Skriv ut  

Emirates sätter in rekordstor A380 på Köpenhamn

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 13 november 2015
Om ett par veckor är det premiär för A380 på Kastrup. Det är dessutom premiär för en A380 med två klasser ombord. Det öppnar för att använda flygplanstypen på destinationer där fritidsresandet överväger.

Emirates
Emirates A380

Det är nu mindre än en månad kvar tills Emirates uppgraderar till A380 på sträckan Dubai – Köpenhamn. Den 1 december byts dagens Boeing 777-300ER ut mot världens största flygplan. Det blir dessutom premiär för Emirates A380 med enbart två klasser ombord, business och ekonomi, i motsats till den vanliga konfigurationen med tre klasser.

De A380 som Emirates vanligtvis flyger har 519 stolar men genom att bygga om till två klasser ökas kapaciteten till 615 stolar, 58 i business, 18 mindre än normalt och 557 i ekonomi. Faktum är att det är första gången som en A380 flyger utan första klass och därmed har bland annat också duscharna ombord försvunnit. Den nya kabinkonfigurationen bygger på tanken att kunna använda A380 också på linjer med en hög andel turistresenärer och färre andel affärs- och premiumkunder. Av allt att döma kommer det att öka möjligheten att sätta in A380 också på helt nya destinationer, särskilt som Emirates beställt 15 maskiner med den nya kabinkonfigurationen och höga antalet stolar.

Mycket talar för att beslutet att sätta in maskinen på just Köpenhamn ligger bakom den nya inredningen. Emirates tog redan 2013 bort första klass på de B777-300 som flyger sträckan eftersom det inte fanns någon efterfrågan på de dyraste biljetterna. Däremot har Emirates kvar första klass på linjen till Stockholm. Efter Köpenhamn ska de nya maskinerna med två klasser och hög kapacitet sättas in i trafiken från Dubai till Bangkok och Kuala Lumpur.

I och med att Emirates nu visar att A380 kan användas inte bara som ett flaggskepp på destinationer med hög andel premiumkunder, kan intresset bland andra flygbolag komma att öka. I dagsläget går försäljningen av A380 trögt, det senaste åren har inga nya order tecknats. Airbus vill dock inte lyssna på de olyckskorpar som menar att A380 är ett misslyckande. Tvärtom finns planer på att utveckla flygplanet till en A380NEO, med nya motorer och förläng kropp. Det kommer i så fall att öka kapaciteten ännu mer, utöver de 615 stolar som nu är på väg att bli verklighet.



Kommentera artikeln
Det finns 17 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Har ju bar
Skrivet av Bertil, 2015-11-17 11:43:44
Jag kanske skall ändra mej och överväga en resa med deras 380. Jag såg på seatmap att dom har kvar baren i business. Den är ju ett lyft.
Anmäl inlägget
ARN
Skrivet av lokis, 2015-11-17 09:53:40
Det är ett jäkla prat om CPH och ARN när inte dom på högre instans kan bygga ut banorna, m.m. på ARN, så dom kan ta emot större plan, det enda dom har i huvudet är mera hotell och affärer, det går före.
Anmäl inlägget
A380 och ARN
Skrivet av Mr €, 2015-11-17 09:52:04
Arlanda behöver ny pir och bagagehantering innan det är meningsfullt att ta A380 hit. Det är på gång och de som förlorar transfertrafik till södra halvklotet blir LH, BA och KLM.
Anmäl inlägget
Hellre extra 777
Skrivet av Leif, 2015-11-16 13:42:17
Som jag skrivit tidigare, förvisso är komforten högre i A380 men jag ser hellre en extra kvällstur på ARN-DXB än större maskin
Anmäl inlägget
Och?
Skrivet av Göran., 2015-11-16 12:11:00
Det finns kanske underlag på kort sikt, men på längre sikt när nyhetens behag är över? Återstår att se. Den nordeuropeiska marknaden är ju trots allt ganska liten.
Anmäl inlägget
Grattis CPH?
Skrivet av Spanky, 2015-11-16 08:42:11
Förstår inte varför en del av er gratulerar Köpenhamn.
Vad är det att gratulera?
Anmäl inlägget
Seat map...
Skrivet av Fredde, 2015-11-14 07:54:56
Seatguru har en karta över denna konfiguration:
http://www.seatguru.com/airlines/Emirates_Airlines/Emirates_Airlines_Airbus_A380_Two_Class.php
Anmäl inlägget
Arlanda/Sveg
Skrivet av Märsta, 2015-11-14 07:44:54
Köpenhamn är en stor flygplats Arlanda är ingenting
Anmäl inlägget
Grymt
Skrivet av Dansosen, 2015-11-13 19:54:53
Wow, grattis Cph. Verkligen häftigt!
Anmäl inlägget
A380 alla dagar
Skrivet av Cph, 2015-11-13 18:41:12
Emirates a380 är överlägsen deras 777 i komfort! Både i business och eco. Har ni sura rönnbär sett den nya inredningen i a380 2class?? It's a dream! ÄVEN i eco!
Grattis Cph säger jag bara!
Anmäl inlägget
#Bertil
Skrivet av Arne Anka, 2015-11-13 17:18:57
Nja, som ekonomiklassresenär nog skulle jag föredra Emirates A380 framför Qatars synnerligen trånga B787;a. Faktumm är att båda Ethiopian och Kenya Airways ger mer plats åt knäna i sina dreamliners jämfört med Qatar....
Anmäl inlägget
Alldeles för mycket pax
Skrivet av Bertil, 2015-11-13 14:50:30
Det är inget flygplan man ser fram mot att resa med. Vidrigt stor ekonomiklass och en ganska trång business klass. Tänk mardrömmen att vara sist ur detta flygplan om man inte sitter i business. Tar hellre Qatar Dreamliner från ARN.
Anmäl inlägget
A380 NEO på gång
Skrivet av Rättelse - igen, 2015-11-13 12:37:50
En A380NEO ligger inte på is, den som läser rapporterna från Dubai Air Show vet att John Leahy, COO på Airbus sagt att en A380NEO är "oundviklig".
Anmäl inlägget
Rättelse
Skrivet av Peder, 2015-11-13 12:03:15
1. A380 Neo blir bara aktuell om RR och Emirates är med och delfinansierar.
2. A380-900 är lagd på is på grund av noll intresse från bolagen.
Anmäl inlägget
ARN
Skrivet av KA, 2015-11-13 11:32:19
Denna A380 skulle inte fungera på Arlanda, faktum är att ingen utav maskinerna EK flyger som man skulle ta bort första klassen från skulle inte passa bra på ARN då första klassen från ARN alltid går full till DXB medan ytterst sellan från CPH och pga detta sker detta byte istället för en vanlig A380.
Anmäl inlägget
Öltrix
Skrivet av Saltkammargutten, 2015-11-13 10:53:28
Vilket innebär att man downgradar Köpenhamn då det inte finns underlag för premium och mer underlag för flipp flopp charter folk.
Anmäl inlägget
Dolga
Skrivet av Cheesecake Farnerud, 2015-11-13 10:51:17
Jag är ju ingen jurist, men är inte detta tokroligt.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev