Skriv ut  

Flygskatt tvingar Widerøe att minska trafiken

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 14 december 2015
Flygskatt, ökade landningsavgifter och en minskad efterfrågan på flygstolar. Det tvingar nu Widerøe till drastiska nedskärningar i trafiken. På fjorton linjer reduceras trafiken med upp till hälften. I Sverige pågår nu en utredning om en liknande skatt som, om den införs, enbart kommer att gynna Kastrup, menar kritikerna.

Den första april införs en flygskatt/passageraravgift i Norge. Då läggs 88 kronor på varje flygbiljett. Det är något som dragit på sig kritik från flygbolagen. Norwegian talar om ”riktigt dålig distriktspolitik” och från SAS sida är man ”förvånad över förslaget från norska regeringen”. Ännu längre går Widerøe som flyger en stor mängd av de tunna linjerna från små, regionala flygplatser.

– Det är ingen tvekan om att kommersiella rutter kommer att reduceras eller läggas ner som en följd av den här skatten, har kommunikationsdirektören i Widerøe, Richard Kongsteien, tidigare sagt till tidningen Aftenposten.

Nu visar det sig att varningen är befogad. Widerøe har presenterat en lista över de flyglinjer som nu måste minskas som en direkt följd av den kommande skatten: Rutten mellan Stavanger och Newcastle läggs ner tillsammans med sommartrafiken mellan Torp och Bodö. På ytterligare fjorton linjer blir det reduceringar.

Hagesund – Köpenhamn, minskas med 57%

Bergen – Haugesund, minskas med 42%

Bergen – Ålesund, minskas med 14%

Bergen – Molde-Kristiansund, minskas med 20%

Stavanger-Kristiansund, minskas med 16%

Kristiansund – Trondheim, minskas med 44%

Stavanger – Aberdeen, minskas med 6%

Torp – Bergen, minskas med 8 %

Torp – Stavanger, minskas med minskas med 18%

Torp – Trondheim, minskas med 7%

Kristiansand – Köpenhamn, minskas med 30%

Kristiansand – Stavanger, minskas med 23%

Kristiansand – Trondheim, minskas med 10%

Kristiansand – Bergen, minskas med 5%

– Det är de linjer som helt uppenbart inte är lönsamma med det nya avgifterna och som vi därför inte ser några möjligheter att driva i samma omfattning som förut. Vi kommer att utvärdera effekterna av den nya passageraravgiften på 88 kronor som införs den 1 april och det kan dessvärre bli tal om fler förändringar.

Norge har samma geografiska struktur som Sverige, ett långsträckt land med långa avstånd i utkanten av Europa. Det är ett av de argument som kritikerna mot skatten för fram. Det finns i de flesta fall inga alternativ till flyget – skatten ska ju få resenärer att använda andra transportmedel – särskilt inte tåg. Det gör att alternativet är att ta den ökade kostnaden eller att välja bilen, vilket inte är målsättningen med att införa en skatt på flygresor.

Undersökningar visar också att de negativa effekterna sprider sig till både flygplatser och samhällsekonomin. Ett flertal länder, bland andra Holland, Danmark och Irland har provat att införa flygskatt men alla tre länderna har skrotat systemet när det visade sig att miljöeffekterna uteblev. Tvärtom drabbades bland annat Schiphol av ett bortfall av flygtrafik när flygbolagen valde att lägga linjerna till Bryssel och Dusseldorf istället för att fördyra flygbiljetterna.

Ett liknande resonemang förs nu i Sverige. Regeringen har tillsatt en utredning som ska se hur en sådan skatt ska kunna vara utformad men innan den ens påbörjats har den mötts av kritik. I Norra Sverige protesterar man mot det faktum att avstånden gör alla andra alternativ ohållbara medan protesterna i södra Sverige bland annat säger att en skatt enbart gynnar Kastrup.

– En svensk flygskatt innebär ju att mer flyg går via Kastrup i stället för Skåne. Koldioxidutsläppen blir ju inte mindre om samma flyg istället landar och startar på Kastrup. En intern svensk flygskatt löser inga klimatproblem. Det här är frågor som måste diskuteras i ett internationellt sammanhang, säger Ilmar Reepalu, ordförande för den regionala utvecklingsnämnden i Skåne, till Sydsvenskan.

Den svenska utredningen ska någon gång under nästa år föreslå hur skatten ska utformas och det finns redan nu ett förslag på att den ska ligga på 110 kronor per enkelresa.



Kommentera artikeln
Det finns 14 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Milj och flyg
Skrivet av Flygkunnig, 2015-12-17 08:31:46
El skall ju produceras också och en hel del av elen kommer från kolkraftverk och uppdämda älvar. Hur miljövänligt är det?
Som sagt: Elen finns inte bara där i en tråd klar att laddas ner från ingenstans utan är producerad någonstans. Miljövänlig.....???!

Så åter igen:
Dags att koncentrera sig på dom resterande 96,5 %:en som lätt kommer undan i den ensidiga och felaktiga debatten kring flyget.
Anmäl inlägget
Det renaste alt sägs
Skrivet av Trötter, 2015-12-15 17:25:30
vara tåget. Ta tåget det drivs av el som delvis produceras av brunkolskraft. När ska vi vi se ren fakta om detta?
Anmäl inlägget
Miljö och flyg
Skrivet av Flygkunnig, 2015-12-15 10:32:54
Genom utsläpp av CO2 tillsammans med utsläppen av kväveoxider, vattenånga och effekter från kondensstrimmor, beräknas flyget svara för ca 3,5 procent av människans totala påverkan på klimatet. Dags att koncentrera sig på dom resterande 96,5 %:en som lätt kommer undan i den ensidiga och felaktiga debatten kring flyget.
Anmäl inlägget
Jämför gärna men jämför rätt
Skrivet av Matematikern , 2015-12-14 22:56:31
Blue moln: Jämför med hur många % av transporterna som sker med respektive trafikslag. Dessutom bör du använda rätt siffror.

"Flyget står för 4-5 procent av Sveriges totala utsläpp av fossil koldioxid. Transportsektorn svarar i sin tur för en dryg tredjedel av Sveriges totala koldioxidutsläpp" (Källa: Swedavia).

Står flyger för mer än 12% av transporterna i Sverige? Då är de isf lika smutsiga som övriga trafikslag. Men jag skulle gissa på en betydligt lägre andel...
Anmäl inlägget
Bränsle
Skrivet av Blue Moon, 2015-12-14 22:00:34
Flygtrafik bidrar endast 1% av koldioxidsutsläpp i Sverige. Transport med fordon bidrar med 38% så alla politiker inom miljöpartiet är ute och cyklar... Flygskatt ska inte införa och ska aldrig ske för det hämmar tillväxt. Istället ska man satsa på förnybara flygbränsle så det gynnar för miljön! Det har alla miljöpartister aldrig tänkt på!
Anmäl inlägget
Norska politiker också
Skrivet av Mr Dick, 2015-12-14 21:27:44
Trodde inte norska politiker var lika dumma i huvet som svenska.

Va fel jag hade!

Å sen finns det såna som green wings också
Anmäl inlägget
Miljö vänner tror de är duktiga!
Skrivet av Diesel Doris, 2015-12-14 12:55:24
Jaa beskatta allt flyg och helst lägg ner precis allt flyg!
Då är flygets utsläpp helt borta.
Sen att Diesel Doris måste åka i sin gamla diesel Peugeot är inget att bry sig om fast den och alla andra släpper ut mer utsläpp i miljön.
Alla andra ska bara sitta och tugga luft och dricka vatten!
Anmäl inlägget
Greenwings
Skrivet av åke, 2015-12-14 12:11:27
GreenWings. Visserligen sant vad gäller low cost. Men vad gäller WF så är det inget low cost och de biljetterna säljs inte för 100 NOK TOR. Dessutom finns det en bra anledning till att ha flyget i Nord Norge.
Anmäl inlägget
Miljö
Skrivet av Christer , 2015-12-14 12:01:05
Mer eller mindre flyg har INGEN miljöpåverkan. Det är jordens överbefolkning som är problemet
Anmäl inlägget
Flyg och miljö
Skrivet av GreenWings, 2015-12-14 10:36:34
Lägg på miljöskatt på flyget snarast. Klimatmässigt är det inte hållbart att kunna flyga för några hundralappar flera gånger per år. Ej mindre långresor. Vi måste börja tänka mer klimatsmart och ändra våra resvanor till som det såg ut för några årtionden sen.
Anmäl inlägget
NotRomson
Skrivet av Peder, 2015-12-14 10:29:29
Nu gnuggar MP händerna. Skit i att folk förlorar jobb och resenärer får långa restider. "Flyg är onödigt" tycker framför allt Unga Miljöpartister.
Anmäl inlägget
Neddragningen ej följd av skatten
Skrivet av Linkan, 2015-12-14 10:10:48
Neddragningen beror ej på skatten. Flygbolagen får väl höja priset om sedan underlaget minskar göra indragningar.
Detta hot är bara ett inlägg i debatten.

Köpenhamn är inget alternativ för de flesta av oss.
Anmäl inlägget
Miljövinst
Skrivet av Saltkammargutten, 2015-12-14 10:09:00
Är det miljövinster enbart vi mäster efter så varför inte lägga ner all flygtrafik? Norge är ett land som för närvarande genomgår en kris liknande den som skedde under 80-talet. Detta har medfört att affärsresandet har minskat radikalt. Norge är det land som mest av alla de nordiska länderna måste ha flyget som en naturlig del i deras infrastruktur.
Anmäl inlägget
Då har den ju effekt
Skrivet av Jakob , 2015-12-14 08:46:59
Om linjer läggs ner så har den ju en miljövinst. Sen är ju frågan om folk reser ändå och på vilket sätt?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev