Skriv ut  

Estlands flygbolag snart tillbaka på flygkartan

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 28 januari 2016
I november gick Estonian i konkurs. Sedan dess har flygtrafiken till landet hållits uppe med inhyrd kapacitet men nu är snart ett nytt AOC och ett nytt namn på väg.

Adria Airways
Adria Airways

EU-kommissionen krävde tillbaka 85 miljoner euro i vad man ansåg vara en otillåtet statlig subvention av flygbolaget Estonian Air. Det slutade med konkurs för det nationella flygbolaget. Omgående startades dock en ny verksamhet, den första tiden med inhyrd kapacitet från bland annat Adria Airways, Carpatair, Trade Air och DOT LT. Sedan dess har verksamheten renodlats och idag är det till största delen Adria Airways som står för de delar av linjenätet som återuppväckts, bland annat Stockholm-Arlanda.

Samtidigt pågår skapandet av ett nytt nationellt flygbolag. I den processen används en modell liknande den som byggt upp Sverigeflyg: Ett virtuellt flygbolag kallat Nordic Aviation Group står för den kommersiella delen med biljettförsäljning, ett bolag som hanterar teknik och underhåll och ett flygbolag med eget AOC. Det renodlade flygbolaget får enligt planerna sitt AOC någon av de närmaste veckorna och ska då att ta in en första CRJ-700 i en flotta som på sikt ska innehålla fem-sex CRJ-700 och CRJ-900. Det är dock en process på ett par års sikt och under tiden fortsätter Adria Airways att vara leverantör av den kapacitet som behövs.

I samband med att ett nytt AOC blir klar ska också namnfrågan för det nya flygbolaget lösas. Den operativa licensen är undertecknad med flygbolagsnamnet Regional Jet men om det också ska bli namnet på det nya stora flygbolaget i Estland är inte klart.

I det vakuum som uppstod när Estonian Air gick omkull har SAS återupptagit de linjer som tidigare flugits från de tre skandinaviska huvudstäderna. Även Air Baltic har sedan konkursen ökat närvaron i Estland och flyger linjer från Tallinn till bland annat Paris, Berlin och Wien. Från estniskt håll räknar man dock med att snabbt kunna komma tillbaka på marknaden, särskilt som trafiken hela tiden varit igång med hjälp av Adria Airways.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Gissningstävling!!!
Skrivet av Ingen Boeing 736 hos Estonian, 2016-01-31 22:22:01
Lågprisprofilen har verkligen ingen aning alls. Estonian har aldrig haft Boeing 736 eller 737NG överhuvudtaget. Här gissar lågprisprofilen friskt. Man har haft några gamla Boeing 737 Classic som föll för ålderstrecket... För dyra jämfört med 737NG.. Och efter det olika Regionaljets med hög säteskostnad...
Anmäl inlägget
Små
Skrivet av CRJ, 2016-01-30 14:51:44
Estonian har ju senare år haft mest CRJ900 och Embraer 170 vad snackar föregående person om? Att bolaget inte gått med vinst har naturligtvis flera orsaker. Boeing 737-800 har man aldrig haft? Eller hur?
Anmäl inlägget
dålig lönsamhet -> statsstöd
Skrivet av Lågprisprofilen, 2016-01-29 10:50:06
Anledningen till att regeringen pumpat in pengar i OV är så klart att de förlorat pengar hela tiden. En delorsak är att man tidigare hade för stora plan. Men självklart även andra orsaker. När OV under 2005-2006 hyrde in kapacitet från bl.a. Nordic regional i väntan på B736 så klagade Estonians pilot- och kabinfack på "svensk lågprispersonal".

Kom i håg att Estland är en väldigt liten marknad. 1,5 Miljoner människor varav 1/3 bor i Tallinn.
Anmäl inlägget
737
Skrivet av Oj oj, 2016-01-28 23:33:51
Det var väl i alla fall inte 737 utan olovligt statsstöd som blev Estonians fall. Ni som skriver här har noll koll!! Och vad betyder en enskild resandes bedömning? Det är väl snitt loadfactor som gäller. Rätt prisbild och bra säteskostnader... 738 är oslagbar...
Anmäl inlägget
Operativa kostnader
Skrivet av Kaptenen, 2016-01-28 23:29:35
På rätt väg. Köp in underhåll, hyr flygplan och
lägg vikt på försäljning. Klart att större flygplan kräver högre cf. Men sätt igång och flyg så kan anpassningar göras efter hand. Skyways förstörde inte folkflyget. Det var Linjeflygs oförmåga att hålla kostnaderna nere och en okritisk styrelse. Estländarna kommer att klara det här, det finns vilja och en framtidstro som kommer att ge resultat!
Anmäl inlägget
OV provade "lågpriskonceptet"
Skrivet av Lågprisprofilen, 2016-01-28 14:07:57
Under mitten av 2000-talet hade Estonian en enhetsflotta med B737. Med facit i hand var det för stora maskiner, och ledde till dagens situation.
Anmäl inlägget
nya Estonia air
Skrivet av thomas, 2016-01-28 14:02:05
Det är andra faktorer som påverkar Svenskt inrikesflyg, som SJs snabbtåg, massa nya lågpris bussbolag etc. Har åkt massor ggr med halvtomma Estonian 737or, när Embraern kom var den alltid nästan full. Det är orealistiskt att fylla större plan från lilla Estland
Lycka till Palmer jag återkommer gärna som pax till nya nationella flygbolaget.
Anmäl inlägget
Svenskt inrikes
Skrivet av Track Record, 2016-01-28 10:06:26
Användandet av allt mindre flygplan på tunnare linjer i Sverige som Skyways gjorde förstörde folkflyget som Linjeflyg byggde och sänkte svenskt inrikes på många sträckor. Jan Palmer gör nu exakt samma misstag i Estland. Med lite större flygplan sänks kostnaden per säte och estländskt flyg växer. Palmer kör ett olämpligt koncept. Han borde följa Lågpriskonceptet med större flygplan.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev