Swedavia bygger kontor på Arlanda

Publicerad den 3 november 2015
Kommentarer
Två huskroppar i en fastighet. Nästa år sätter Swedavia spaden i jorden för att bygga en kontorsfastighet på Arlanda. Sammanlagt 15 600 kvadratmeter kontorsyta och ett första steg mot ett nytt kluster av flyganknutna verksamheter, är planerna.
Swedavia kontor

Swedavia kontor

Stockholm Arlanda Airport är den snabbast växande huvudstadsflygplatsen i Skandinavien. Swedavia har dessutom inte gjort någon hemlighet av ambitionerna att flygplatsen ska vara den största i Skandinavien senast 2020. En internationell trend är att nya städer växer upp kring storflygplatser och det är den som Swedavia nu vill ta vara på genom att bygga en egen kontorsfastighet, SkyCity Office One. Den blir tio våningar hög och ska ligga i direkt anslutning till utrikesterminal 5 och inrikesterminal 4. Fastigheten består av två byggnader motsvarande 15 600 kvadratmeter och ska enligt planerna stå färdiga under andra halvan av 2018.

– Slutgiltigt byggbeslut återstår, men vi hoppas kunna sätta spaden i jorden under våren 2016, säger Klas Nilsson, informationschef på Swedavia till Flygtorget.

Det är inte första gången som Swedavia ger sig in i fastighetsbranschen. Tidigare har man byggt bland annat hotell och logistikbyggnader och äger även fastigheter tillsammans med Alecta. Den nya kontorsfastigheten är en investering värd 500 – 600 miljoner kronor och den största som Swedavia hittills gjort inom fastighetsområdet.

– Vi äger marken och ser det som ett strategiskt viktigt beslut att erbjuda så attraktiva kontorsmiljöer som möjligt på Arlanda. Vi räknar med att det kan samla flygrelaterade verksamheter och därmed bli början på ett kluster av sådana företag ute på Arlanda.

Swedavia själva ska inte bo i den nya fastigheten. Just nu finns verksamheten i området Versailles och inom ett år går flyttlasset till det som tidigare var SAS kontor på Arlanda.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Häpnar
2015-11-04 08:29

Du har delvis rätt, Swedavias ledning och främst VD satsar på sådan som kan ge intäkter till Swedavia men skälet till detta är inte att göra det billigare för flygbolag eller resenärer utan att kunna ge ägaren (Staten) större avkastning än vad som faställts i ägar direktiven. Man vill helt enkelt visa sej duktiga inför ägaren och detta gynnar inte flyget.

Henrik
2015-11-04 08:24

I januari 2014 berättade Swedavia att det mest prioriterade att bygga på Arn var en helt ny pir (G) vid terminal 5 vilket skulle bidra till att Arlanda skulle klara fler passagerare och få mer plats för riktigt stora flygplan som flyger långa sträckor. Sen blev det val och Brommas vara eller icke vara blev en fråga så då prioriterades kontor istället

Per
2015-11-03 21:28

Okunnigheten i flygtorgets kommentarsfält når nya höjder. Inkomsterna från fastigheter och parkering subventionerar ju terminaler och annan nödvändig infrastruktur på flygplatsen. Mycket fastigheter ökar alltså möjligheten till nya terminaler med bibehållna låga avgifter för flygbolagen.
Varje gång Swedavia satsar på inkomstbringande sidoverksamhet ska vi flygnördar jubla. Det ger förutsättning för mer flyg till Stockholm och Arlanda.

ESSA
2015-11-03 18:47

“Levande flygplatsstad med statskärna och attraktiva arbetsområden

Vår vision är att skapa en regional, nationell och internationell flygplatsstad med en levande stadskärna och attraktiva arbetsområden”

Snart bygger Swedavia även bostäder på Arlanda också. När de boende sedan störs av bullret finns det en utmärkt anledning att lägga ned flygverksamheten. Då kan ännu mer mark frigöras för bostads- och kontortorsbyggen. Way to go Swedavia!
tdrag ur Swedavias hemsida:

Fakta
2015-11-03 15:38

Håller med om att prioriteringarna lutar åt fel håll. Å andra sidan uppfattar jag det som att Arlandas terminalkapacitet inte är fullt utnyttjad. Pir F behöver fortfarande mer passagerare. Att bygga en helt ny pir i anslutning och vinkel till piren verkar överambitiöst.

Mr €
2015-11-03 11:41

Man misstänker att det är fastigheter och p-avgifter som är deras kärnverksamhet och som dess ägare förstår. Det finns inte mycket privatägd mark runt flygplatsen som kan konkurrera med Swedavia’s fastighetsaffärer. Viktigt att Ärna blir trafikflygplats och får en privat del så att Arlanda utsätts för privat konkurrens.

Henrik
2015-11-03 09:27

Man kan konstatera att Swedavias kärnverkasamhet inte är att driva flygplatser effektivt för resenärer och flygbolag utan snarare att bygga kontor och köpcentrum. Hur vore det att kanske bygga ut terminalkapaciteten istället som är den trånga sektorn på Arlanda idag

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten