Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

SAS och Avinor satsar på grönt jetbränsle

Miljö, Anders Carlsson, den 26 januari 2016
Grönt flygbränsle producerad av gröna växter. Det finns nu att tanka på Gardermoen som blir första stora flygplats med att erbjuda biobränsle till flyget. På sikt kan de pressa priserna och öka efterfrågan.

Karlstad Airport har varit tidigt ute med att erbjuda kontinuerlig tillgång till miljövänligt flygbränsle. Bland andra flyger nu BMI och Nextjet vissa turer med biobränsle. Det har varit i liten skala men ett viktigt första steg. Tillgången på miljövänligt jetbränsle är en flaskhals, priset likaså. Därför krävs det en ökad efterfrågan och därmed möjlighet att få upp produktionen och i förlängningen av det, lägre kostnader.

Nu ökar Gardermoen takten i användningen av biobränsle. Norska flygplatshållaren Avinor kan nu garantera snabb leverans av miljövänligt bränsle på reguljär basis. Det är Air BP levererar biobränslet, och SAS har tillsammans med KLM och Lufthansa gått med i projektet.

– När vi investerar i den senaste flygtekniken så bidrar vi till att minska de klimatpåverkande utsläppen, men för att vi snabbare och i betydligt högre utsträckning ska kunna minska flygets klimatpåverkan så är leverans av biobränsle den viktigaste pusselbiten, säger Eivind Roald, koncerndirektör för försäljning och marknad inom SAS.

I avtalet med Avinor har Air BP förbundit sig att leverera 1,25 miljoner liter biobränsle till Gardermoen. Det är det finska företaget Neste-Porvoo som levererar bränslet, tillverkat av växter, bland annat plantan Carmelina. Det innehåller inte palmolja och har inte odlats på ett sätt som tränger ut livsmedelsproduktion.

De flygplan som tankas med det nya biobränslet får en blandning av cirka 50-50 i tankarna. Det ger närmare en halvering av CO2-utsläppen under flygningen. Satsningen på biobränslet ligger i linje med de miljömål som den internationella flygbranschen själva satt: Klimatneutral tillväxt senast 2020. Halvering av utsläppen jämfört med 2005 års nivå senast 2050. I det arbetet är bränslet en viktig del tillsammans med teknikutvecklingen inom flygplanstillverkningen.

Satsningen på kontinuerlig tillgång på biobränsle på Gardermoen blir också ett inlägg i diskussionen om miljöskatt på flyg i Norge. Enligt planerna ska den införas den 1 april, just med målsättning att minska utsläppen av CO2.





Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev