Det finns 8 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Gissningstävling!!!
Skrivet av Ingen Boeing 736 hos Estonian, 2016-01-31 22:22:01
Lågprisprofilen har verkligen ingen aning alls. Estonian har aldrig haft Boeing 736 eller 737NG överhuvudtaget. Här gissar lågprisprofilen friskt. Man har haft några gamla Boeing 737 Classic som föll för ålderstrecket... För dyra jämfört med 737NG.. Och efter det olika Regionaljets med hög säteskostnad...
|
|
Små
Skrivet av CRJ, 2016-01-30 14:51:44
Estonian har ju senare år haft mest CRJ900 och Embraer 170 vad snackar föregående person om? Att bolaget inte gått med vinst har naturligtvis flera orsaker. Boeing 737-800 har man aldrig haft? Eller hur?
|
|
dålig lönsamhet -> statsstöd
Skrivet av Lågprisprofilen, 2016-01-29 10:50:06
Anledningen till att regeringen pumpat in pengar i OV är så klart att de förlorat pengar hela tiden. En delorsak är att man tidigare hade för stora plan. Men självklart även andra orsaker. När OV under 2005-2006 hyrde in kapacitet från bl.a. Nordic regional i väntan på B736 så klagade Estonians pilot- och kabinfack på "svensk lågprispersonal".
Kom i håg att Estland är en väldigt liten marknad. 1,5 Miljoner människor varav 1/3 bor i Tallinn.
|
|
737
Skrivet av Oj oj, 2016-01-28 23:33:51
Det var väl i alla fall inte 737 utan olovligt statsstöd som blev Estonians fall. Ni som skriver här har noll koll!! Och vad betyder en enskild resandes bedömning? Det är väl snitt loadfactor som gäller. Rätt prisbild och bra säteskostnader... 738 är oslagbar...
|
|
Operativa kostnader
Skrivet av Kaptenen, 2016-01-28 23:29:35
På rätt väg. Köp in underhåll, hyr flygplan och lägg vikt på försäljning. Klart att större flygplan kräver högre cf. Men sätt igång och flyg så kan anpassningar göras efter hand. Skyways förstörde inte folkflyget. Det var Linjeflygs oförmåga att hålla kostnaderna nere och en okritisk styrelse. Estländarna kommer att klara det här, det finns vilja och en framtidstro som kommer att ge resultat!
|
|
OV provade "lågpriskonceptet"
Skrivet av Lågprisprofilen, 2016-01-28 14:07:57
Under mitten av 2000-talet hade Estonian en enhetsflotta med B737. Med facit i hand var det för stora maskiner, och ledde till dagens situation.
|
|
nya Estonia air
Skrivet av thomas, 2016-01-28 14:02:05
Det är andra faktorer som påverkar Svenskt inrikesflyg, som SJs snabbtåg, massa nya lågpris bussbolag etc. Har åkt massor ggr med halvtomma Estonian 737or, när Embraern kom var den alltid nästan full. Det är orealistiskt att fylla större plan från lilla Estland Lycka till Palmer jag återkommer gärna som pax till nya nationella flygbolaget.
|
|
Svenskt inrikes
Skrivet av Track Record, 2016-01-28 10:06:26
Användandet av allt mindre flygplan på tunnare linjer i Sverige som Skyways gjorde förstörde folkflyget som Linjeflyg byggde och sänkte svenskt inrikes på många sträckor. Jan Palmer gör nu exakt samma misstag i Estland. Med lite större flygplan sänks kostnaden per säte och estländskt flyg växer. Palmer kör ett olämpligt koncept. Han borde följa Lågpriskonceptet med större flygplan.
|
|