Skriv ut  

Lågkostnadsbolagen är framtiden för långlinjebolagen

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 5 februari 2016
De traditionella flygbolagen kläms allt mer av lågkostnadsbolagen. Ett samarbete måste alltså komma förr eller senare, det är Ryanairs vd övertygad om. Men frågan är om KLM, Air France, Lufthansa och andra flygbolag är intresserade av de villkor som ska gälla.

Ryanair easyJet
Ruanair easyJet

De traditionella flygbolagen har svårt att hävda sig mot lågkostnadsbolagen när det gäller kort- och medeldistans. Hittills har det trots det gått att få ekonomi i verksamheten eftersom långlinjetrafiken ökat och därmed intäkterna. Kort sagt: Bra långlinjer kompenserar dåliga kortlinjer.
   
Men nu börjar det bli svårt att få ihop även den ekvationen. Konkurrensen på långlinjesidan har ökat dramatiskt de senare åren, det har bland andra Norwegian och de stora flygbolagen i Mellanöstern sett till.
   
Ryanair, Easyjet, Wizz Air och andra europeiska lågkostnadsflygbolag har å andra sidan inte visat något större intresse av att själva starta långlinjer. Ett och annat utspel har kommit men det har mest handlat om att det är något som ligger långt fram i tiden. Bättre att stanna kvar vid den affärsmodell som visat sig fungera, alltså.
   
Det är bakgrunden till att Michael O’Leary än en gång lägger fram förslaget att bli feeder till de stora flygbolagens långlinjer.

– Det är tydligt att om fem, max tio år så kommer IAG, Air France och Gulfbolagen att samarbeta med de europeiska lågkostnadsbolagen. Det är helt säker, säger han i en intervju nyligen.

Det är dock ett utspel som hittills inte fått särskilt mycket uppbackning från de stora flygbolagen i Europa. Det kan bero på att Ryanair gärna feedar passagerare in till de stora långlinjerna, men det är en trafik som ska ske på egna villkor. Det är inte tal om att inrätta två klasser ombord på Ryanair, inte heller att ta ansvar för bagage och tidtabeller vid den transit som behövs.

– Vi kommer inte att försena en av våra egna flighter om en långlinjemaskin är sent inkommande. Vill något av de stora flygbolagen samarbeta med oss, fint. Om inte, inga problem våra flygningar är ändå fullbokade, slog Michael O’Leary fast med sedvanlig självsäkerhet. Men så kan också Ryanair luta sig mot en passagerarsiffra som förra året toppade på 105 miljoner. Dessutom står, enligt Ryanair, upp mot 85 flygplatser i Europa i kö för att få en linje med flygbolaget.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Naturligt.
Skrivet av ABC, 2016-02-06 15:36:46
Att göra affärer med Ryanair eller Norwegians halvgalna ledning passar sig nog alla seriösa flygbolag för. Däremot är det väll helt naturligt att de normalfuntade aktörerna kan inleda lönsamma samarbeten. Spanska Vueling matar redan nu åt båda Iberia och British Airways, Air Europa matar åt Air France och det finns säkert fler exempel.
Anmäl inlägget
Lågprisbolagen inget alternativ
Skrivet av Linkan, 2016-02-06 12:54:34
För den frekvente resenären är lågprisbolagen inget alternativ. Deras servicenivå är lika med noll. En av de fyra interkontinentala jag gjort de senaste fyra månaderna inkluderade fyra flygningar. Då vill man slippa checka in bagaget på nytt och själv vara ansvarig att köpa ny biljett om någon försening inträffat.

Lågprisbolagen håller på att förstöra flygmarknaden. Enligt min mening duger de inte ens för punkt till punkt flygningar.
Anmäl inlägget
Börjar han få hybris.
Skrivet av Olarry, 2016-02-05 15:34:05
"Vi kommer inte att försena en av våra egna flighter om en långlinjemaskin är sent inkommande."

Det är väl just därför många ser fördelen med att boka ett nätverksbolag, vid byte, så de slipper problemet med att missa flighten vidare. Det är ju en annan femma om man bara skall flyga mellan två städer i Europa.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev