Skriv ut  

SAS säljer Blue1 till Cityjet

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 1 oktober 2015
SAS inleder ett samarbete med Cityjet avseende regional jettrafik. I förbindelse med samarbetet förvärvar Cityjet också 100% av aktierna i SAS dotterbolag Blue1.

SAS strategi är att erbjudaett brett nätverk med täta avgångar till, från och inom Skandinavien. För att storleksanpassa produktionen till trafikströmmarna nyttjar SAS inhyrd kapacitet med mindre regionala jet- och turboproppflygplan.

I linje med strategin har SAS ingått ett avtal med Cityjet om wet lease av åtta nya Bombardier CRJ900. SAS opererar redan via dotterbolaget Cimber tolv regionala jetflygplan av samma flygplanstyp.

- Vi ser fram emot samarbetet med Cityjet som innebär att vi kan utveckla det regionala linjenätet ytterligare och därmed stärka SAS. Med åtta fabriksnya CRJ900 från Cityjet får vi tillgång till en effektiv och flexibel produktion av regionalflygningar som kompletterar SAS produktion på de större trafikflödena, säger Rickard Gustafson, SAS VD och koncernchef.

De nya flygplanen, som har 90 säten och är målade i SAS färger, sätts in från och med mars 2016 på linjer och tider där det finns behov av att flyga med mindre flygplan. Wet lease-avtalet sträcker sig över tre år och omfattar åtta CRJ900 med option på ytterligare sex flygplan.

Som ett led i samarbetet förvärvar Cityjet 100% av aktierna i SAS dotterbolag Blue1. Försäljningen av Blue1 kommer enbart medföra marginella effekter på SAS koncernens resultat före skatt, likvida medel och nettoskuld. Däremot kan koncernens resultat efter skatt komma att påverkas negativt med cirka 90 MSEK under fjärde kvartalet 2014/2015[1], på grund av nedskrivningar av koncernmässigt aktiverade underskottsavdrag. Försäljningen och det nya wet lease-avtalet förväntas att bidra till ökad kostnadseffektivitet och flexibilitet.

Cityjet är ett europeiskt flygbolag som grundades 1992 med huvudkontor i Dublin. Cityjet har en flygplansflotta på 18 Avro RJ85 och genomför över 680 flygningar i veckan i hela Europa.



Kommentera artikeln
Det finns 14 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

A340 på kort distans med frakt
Skrivet av Flyg, 2015-10-04 14:23:00
Vet någon varför SAS flög A343 till LHR 2010?
Anmäl inlägget
Kollektivavtal
Skrivet av Peter, 2015-10-02 23:43:25
Och när menar Gystavsson att kollektivavtalen är på plats för flybe? SOCIAL DUMPING!!!
Anmäl inlägget
Kollektivavtal
Skrivet av SAS forever, 2015-10-02 20:16:11
Lovar samma villkor
SAS menar att varken kvaliteten eller villkoren för personalen kommer att påverkas på de sträckor som Cityjet tar över. De finska kollektivavtalen som tecknats med Blue1, som tidigare flugit lågtrafikerade sträckor åt SAS, följer med till Cityjet, enligt Rickard Gustafson.
- See more at: http://www.gp.se/ekonomi/1.2850101-sas-ska-hyra-in-plan-och-personal#sthash.okPrWQry.dpuf
Anmäl inlägget
Flybe
Skrivet av Peter , 2015-10-02 14:43:17
För se när och om kollektivavtal kommer. Just ni luktar det social dumping big time!!!!
Anmäl inlägget
Det är svårt med SAS....
Skrivet av Långbänken, 2015-10-02 08:33:37
Kanske är det trots allt den bästa modellen att SAS hyr in. När SAS försöker själva går det inte så bra (minns Snowflake). Det brukar heller inte gå så bra för de bolag som SAS köper; Transair, Linjeflyg, Swedair, Spanair etc. Strategin att hyra in kapacitet är kanske bäst både för bolaget och de piloter som berörs.
Anmäl inlägget
Skandinavisk personal
Skrivet av FO, 2015-10-02 07:39:50
Jag hoppas att både Cityjet och Flybe bemannar sina flyg med Skandinavisk talande personal med gällande kollektivavtal för det landet de baseras i.
Annars luktar det social dumpning med en finare fasad.
Anmäl inlägget
Resebyrå
Skrivet av Tore, 2015-10-01 22:22:35
SAS är inte längre ett flygbolag utan en resebyrå. Staten borde sälja sin andel och låta SAS ta dö på sig själv. Whooop...whooop...pull up!!!
Anmäl inlägget
Avtal
Skrivet av Pilot, 2015-10-01 20:03:32
Synd att de inte kan leverera samma kollektivavtal till dessa bolag som till sina egna piloter. På tal kom kollektivavtal... Hut vart det med Flybe? Ännu ett nytt lågvattensmärke för SAS... Snart kan man inte gnälla på Norwegian längre.
Anmäl inlägget
Underleverantörer
Skrivet av Sammarbetsnörd, 2015-10-01 17:11:10
Om underleverantörer kan leverera som SAS vill ha det, till billigare peng, då är detta genialt! Cimber, jettime och flybe är ju bevis på redan existerande win-win situationer, så detta lär ju bli det också?
Anmäl inlägget
SAS ser snart ut som Air New Zealand
Skrivet av pf, 2015-10-01 16:13:44
Bare langdistanseflåten er "in house", A-320 er innhyrd fraZeal320, Dash8 fra Air Nelson og ATR fra Mount Cook.

Før var mye av det flygende personalet hentet via agenter, bl.a. samme som Norwegian anvender i Singapore.

Ja da, ANZ er i Star.

For SAS sin del, er det leasingen på B-737-600's som nå man starter å terminere ? Da kan det bli en dyr basepolicy å fordele fly, reservedeler osv. Eller tar underleveandørene fullstendig koll om det ?
Anmäl inlägget
Har Sas äntligen lärt sig
Skrivet av thomas, 2015-10-01 15:15:07
Ny strategi förr förvärvade Sas en massa bolag med svåra ekonomiska förluster
Spanair, Braathens ( var konkursmässigt) ändå betalade Sas 500 miljoner helt i onödan fick på halsen personal föråldrat material etc.
Air Baltic, linjeflyg ( även här konkursmässigt vid köpet) etc
Anmäl inlägget
Hallelua
Skrivet av Pilot, 2015-10-01 12:55:53
Ännu fler maskiner målade i SAS färger men som faktiskt inte är SAS... Suck, men mu är fan SAS snart värst i branschen....
Anmäl inlägget
Bye,bye Blue1
Skrivet av cityJ, 2015-10-01 12:46:59
Basen? Helsingfors, Stockholm eller Oslo?
Anmäl inlägget
Cityjet
Skrivet av Avro, 2015-10-01 09:03:49
Vad tror ni cityjets interioner med köp av Blue1?
Ska dom börja med Rj igen förutom Crj
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev