Arlanda blir bas för SAS A320

Publicerad den 22 oktober 2015
Kommentarer
Nästa år börjar leveransen av de nya A320neo som ska tillföras SAS flotta. I och med det upphör också den tidigare uppdelningen av var flygplanen baseras. Arlanda blir nu bas även för A320.

Med start 2016 får SAS leverans av de sammanlagt 30 Airbus A320neo som flygbolaget beställt. Enligt tidtabellen kommer de fyra första under hösten 2016 och sätts i trafik när vinterprogrammet startar nästa år. Sedan tillförs elva flygplan under 2017, sju under 2018 och 8 under 2019.

Ursprungligen var det tänkt att samtliga nya Airbusmaskiner skulle placeras i Köpenhamn med följd att det blir en renodlar Airbusbas medan Stockholm och Oslo skulle vara bas för de Boeing 737 av olika modeller som ingår i flottan.

Men nu är planerna ändrade. De nya A320neo ska ersätta en del av de åldrande Boeing 737-600 och -700 som ingår i SAS flotta, i dagsläget cirka 55 maskiner. Det innebär att även Arlanda blir bas för de nya flygplanen.

– Ja, vi har lämnat det tidigare resonemanget och placerar flygplanen på båda platserna, säger Henrik Edström, pressansvarig på SAS till Flygtorget.

Hur fördelningen de två flygplatserna emellan ser ut är dock ännu inte klart. I SAS version ska de nya A320neo ha 174 stolar ombord, att jämföra med B737-600 som har 123 stolar och B737-700 som har 141 stolar ombord. Det innebär alltså en kapacitetsökning på de sträckor där maskinerna sätts in och kan komma att påverka hur stor den sammanlagda flygplansflottan baserad på Arlanda blir.

– Vi arbetar just nu med analysen av på vilka linjer de ska sättas in.

I och med leveransen av nya A320neo förstärks systemet med att SAS har de större maskinerna och flyger de tyngre linjerna medan tunna linjer och vissa avgångar i lågtrafik flygs av de fem underleverantörerna City Jet, Jet Time, Flybe, Braathens Aviation och Cimber.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Hamsa
2015-10-22 20:45

När texten handlar om A320.

M
2015-10-22 17:07

Glöm inte beställa A321neoLR till Göteborg-NewYork som ni ska starta vad jag förstår

adde
2015-10-22 14:52

Jaa! Vad underbart att A320 kommer vara på ARN!!
Jag som framtida pilot kommer upskatta detta då jag verkligen gillar att vlanda mellan B737 och A320/321

Riktigt glad just nu!!!!
????????????

pf
2015-10-22 09:45

av SAS å ha færrest mulig typer/versjoner av luftfartøy på de ulike baser. En salig rot koster, beskrankninger som reservedeler, “hvem kan fly hva hvor osv” koster. Se på LCC’s de forsøker å ha en type, som alt og alle er fortrolige med.

flygkepsen
2015-10-22 07:43

Sedan sas beställde neo’n så är det sagt 12 neo på arlanda och 18 i cph (ska där till stor del ersätta gamla 320’or).

flygkepsen
2015-10-22 07:42

Sedan sas beställde neo’n så är det sagt 12 neo på arlanda och 18 i cph (ska där till stor del ersätta gamla 320’or).

SAS
2015-10-22 07:38

Nu blev det fel i rubriken. Arlanda blir bara bas för A320neo men inte A319/320/321 som fortsatt har bas i CPH.

Skogsmulle
2015-10-22 07:10

Jag undrar om Arlanda är den flygplats som ingår i SAS som har mest med ledigt utrymme för att ställa upp flygplan?
Vat att det är mycket trafik nere i Köpenhamn och även Oslo och funderar på om det är därför Arlanda valts som uppställningsplats?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten