Skriv ut  

Danmark först med nationell flygstrategi?

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 25 november 2015
Arlanda och Kastrup tävlar om vilken som är största flygplats. Nu pågår även en kapplöpning om vilket land som ska bli först med en nationell flygstrategi. Flygbranschen i båda länderna väntar otåligt på att respektive regering ska bli färdiga.

Kastrup

Igår presenterade den danska regeringen en tillväxtplan där tillväxten inom flygbranschen får stort utrymme. Den ska sedan ligga till grund för en nationell flygstrategi som ska säkra flygbranschens framtid i landet. Och det är ingen liten bransch det handlar om för grannlandet i väster: 30 000 människor är direkt anställda medan ytterligare 20 000 arbetar i angränsande branscher och sammanlagt drar de in 43 miljarder till samhällsekonomin. När Kastrup, enligt planerna, ska ta emot 40 miljoner årliga passagerare, kommer det att sysselsätta 84 000 personer i hela landet.

I det danska arbetet pekas på flygplatsernas viktiga funktion och på betydelsen av är att ge fler flygbolag möjlighet att starta trafik på Danmark, allt för att öka tillgängligheten. Regeringen menar också att de vill stärka den särskilda roll som Kastrup har i den nordiska flygtrafiken.

Liknande tankar finns i det arbete som den svenska regeringen startat och där Arlandas roll som hub ska utvecklas. Det kom fram vid ett första möte mellan infrastrukturminister Anna Johansson och ett 40-tal företrädare för flygbranschen i Sverige.

– Vi kan väl säga att det var en slags brainstorming och vi ska nu lämna in våra synpunkter till regeringen, säger Janne Bergling, branschchef i Svenska Flygbranschen.

Det är ett arbete som nu ska fokuseras på sju punkter som tillsammans ska ligga till grund för den kommande flygstrategin:

• Sociala villkor

• Miljö-, energi- och klimatfrågor

• En utveckling av Arlanda som hub

• Forskning, utveckling och innovationer

• Främjande av svensk teknik och svenska lösningar

• Regelverk och flygsäkerhet

• Tillgänglighet

• Konkurrenskraft och sysselsättning

– Regeringen vill se en utveckling av flyget, inte minst mot fler internationella destinationer till och från Sverige. Det skulle ge globala företag en bättre tillgänglighet till Sverige och skapa förutsättningar för ökad export, säger infrastrukturminister Anna Johansson.

Men strax efter att mötet genomförts presenterade regeringen ett förslag om att införa en flygskatt i Sverige, något som över huvud taget inte diskuterats inom ramen för en flygstrategi.

– Det kommer vi lite syrligt att påpeka när vi lämnar in våra synpunkter, fortsätter Janne Bergling.

Under våren ska branschen återkomma med sina synpunkter och sedan är det upp till regeringen att formulera framtidstankarna i en strategi som enligt planerna ska vara färdigt innan sommaren. När den danska luftfartspolitiska strategin beräknas vara klar, finns det ingen uppgift om men utan tvekan blir det en kapplöpning om att hinna först.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Flygtorget
Skrivet av Vadå tävling???, 2015-11-25 16:39:20
Vad är det för tävling Flygtorget pratar om????
Anmäl inlägget
Danmark är före
Skrivet av Peter Larsson VD SRF , 2015-11-25 11:28:16
Bra Flygtorget uppmärksammar arbetet inför den kommande flygstrategien. I Danmarks fall är det snarast så att de ska ta beslut om en ny strategi. I Sverige har vi ingen över huvudtaget. Det märks också med en mängd beslut som kommer från olika myndigheter utan samordning. Övriga nordiska länder har alla uttalade strategier. Men inte Sverige.
Anmäl inlägget
Sverige störst & bäst!
Skrivet av Big Svenne, 2015-11-25 07:58:04
Sverige är störst & bäst här hemma i precis allt.
Ute i den stora världen är vi ingenting.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev