Skriv ut  

Nya tider ger nya flygbolagsallianser

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 2 februari 2016
Star Alliance, One World och Sky Team. De tre klassiska och dominerande flygbolagsallianserna har plötsligt fått konkurrens av nya sammanslutningar i Europa och Asien. Flygbolagen vill agera med mer kraft och inte bara ägna sig åt codeshare.
”Allianser är det gamla sättet att driva verksamhet”, säger en kritiker.

I slutet av januari bildades A4E, Airlines för Europé. Att flygbolag sluter sig samman i olika samarbeten är inte ovanligt, varken lokalt eller på global nivå. Det nya den här gången var att de fem flygbolagsgrupperna som bildade A4E är en blandning av traditionella flygbolag och lågkostnadsbolag: Air France-KLM, EasyJet, International Airlines Group (IAG), Lufthansa Group och Ryanair. Det är en sammanslutning som kommer att kunna lägga kraft bakom sina beslut, tillsammans fraktar de hälften av alla flygpassagerare i Europa. Och beslutsamma tänker den nya gruppen vara.

I motsats till de traditionella allianserna Star Alliance, OneWorld och Skyteam, som i första hand ägnar sig åt codeshare och interlineavtal som gynnar passagerarna, tänker A4E bli en utvecklande kraft för flygbolagen. Liknande organisationer finns i USA där A4A, Airlines for America verkar och i dagarna också i Asien har fyra lågkostnadsbolag slagit sig samman i U-Fly.

Redan nu har A4E ett antal punkter på agendan, att stötta den nya luftfartsstrategi som EU tagit fram, utveckling av luftrummet i Europa, flygplatsavgifter och skatter.

– Det står stora intressen på spel. De utmaningar som Europa står inför kräver att vi gör flyget mer effektivt, sa EU kommissionär för transporter Violeta Bulc, när A4E bildades.

En av de utmaningarna är frågan om konkurrensen från de tre stora flygbolagen i Mellanöstern. Där finns visserligen olika röster inom gruppen. Lufthansa har länge lobbat för att sätta hårt mot hårt och bland annat krävt att Emirates, Etihad och Qatar ska stoppas från att flyga på de stora hubbarna i Europa. British Airways å andra sidan menar att det är konkurrensen som gäller och att de handlar om att tåla den.

Det intressanta är att A4E i det läget hamnar i rak konfrontation med en annan relativt nya grupp flygbolag. Av de tre stora i Mellanöstern är det bara Qatar som är med i en allians, i OneWorld. Emirates väljer att stå helt fria och vd Tim Clark har sagt att allianser är det gamla sättet att driva verksamhet. Det tredje flygbolaget däremot, Etihad, bygger sedan några år målmedvetet på en helt egen allians med utvalda flygbolag. Etihad Airways Partners består i nuläget av Alitalia, Jet Airways, AirBerlin Niki, Air Serbia, Air Seychelles och Etihad Regional.

Men oavsett vilket sätt de tre stora flygbolagen i mellanöstern valt att organisera sig har de kraftfullt slagit tillbaka mot alla anklagelser, från europeiska och framför allt amerikanska flygbolag, om att de lever tack vara kraftiga statsstöd. Av allt att döma kommer de att göra det också när A4E tar upp frågan, vilket varken Star Alliance, OneWorld eller SkyTeam gjort.

Kanske är det just den tystnaden som drivit fram det nya samarbetet. Nya tider kräver helt enkelt ett nytt sorts samarbete flygbolagen emellan och därmed nya allianser. Willie Walsh, vd för British Airways har slagit fast att, visserligen har han inga problem med de existerande allianserna om de fortsätter ungefär som förut.

– Men vad vi är mycket tydliga med är att vi måste höras på ett helt annat sätt än tidigare och att göra det i viktiga frågor. Det är det mest effektiva sättet att bedriva lobbyverksamhet. Om vi talar med en gemensam röst kan vi representera våra kunder på bästa sätt.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

SAS + Finnair
Skrivet av Dr. Tinitus, 2016-02-04 17:45:18
Ett bra "giftemål" vore SAS och Finnair, deras trafik med Finnair till Asien och SAS till Amerika.....båda bolagens företagskulturer som skulle passa bra ihop!!
Lägg sedan dessa bolag i ett privat konsortium....som kan fatta moderna / snabba beslut utifrån den marknaden som råder.....!!
Anmäl inlägget
Äpplen och Päron...
Skrivet av Spaceboy, 2016-02-03 10:28:24
Nej, Anders Carlsson, det här var inte så bra underbyggt. Du blandar äpplen och päron på ett ganska ogenerat sätt...
Anmäl inlägget
Märkliga påståenden
Skrivet av LGC, 2016-02-02 17:23:47
Mycket märklig artikel. Att LH mfl inleder ett lobbyarbete med ett antal konkurrenter har väl inget med att göra med att traditionella allianser är "svaga". A4E är inget substitut för Star Alliance. Skulle nog hellre se det det som att man anser att den befintliga lobbyorganisationen för flygbolag i Europa AEA är uddlös i de frågor LH vill lyfta fram.
Anmäl inlägget
Vi ser vel ikke
Skrivet av pf, 2016-02-02 13:36:29
i fremtiden codeshare mellom LH og FR
Anmäl inlägget
Mer Allianser
Skrivet av Konstigt, 2016-02-02 12:03:09
Den som betraktar flygbranschen ser att de traditionella allianserna växer sig starkare hela tiden. Den här artikeln är märklig och hänger inte ihop med det alla ser där ute...
Anmäl inlägget
Allianser
Skrivet av Janne, 2016-02-02 10:22:29
Det finns olika former av samarbete. Marknadsförings/försäljningsallianser och branschorganisationer. Artikeln är lite otydlig i det.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev