och när menar Gystavsson att kollektivavtalen är på plats för flybe? SOCIAL DUMPING!!!
|
|
Kollektivavtal
Skrivet av SAS forever, 2015-10-02 20:16:11
Lovar samma villkor SAS menar att varken kvaliteten eller villkoren för personalen kommer att påverkas på de sträckor som Cityjet tar över. De finska kollektivavtalen som tecknats med Blue1, som tidigare flugit lågtrafikerade sträckor åt SAS, följer med till Cityjet, enligt Rickard Gustafson. - See more at: http://www.gp.se/ekonomi/1.2850101-sas-ska-hyra-in-plan-och-personal#sthash.okPrWQry.dpuf
|
|
Flybe
Skrivet av Peter , 2015-10-02 14:43:17
För se när och om kollektivavtal kommer. Just ni luktar det social dumping big time!!!!
|
|
Det är svårt med SAS....
Skrivet av Långbänken, 2015-10-02 08:33:37
Kanske är det trots allt den bästa modellen att SAS hyr in. När SAS försöker själva går det inte så bra (minns Snowflake). Det brukar heller inte gå så bra för de bolag som SAS köper; Transair, Linjeflyg, Swedair, Spanair etc. Strategin att hyra in kapacitet är kanske bäst både för bolaget och de piloter som berörs.
|
|
Skandinavisk personal
Skrivet av FO, 2015-10-02 07:39:50
Jag hoppas att både Cityjet och Flybe bemannar sina flyg med Skandinavisk talande personal med gällande kollektivavtal för det landet de baseras i. Annars luktar det social dumpning med en finare fasad.
|
|
Resebyrå
Skrivet av Tore, 2015-10-01 22:22:35
SAS är inte längre ett flygbolag utan en resebyrå. Staten borde sälja sin andel och låta SAS ta dö på sig själv. Whooop...whooop...pull up!!!
|
|
Avtal
Skrivet av Pilot, 2015-10-01 20:03:32
Synd att de inte kan leverera samma kollektivavtal till dessa bolag som till sina egna piloter. På tal kom kollektivavtal... Hut vart det med Flybe? Ännu ett nytt lågvattensmärke för SAS... Snart kan man inte gnälla på Norwegian längre.
|
|
Underleverantörer
Skrivet av Sammarbetsnörd, 2015-10-01 17:11:10
Om underleverantörer kan leverera som SAS vill ha det, till billigare peng, då är detta genialt! Cimber, jettime och flybe är ju bevis på redan existerande win-win situationer, så detta lär ju bli det också?
|
|
SAS ser snart ut som Air New Zealand
Skrivet av pf, 2015-10-01 16:13:44
Bare langdistanseflåten er "in house", A-320 er innhyrd fraZeal320, Dash8 fra Air Nelson og ATR fra Mount Cook.
Før var mye av det flygende personalet hentet via agenter, bl.a. samme som Norwegian anvender i Singapore.
Ja da, ANZ er i Star.
For SAS sin del, er det leasingen på B-737-600's som nå man starter å terminere ? Da kan det bli en dyr basepolicy å fordele fly, reservedeler osv. Eller tar underleveandørene fullstendig koll om det ?
|
|
Har Sas äntligen lärt sig
Skrivet av thomas, 2015-10-01 15:15:07
Ny strategi förr förvärvade Sas en massa bolag med svåra ekonomiska förluster Spanair, Braathens ( var konkursmässigt) ändå betalade Sas 500 miljoner helt i onödan fick på halsen personal föråldrat material etc. Air Baltic, linjeflyg ( även här konkursmässigt vid köpet) etc
|
|
Hallelua
Skrivet av Pilot, 2015-10-01 12:55:53
Ännu fler maskiner målade i SAS färger men som faktiskt inte är SAS... Suck, men mu är fan SAS snart värst i branschen....
|
|
Bye,bye Blue1
Skrivet av cityJ, 2015-10-01 12:46:59
Basen? Helsingfors, Stockholm eller Oslo?
|
|
Cityjet
Skrivet av Avro, 2015-10-01 09:03:49
Vad tror ni cityjets interioner med köp av Blue1? Ska dom börja med Rj igen förutom Crj
|
|